انتشار این مقاله


نوشیدنی‌های انرژی‌زا؟ هرگز!

تا چه میزان از خطرات مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا آگاه هستید؟ با مطالعۀ این مقاله، در مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا تجدیدنظر خواهید کرد!

بسیاری از مردم از نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنند تا بیشتر بیدار بمانند، با بی‌خوابی مبارزه کنند و سطح انرژی خود را افزایش دهند که در این میان دانشجویان و افراد پر‌مشغله از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان این نوشیدنی‌ها می‌باشند. اما بسیاری از مردم از از مضرات این دسته از نوشیدنی‌ها بی‌اطلاع هستند؛ تنها یک قوطی “ردبول” می‌تواند به سکتۀ قلبی بینجامد!

نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند منجر به سکتۀ مغزی، تشکیل لخته‌های خون در عروق، سکتۀ قلبی و سایر مشکلات قلبی-عروقی شوند. تنها یک ساعت پس از نوشیدن، می‌توانید نظاره‌گر علایمی مشابه بیماری‌های قلبی-عروقی باشید.

با اتکا به داده‌های شرکت “ردبول” (Red Bull) مصرف این نوشیدنی اثری مشابه نوشیدن یک فنجان چای یا نوشابه دارد و موجب افزایش سریع سطح انرژی بدن می‌شود, دقیقا مشابه اثر کافئین – با این فرق که این تغییر تنها برای مدت کوتاهی پابرجاست.

با این اوصاف، نوشیدنی‌های انرژی‌زا ترکیبی از کافئین و سایر موادی هستند که تاثیر منفی بر بدن دارند. برای مثال، تولیدکنندگان از “آسپارتام” استفاده می‌کنند که به‌عنوان یک مادۀ نوروتوکسیک (Neurotoxic/مخدر مغزی-سمی)، کشنده، حساسیت‌زا، و سرطان‌زا شناخته می‌شود. علاوه بر این، کاهش انرژی و ضعف ثانویه هم تمایل به نوشیدنِ بیشتر را تحریک می‌کنند.

بعضی کشورها عرضۀ نوشیدنی‌های انرژی‌زا را ممنوع کرده‌اند

دکتر Mercola در این زمینه می‌گوید:

سال پیش، بیش از ۳.۵ میلیون قوطی ردبول در ۱۴۳ کشور به فروش رسید.

با این حال، هنور هم سوالات مرتبط با خطرات این نوشیدنی – و نوشیدنی‌های انرژی‌زای دیگر – بی‌پاسخ مانده‌اند.

در سال‌های اخیر مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به‌شدت افزایش یافته، تا‌جاییکه میزان فروش آن‌ها از فروش بطری‌های آب‌معدنی نیز بیشتر شده‌است!

این حقیقتی نگران‌کننده است. تا جایی که کشورهایی مثل اوروگوئه، دانمارک و نروژ عرضۀ این نوشیدنی پرطرفدار را ممنوع کرده‌اند. کشور کویت هم پس از فوت ۲ عضو تیم ملی اسکواش در اثر سکتۀ قلبی مرتبط با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، عرضۀ این نوشیدنی‌ها (به برخی گروه‌های سنی) را غیرقانونی اعلام کرد.

energy-drink-virtualdr
‏۴۷۰ سی‌سی نوشیدنی انرژی‌زا به‌طور متوسط حاوی ۱۶۰ تا ۲۴۰ میلی‌گرم کافئین است.‏

چه‌کسانی بیشتر در معرض خطر هستند ؟

از آن‌جایی که نوشیدنی‌های انرژی‌زا تاثیر مستقیمی بر عملکر عروق خونی دارند، می‌توانند باعث تشکیل لخته‌های خونی در عروق شوند. در نتیجه، اگر هر یک از شرایط زیر شامل حال شما می‌گردد، به صلاحتان است از نوشیدنی‌های انرژی‌زا دوری کنید:

* لازم به ذکر است که در دوران بارداری و شیردهی هم باید از مصرف این نوشیدنی‌ها پرهیز کرد.

افزایش سطح انرژی به‌صورت طبیعی

می‌توانید به‌جای استفاده از این نوشیدنی‌های مضر، از روش‌های طبیعی استفاده کنید. تمام نیاز شما در رژیم غذایی مناسب، افزایش مصرف امگا-۳ (ω-۳) و حذف غلات و مواد قندی از برنامۀ غذایی خلاصه می‌شود.
ورزش‌های منظم به‌همراه کنترل میزان تنش و استرس بیش از آن‌چه به نظر می‌رسند، مهم هستند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید