انتشار این مقاله


سرطان چیست و سرطان چگونه باعث مرگ می‌شود؟

در این مقاله به پاسخ سوال سرطان چیست پرداخته و خواهید خواند که سرطان چگونه باعث مرگ بیماران میشود.

این روز‌ها واژه‌ی سرطان خیلی زیاد به گوشمان می‌خورد؛ حتی می‌دانیم عاقبت تعدادی از سرطان ها مرگ است. اما سوال اصلی این است که سرطان چیست و چگونه باعث مرگ بیماران می‌شود؟ این مطلب با توضیحی مفید درباره مفهوم سرطان آغاز شده و عللی که موجب مرگ در افراد سرطانی می‌شوند را بررسی خواهد کرد.

سرطان چیست / کانسر چیست

در پاسخ به سوال اینکه سرطان چیست باید بدانید که سرطان انواع گوناگونی دارد. اغلب سرطان ها تنها تومورهای بدخیم می‌باشند که در اثر ایجاد جهش در سلول‌های خودی ایجاد می‌شوند. این جهش ها موجب تقسیم کنترل نشده این سلول‌ها شده و در اغلب موارد پاسخی از جانب سیستم دفاعی بدن نیز در مراحل ابتدایی ندارد.

سلول‌های سرطانی می‌توانند در تامین مواد غذایی برای سلول‌های سالم اختلال ایجاد کنند و موجب آسیب دیدن سلول‌های سالم گردند.

به طور معمول بیمار مبتلا به سرطان از نوعی ضعف یا کاشکسی (cachexia) در بدن خود  رنج می‌برد. این ضعف می‌تواند ناشی از مواد سمی آزادشده به وسیله سلول‌های سرطانی و یا بوسیله سلول‌های سالم در پاسخ به سرطان باشند. با این حال هنوز سوالات بسیار زیادی در این زمینه مطرح بوده و جوابی قانع کننده برای آن وجود ندارد.

نکته‌ی دیگر در مورد سرطان‌ها درصد کشندگی آن‎ها است. میزان خطرناک بودن سرطان‌ها به هیچ عنوان با یکدیگر یکسان نمی‌باشند. بطور نمونه سرطان پروستات در مردان کهن سال بسیار شایع می‌باشد.

با این حال تنها ۳٪ از افراد مطلع از سرطان پروستات خود به علت بیماری جان خود را از دست می‌دهند. در واقع بر طبق پژوهش‌های صورت گرفته تنها ۱۷٪ از مردان پیش از مرگ خود از سرطان پروستات خود آگاه می‌شوند و تنها ۳٪ از آن افراد به دلیل سرطان می‌میرند.


این مطلب را حتما بخوانید: علت سرطان چیست؟


سرطان چگونه باعث مرگ میشود

در برخی موارد وجود خود تومور مشکل بزرگی محسوب می‌شود. برای مثال در مغز و قلب. این تومور‌ها به خودی خود می‌توانند عملکرد طبیعی سلول‌های آن ارگان را تحت تاثیر قرار دهند و سبب مرگ بشوند. اما سرطان چگونه باعث مرگ میشود و اصلی‌ترین علل مرگ بر اثر سرطان کدامند؟

متاستاز

شایع‌ترین عامل مرگ در بیماران سرطانی، پدیده متاستاز نام دارد. در این فرآیند سلول‌های سرطانی بدلیل تغییر در ساختارهای نگهدارنده خود در مکان صحیح، از جای خود کنده شده و به وسیله جریان خون و یا لنف به سایر نقاط بدن انتشار می‌یابند. در این شرایط به سلول‌های تومور، بدخیم گفته می‌شود. تومورهای خوش خیم انواعی هستند که از جای خود کنده نشده و در واقع متحمل متاستاز نمی‌شوند.

هر نوع تومور قابلیت متاستاز به انواع خاصی از اندام ها را دارد. برای مثال تومورهای کولون به طور عمده به کبد متاستاز می‌دهند. اما سایر انواع سلول های سرطانی به انواع گوناگونی از ارگان‌ها و بافت‌ها از جمله استخوان، ریه‌ها و طحال منتشر می‌شوند.

با افزایش نقاط متاستاتیک در نقاط مختلف، بدن معمولا توانایی حمایت از آن‌ها را نخواهد داشت و سلول‌های سرطانی شروع به ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی سلول‌های عادی نیز خواهند کرد.

درمان بیماری در شرایط بدخیم بسیار سخت خواهد بود؛ زیرا سلول‌های بدخیم در واقع سلول‌های خودی می‌باشند. به همین دلیل شیمی درمانی موجب از بین رفتن سلول‌های سالم بدن نیز می‌شود و اثراتی مانند از بین رفتن فولیکول‌های مو و سلول‌های پوششی دستگاه گوارش به ویژه معده دارد.

دلیل دیگر برای علت مرگ به وسیله سرطان، متابولیزه شدن سلول‌های سالم به وسیله ‌‌سلول‌های سرطانی است. این فرآیند موجب ایجاد آسیب‌های بافتی می‌شود. مورد دیگر حضور سلول‌های سرطانی در موقعیت سلول‌های عادی است. این در حالیست که این سلول‌ها عملکرد عادی سلول‌ها را نداشته و باعث ایجاد اختلال در انجام آن فرآیند می‌شوند.

روشی که یک نوع خاص سرطان موجب مرگ می‌شود با توجه به این که دقیقا چه فرآیندی تحت تاثیر قرار گرفته باشد متفاوت خواهد بود. کشنده‌ترین انواع سرطان ها انواعی هستند که بیشتر از سایرین متحمل متاستاز می‌شوند؛ زیرا لانه‌گزینی بیشتر این انواع موجب ایجاد اختلال در شمار بیشتری از سلول‌های بدن می‌شود. بطور مثال تومورهای دستگاه گوارش با انسداد لوله گوارشی و ایجاد اختلال در عمل گوارش و همچنین جذب مواد غذایی می‌توانند براحتی موجب مرگ بیمار گردند.

در سرطان ریه مقدار افزایش یافته سلول‌ها در آنها می‌تواند جذب اکسیژن و تبادل گازها را تحت تاثیر قرار دهد. سلول‌های سرطانی همچنین می‌توانند موجب مسدود شدن بخشی از ریه شوند که خود باعث جمع شدگی در آن ناحیه شده و سبب ایجاد عفونت می‌گردد. در این شرایط بیمار با سرطان پیشرفته قادر به بهبودی حتی به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها نبوده و در این شرایط سرطان موجب مرگ بیمار می‌شود.

اختلال در تعادل شیمیایی بدن

اگر سلول‌های سرطانی به بافت‌های استخوانی و کبد منتشر شوند، می‌توانند موجب اختلال در تعادل شیمیایی بدن گردند. بدن انسان در شرایط فیزیولوژیک غلظت مواد شیمیایی خود را با دقت بسیار بالایی تنظیم می‌کند. در نتیجه اختلال در این سیستم ‌بسرعت می‌تواند موجب مرگ گردد.

بطور مثال سرطان‌های درگیرکننده استخوان‌ها باعث آزادسازی مقدار فراوانی کلسیم به جریان خون شده و سیستم‌های تنظیم‌کننده نیز از پس کنترل آن برنیامده و در نهایت بیمار هوشیاری خود را از دست داده و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

کبد کارخانه شیمیایی بدن به شمار می‌رود. به همین صورت در صورت درگیر بودن بافت کبد با سلول‌های سرطانی وظیفه طبیعی با اختلال مواجه شده و باعث از دست رفتن هوشیاری بیمار و سپس مرگ او می‌شود.

در صورت رشد سلول‌های سرطانی در مغز استخوان، طبیعتاً سلول‌های سالم مغز استخوانی کمتری برای تولید سلول‌های خونی وجود خواهد داشت. نتیجه اصلی آن ایجاد کم خونی در بیمار خواهد بود. همچنین تولید گلبول‌های سفید خون نیز با مشکل مواجه شده و در نتیجه سیستم دفاعی بیمار تضعیف خواهد شد.

اختلال در تولید مگاکاریوبلاست‌ها نیز موجب کاهش تعداد پلاکت‌های خونی و مشکلات انعقادی می‌گردد. در این حالت خونریزی در نقاط مختلف بدن از جمله مغز می‌تواند موجب سکته‌های مغزی شده و آسیب‌های خطرناکی بر جای گذارد.

برخی از انواع سرطان ها با تولید برخی مواد تعادل سیستم‌های بدن را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهند. به طور مثال این مواد می‌توانند موجب کاهش وزن شدید و همچنین دهیدراته شدن بدن گردند.

تشخیص سرطان و درمان به موقع آن

حال که تلاش کردیم شما را با پاسخ سوال سرطان چیست آشنا کرده و علل مرگ توسط آن را بررسی کنیم،‌ باید در نظر داشته باشید که تشخیص زودهنگام نکته‌ی کلیدی در درمان سرطان است.

بسیاری از راه‌های درمانی برای سرطان‌ها با وجود عدم توانایی در درمان کامل بیماری می‌توانند موجب کنترل بیماری برای مدتی طولاتی گردند. میزان این موفقیت به طور مستقیمی با زمان تشخیص بیماری رابطه دارد.

لازم به ذکر است افزایش سن احتمال دچار شدن به برخی سرطان‌ها را به شدت افزایش می‌دهد. اغلب سرطان‌ها در سنین حدود ۵۵ سال یا بیشتر از آن رخ می‌دهند.

یکی از مهمترین مشکلات در درمان سرطان بحث تشخیص به موقع و زودهنگام آن است. بسیاری از بیمارن به دلیل تشخیص دیرهنگام این بیماری قادر به درمان آن نبوده‌اند که از جمله دلایل آن سخت بودن روندهای تشخیصی این بیماری است.

برخی از روشهای کلی مانند عدم استعمال دخانیات، مصرف غذای سالم، پرهیز از عوامل تراتوژن (برخی مواد شیمیایی صنعتی مانند آزبست، اشعه یونیزان مانند کار در رادیولوژی، نور آفتاب و…)، ورزش و خودداری از رفتارهای پرخطر جنسی در پیشگیری از سرطان موثرند.

به تازگی محققان در پژوهش‌های خود روی حیوانات دریافتند که دویدن تا ۵۰ درصد اندازه تومورها را کاهش می‌دهد. مطالعات جدید نشان می‌دهد که سبک زندگی و عوامل محیطی، عامل ۷۰ تا ۹۰ درصد انواع سرطان‌ها هستند. به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند که سرطان با زندگی سالم قابل اجتناب است.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (9)
  1. پدر من سیگاریه ۹ ماه قبل این بیماریو داشت سرفه میکرد بردیم دکتر که فقط اسپری داد اگه میگفت آزمایش بده عکس بگیر الان میتونستیم پیشگیری کنیم نگفت کاش انسانهای فهمیده رو میزاشتن سرکار، خلاصه الان ۱ سال گذشتو پدر دچار سرفه خونی شد بردیم دکتر گفتن سرطان داره الان بردیم طب سنتی نتونست رژیم غذایی رو بخوره بردیم بیمارستان خمینی تهران آزمایش گرفتن نمونه برداری کردن که تو نمونه برداری دیسپلازی شد یعنی نتونستن نمونه رو بردارن نوشتن واسه جراحی ما ترسیدیم و بردیم طب سنتی همونطور ک گفتم پدر نتونست بخوره رژیمش سخت بود و بعد با التماس پدر رو بردیم بیمارستان مسیح دانشوری پدر لجبازی میکردو اقدام نمیکرد با هزار جور ترفندو التماس راضی شد که یکی از پزشکا گفتن عکس pet ct بگیرین . ما اقدام میکردیم ک یکی دیگه ک بعد اون میومد بیمارستان گفت نیازی نیست ی اسکن تزریقی بگیرین ما اسکن تزریقی گرفتیم بردیم نگاه کرد گفت نه همون پت رو هم باید بگیرین ما گفتیم خودت گفتی گفت صبر کن پاتالوژیشو بده ببینم نگاه کرد گفت عه این ک دیسپلازی شده بعد اونم نوشت واسه جراحی این وسط من موندم اون دکتری ک گفت پت بگیرین آیا پاتالوژی رو نگاه نکرده بود ؟! که گفت پت بگیرین . یا اگه نگاه کرده بود پس چرا مثله این ب جراح معرفی نکرد یعنی پت باشه نمونه برداری نیاز نیست ؟ من ک پرسیدم گفتن نیازه .و اینه که مریضی از ی طرف و ناقص کار کردن پزشکا از طرفی دیگه کمر آدمو میشکنه و این سوالای غیر تخصصی که کسی هم پاسخگو نیست مغز آدمو منفجر میکنه .
    اون که خالق ماست خودش کمک کنه من نمیخوام پدرم با سن کم از دست بره اگه کسی راهنمایی میتونه بکنه ممنون میشم
    من راضیم جونمو بدم هر چی دارم خرجش کنم خوبشه .خواهشا پزشکای عزیز راه درمانو دقت کنید بیمار ب دید شما غریبست اما اون غریبه برای یکی پدر، همسر ، برادر ووو عزیزه کسایی هست ک دوسش دارن پس فکر کن که پدر خودته
    ir.artist@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید