انتشار این مقاله


گران‌ترین داروها در ایالات متحده

قیمت بالای دارو در ایالات متحده در سال اخیر به شدت زیر ذره‌بین توجه بوده است. اما کدام داروها فرد را ورشکست می‌کنند؟! با دکتر مجازی همراه باشید. به تازگی وبسایت GoodRx لیستی از “۱۰ داروی گران‌قیمت در ایالات متحده” را منتشر کرده است. GoodRx وب‌سایتی است که به عنوان واسط بین بازار دارو و […]

قیمت بالای دارو در ایالات متحده در سال اخیر به شدت زیر ذره‌بین توجه بوده است. اما کدام داروها فرد را ورشکست می‌کنند؟! با دکتر مجازی همراه باشید.

به تازگی وبسایت GoodRx لیستی از “۱۰ داروی گران‌قیمت در ایالات متحده” را منتشر کرده است. GoodRx وب‌سایتی است که به عنوان واسط بین بازار دارو و خریدار (بیمار) عمل می‌کند. ابن پایگاه در تلاش است مناسب‌ترین قیمت‌ها را از داروخانه‌های مختلف (و فروشگاه‌ها) شناسایی کرده و به کاربران معرفی کند.

   قیمت‌هایی که در ادامه لیست شده‌اند، بهای دورۀ مصرف یک‌ماهۀ این داروها هستند (به استثنای داروهایی که درمانی هستند و باید به صورت دورۀ درمانی کامل استفاده شوند. بقیۀ داروها کاهش‌دهندۀ علایم هستند و درمانی نمی‌باشند). GoodRx از این قیمت‌ها به عنوان “قیمت منصفانه” یاد می‌کند، بنابراین این قیمت‌ها دقیقاً برابر با مقدار ثبت شده روی بسته‌بندی دارو نمی‌باشند. به عبارت دیگر این قیمت‌ها، منصفانه‌ترین بهای حداکثری است که می‌توان برای خرید یک داروی خاص صرف کرد.


۱۰. Viekira Pak – ساخت AbbVie – قیمت: ۳۴,۶۰۰ دلار

AbbVie%20VIEKIRA%20PAK%20200mg%20RBVViekira Pak یکی از داروهای درمانی هپاتیت C است. هپاتیت C یک بیماری ویروسی است که از طریق خون آلوده منتقل می‌شود. علایم بالینی هپاتیت C بلافاصله پس از ابتلا به این بیماری ظاهر نمی‌شود و در نتیجه خطر انتقال آن را افزایش می‌دهد. این بیماری در صورت عدم مداوا می‌تواند به سیروز (Cirrhosis)، نارسایی و سرطان کبد ختم شود. هپاتیت C چیزی در حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون نفر را در دنیا درگیر کرده است.


۹. Firazyr – ساخت Shire – قیمت: ۳۵,۸۰۰ دلار

ccاین دارو جهت درمان یک اختلال ژنتیکی نادر به نام “آنژیوادم ارثی” (Hereditary Angioedema) به کار می‌رود. آنژیوادم ارثی یک اختلال خونی است که باعث تورم‌های (ادم) وقت‌به‌وقت می‌شود. Firazyr یک داروی تزریقی است که به رفع حملات ادمی کمک می‌کند. قیمت ذکر شده هزینۀ ۳ ویال از این آمپول است.


۸. Cuprimine – ساخت Valeant – قیمت: ۳۹,۸۰۰ دلار

penicillamine 250 mg capsules (11)پنیسیلامین (Penicillamine) با نام تجاری Cuprimine از دهۀ ۵۰ میلادی است که به شکل رسمی وارد صنعت دارو شده است. این دارو هم‌اکنون تحت لیسانس Valeant تولید می‌شود و قیمت آن طی چند سال گذشته به شکل سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده است. این دارو جهت درمان بیماری ویلسون (Wilson’s Disease) استفاده می‌شود. در بیماری ویلسون مس در بدن تجمع پیدا می‌کند. مکانیسم عملکرد این دارو در جهت بیرون راندن این مس از بدن بیمار است. مانند سایر داروهای موجود در این لیست، Cuprimine در لیست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی (WHO) حضور دارد. این قیمت هزینۀ ۱۲۰ کپسول از این دارو است که بعد از هر وعدۀ غذایی باید مصرف شود.


۷. Orkambi – ساخت Vertex – قیمت: ۴۴,۲۰۰ دلار

Orkambi_UK_combinedپس از دریافت مجوز، این داروی ورتکس با هزینۀ سالانۀ بالغ بر ۲۹۵ هزار دلار وارد بازار شد. Orkambi برای درمان یکی از انواع فیبروز سیستیک (Cystic Fibrosis) به صورت دو دوز در روز استفاده می‌شود. فیبروز سیستیک یک اختلال نادر ژنتیکی است که در آن موکوس غلیطی (خلط) در ریه و سایر اندام‌های اصلی بدن تجمع پیدا می‌کند.


۶. Olysio – ساخت Janssen – قیمت: ۴۴,۸۰۰ دلار

90893داروی دیگری برای هپاتیت C که به صورت ترکیبی با داروی دیگری به نام Sofosbuvir جهت مداوای این بیماری به کار برده می‌شود. قیمت ذکر شده هزینۀ دو بستۀ ۲۸تایی از این قرص است.


۵. HP Acthar – ساخت Mallinckrodt Pharmaceuticals – قیمت: ۵۱,۶۰۰ دلار

Acthar-Headerاین ژل جهت بهبود علایم MS، اسپاسم شیرخواران (Infantile Spasm) و آرتریت روماتویید (Rheumatoid Arthritis) استفاده می‌شود. دارو برای اولین بار در دهۀ ۵۰ مجوز گرفت و هم‌اکنون تحت لیسانس Mallinckrodt Pharmaceuticals تولید می‌شود. این قیمت هزینۀ دو ویال از این دارو است.


۴. Daklinza – ساخت Bristol-Myers Squibb – قیمت: ۵۴,۳۰۰ دلار

960-bristolmyers-squibb-co-to-join-hcv-drug-race-soon-daklinza-sndas-win-fda-prباز هم هپاتیت C! این دارو برای بیماران با ژنوتیپ ۳ این بیماری در نظر گرفته شده است که همانند Olysio در ترکیب با Sofosbuvir نیز استفاده می‌شود.


۳. Cinryze – ساخت Shire – قیمت: ۷۲,۱۰۰ دلار

The-Ten-Most-Expensive-Drug-Treatments-N5.-Cinryze-–-350000-per-yearداروی دیگری برای مداوای آنژیوادم ارثی است. این داروی تزریقی که دو بار در هفته باید مصرف شود از حملات تورمی جلوگیری می‌کند.


۲. Harvoni – ساخت Gilead Sciences – قیمت: ۷۹,۲۰۰ دلار

ht_141010__harvoni_bottle_800x600دومین داروی هپاتیت C شرکت Gilead Sciences در سال ۲۰۱۴ مجوز گرفت. این داروی ترکیبی اگر به تنهایی برای یک دورۀ درمانی کامل استفاده شود نسبت به Sofosbuvir ارزان‌تر تمام می‌شود.


۱. Sovaldi – ساخت Gilead Sciences – قیمت: ۸۱,۰۰۰ دلار

5877777_1-0-339123953این دارو همان Sofosbuvir است که نامش در نصف لیست آمده است! Sovaldi (یا Sofosbuvir) اولین داروی درمانی نسل جدید برای هپاتیت C می‌باشد؛ که در سال ۲۰۱۳ با قیمت هزار دلار برای هر قرص (!) سروصدای بسیار زیادی به راه انداخت. با در نظر گرفتن قیمت یک گرند (Grand، هزار دلار) برای هر یک قرص، یک دورۀ درمانی ۱۲-هفته‌ای با این دارو برای بیمار ۸۴۰۰۰ دلار آب می‌خورد. با این حال بر اساس GoodRx، امروزه حداکثر هزینۀ دوره درمان کامل با این دارو، بدون بیمه چیزی در حدود ۸۱۰۰۰ در می‌آید.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (3)
  1. :Kymriah
    First Gene-Altering Leukemia Treatment, Costing
    $۴۷۵,۰۰۰

    Avexis Drug for SMA:
    $۷۵۰,۰۰۰
    و در آینده برسد به
    $۵۰۰,۰۰۰

  2. برای درمان پدرم پارسال داروی سولیریس (Soliris) تجویز شده بود که هزینه معادل پانصد هزار دلار و حداقل سه دوره درمانی معادل یک و نیم میلیون دلار می‌شد

    1. بله درست می‌فرمایید. درمان‌های ایمونولوژیک عمدتاً هزینه سرسام‌آوری دارند. یکی از نمونه‌های مطرح این نوع درمان‌ها، مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها (MAB) هستند که انواع مختلفی دارن. Soliris یا Eculizumab یک مونوکلونال آنتی‌بادی انسانی شده هست. آنتی‌بادی یه مولکول طبیعی هست که در بدن یافت می‌شه و بخش اساسی ایمنی هومورال رو تشکیل می‌ده. این فهرست فقط شامل داروهایی هست که ترکیب شیمیایی صنعتی محسوب می‌شن (اعم از قرص و آمپول‌های رایج ولی گرون‌قیمت).

Comments are closed.