انتشار این مقاله


خیلی تند؛ خیلی سوراخ!

پندی برای پندنیوشان: از فلفل شبح (Ghost Pepper) بر حذر باشید. اخیراً یک مورد وضعیت کلینیکی حاد ناشی از مصرف فلفل شبح در آمریکا گزارش شده است.     یک مرد ۴۷ سالۀ کالیفرنیایی به دلیل مصرف پورۀ فلفل شبح – که به دلیل تندی اغراق‌آمیزش شهرت بدی یافته است – تا چند قدمی مرگ پیش رفت.    فلفل […]

پندی برای پندنیوشان: از فلفل شبح (Ghost Pepper) بر حذر باشید. اخیراً یک مورد وضعیت کلینیکی حاد ناشی از مصرف فلفل شبح در آمریکا گزارش شده است.

    یک مرد ۴۷ سالۀ کالیفرنیایی به دلیل مصرف پورۀ فلفل شبح – که به دلیل تندی اغراق‌آمیزش شهرت بدی یافته است – تا چند قدمی مرگ پیش رفت.

Bhut jolokia معروف به فلفل شبح!
Bhut jolokia معروف به فلفل شبح!

   فلفل شبح (با نام علمی Bhut jolokia) با تندی بالغ بر ۱ میلیون واحد اسکویل (Scoville، نوعی مقیاس گرما جهت اندازه‌گیری میزان تندی فلفل) از تندترین فلفل‌های دنیا به شمار می‌آید. (مقایسه کنید با میزان تندی فلفل پوبلانو (Poblano) با ۲ هزار و فلفل هالاپنیوس (Jalapeños) با ۵ هزار واحد اسکویل گرما). خوردن فقط یک عدد از تخم این فلفل سوزش بسیار شدیدی در حفرۀ دهانی ایجاد می‌کند که می‌تواند تا ۳۰ دقیقه ادامه یابد.

جدول تناوبی مقیاس اسکویل. همان‌طور که مشاهده می‌کنید فلفل شبح با نماد شیمیایی Bj و عدد اتمی ۵۳، تندترین فلفل این لیست است.
جدول تناوبی مقیاس اسکویل. همان‌طور که مشاهده می‌کنید فلفل شبح با نماد Bj و رتبۀ ۵۳، تندترین فلفل این لیست است.

   در رابطه با مورد این مرد آمریکایی، ماجرا از یک مسابقۀ غذاخوری (در یک رستوران محلی) نشأت می‌گیرد که در آن شرکت‌کنندگان باید همبرگرهای حاوی سس (یا پوره) فلفل شبح را می‌خوردند. این مرد بلافاصله پس از تمام کردن همبرگر خود، ۶ لیوان بزرگ آب می‌خورد و سپس به شدت استفراغ می‌کند. به دلیل شدت استفراغ و درد شدید در ناحیۀ سینه و شکم، وی را به یکی اورژانس‌های سان‌فرانسیسکو می‌رسانند. نتایج تصویربرداری CT اسکن مشخص می‌کند که مری این مرد سوراخ شده و ریۀ سمت چپ وی نیز بر روی خودش خوابیده (دچار Collapse شده است) است. پزشکان طی عمل جراحی اورژانسی سوراخی به قطر ۲/۵ سانتی‌متر در مری وی مشاهده نمودند که موجب نشت غذای نیمه هضم‌شده به فضای اطراف ریۀ سمت چپ و کلاپسه شدن آن گشته بود. پزشکان مری بیمار را ترمیم کرده و ریه‌اش را نیز دوباره باد نمودند (Re-inflation). یک لولۀ تغذیه (Feeding Tube) نیز روی معدۀ وی اعمال شد تا غذا را از بیرون به معده منتقل کند (تا زمان بهبودی نسبی مری).

   “پارگی خودبه‌خودی مری” (Spontaneous Esophageal Rupture) یا سندرم بورهاوه (Boerhaave Syndrome) مشکل بسیار نادری است که موجب بستری شدن این مرد شد. این نوع پارگی در اثر استفراغ بسیار شدید می‌تواند بروز کند. در حقیقت فلفل عامل پارگی مری نبوده؛ بلکه واکنش بیمار باعث بروز این وضعیت کلینیکی شده است. سندرم بورهاوه وضعیت بسیار حادی است و حتی در صورت مداوا شدن بیمار، ۲۰ تا ۴۰ درصد احتمال مرگ وجود دارد و در صورت عدم مداوا، مرگ حتمی می‌باشد.

   بیمار ۲۳ روز پس از عمل جراحی با لوله‌ای در شکم از بیمارستان مرخص شد. وضعیت وی از سوی پزشکان مناسب ارزیابی شده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید