انتشار این مقاله


آیا جایگزین های طبیعی استروژن بی خطر هستند؟

اگرچه افراد محصولات و مواد طبیعی را به خاطر داشتن پتانسیل مفید غذایی فراوان استفاده می کنند، پژوهش جدید نشان می دهد موادی که از ریشه گیاهان استخراج می شوند همانند استروژن، سلامتی را  به خطر می اندازند. نتایج این پژوهش ها در  British Journal Of Farmacology به چاپ رسیده است. فیتو استروژن ها ( […]

اگرچه افراد محصولات و مواد طبیعی را به خاطر داشتن پتانسیل مفید غذایی فراوان استفاده می کنند، پژوهش جدید نشان می دهد موادی که از ریشه گیاهان استخراج می شوند همانند استروژن، سلامتی را  به خطر می اندازند. نتایج این پژوهش ها در  British Journal Of Farmacology به چاپ رسیده است.

فیتو استروژن ها ( Phytoestrogens) مواد مرکبی از ریشه گیاهان هستند که به ساختار استروژن شباهت دارند و در بسیاری از غذا ها یافت می شوند، مخصوصا  سویا. بعضی از بانوان فیتو استروژن ها را یک ماده مکمل غذایی به عنوان هورمون تراپی و برای کاهش علائم یائسگی  و یا جلوگیری از پوکی استخوان می دانند.

وقتی دکتر   Ivonne Rietjens, PhD  و همکارانش در دانشگاه  Wageningen هلند مقالات علمی منتشر شده را مورد بررسی قرار دادند، در یافتند که فواید فیتو استروژن برای سلامتی گزارش شده است، از جمله کاهش بیماری های قلب و عروقی، چاقی، سندروم متابولیکی، دیابت نوع ۲، نارسایی مغزی، انواع سرطان و علائم یائسگی. با این وجود، فیتو استروژن ها به عنوان مخرب سیستم اندوکراین شناخته شده اند ودر اندام های وابسته به استروژن مثل پستان و رحم باعث بروز سرطان و در نتیجه نازایی می گردند.

با توجه به اطلاعات داده شده راجع به اثر منفی فیتو استروژن بر سلامتی، هنوز اثرات مخرب آن به طور رسمی ثابت نشده است. به گفته پروفسور  Prof. Rietjens  ” نتیجه گیری کلی راجع به اثر فیتو استروژن بر سلامتی، چه مثبت و چه منفی، باید به طور علمی ثابت شود.”  پس اثر مثبت و منفی فیتو استروژن به سن افراد مصرف کننده، سابقه بیماری افراد و وجود یا عدم وجود باکتری های خاص در روده بستگی دارد. تحقیق و پژوهش های بیشتر برای واضح کردن نتایج ادعا ها مورد نیاز است.

Article: The potential health effects of dietary phytoestrogens, Ivonne M.C.M. Rietjens, Jochem Louisse, Karsten Beekmann, British Journal of Pharmacology, doi: 10.1111/bph.13622, published online 10 October 2016.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید