انتشار این مقاله


ضرب‌آهنگ ۱ : یانی؛ یک دنیا، یک نفر

دکتر مجازی با همت تمامی اعضای خود و با بهره‌گیری از منابع معتبر علمی سعی در ارائه تازه‌های دنیای علم به کاربران فهیم خود داشته است. در این میان با توجه به ارزش هنر در زندگی بشری تیم دکتر مجازی تصمیم به ارائه برنامه‌ریزی شده‌ای از مقالات، تحت عنوان «ضرب‌آهنگ» مرتبط با دنیای موسیقی به […]

دکتر مجازی با همت تمامی اعضای خود و با بهره‌گیری از منابع معتبر علمی سعی در ارائه تازه‌های دنیای علم به کاربران فهیم خود داشته است. در این میان با توجه به ارزش هنر در زندگی بشری تیم دکتر مجازی تصمیم به ارائه برنامه‌ریزی شده‌ای از مقالات، تحت عنوان «ضرب‌آهنگ» مرتبط با دنیای موسیقی به کاربران خود دارد. این مجموعه گنجینه‌ای برای بزرگداشت هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی کلاسیک و ارائه برترین آثار آن‌ها خواهد بود. در کنار موارد فوق به تأثیرات عمیق پزشکی و روان‌شناختی موسیقی بر بدن خواهیم پرداخت. امید است شما نیز ما را در این راه زیبا همراهی نمایید.

یانیس کریسومالیس معروف به یانی موسیقی‌دان، پیانیست، نوازنده‌ی کیبورد و آهنگساز اهل یونان و ساکن ایالات متحده است. موسیقی یانی تلفیقی از سبک‌های جاز، موسیقی دوره کلاسیک، سافت راک، و موسیقی جهان است و بخش عمده‌ی آهنگ‌های او را سازهای موسیقی تشکیل می‌دهند. یانی با کنسرت یانی، زنده در آکروپولیس به شهرت رسید، بطوری که این آلبوم با فروش بیش از ۷ میلیون نسخه، دومین کنسرت موسیقی ویدیویی پرفروش تاریخ است.

yanni2
یانی در ۱۴ نوامبر ۱۹۵۴ در شهر کالاماتا یونان به دنیا آمد. فرزند پدری بانکدار و مادری خانه‌دار، یانی استعداد موسیقی خود را با نواختن پیانو و آکاردئون در سن کم ۶ سالگی به نمایش گذاشت. والدین یانی او را به یادگیری با سرعت و سبک دلخواه خودش بدون آموزش رسمی موسیقی تشویق کردند. به این ترتیب یانی موسیقیدانی خودآموخته است که استفاده از «دست‌نویس موسیقیایی» که از هنگام کودکی طراحی و کامل کرده را به جای بکارگیری نت‌نویسی سنتی ادامه می‌دهد.

در سال ۱۹۷۷ یانی به گروه راک کِمیلیِن (آفتاب‌پرست) مستقر در شهر مینیاپولیس پیوست، و با بنیادگذار و درامر این گروه، چارلی اَدمز برای مدت ۴ سال به اجرا پرداخت، بگونه‌ای که همکاری این دو تا سال ۲۰۱۰ و پس از آن نیز ادامه یافته است. پس از اجرای تورهایی با کِمیلیِن طی سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴، یانی به لس آنجلس نقل مکان کرد تا روی موسیقی خودش کار کند. وی در این دوره، موسیقی چند پروژۀ سینمایی و تبلیغاتی را نیز انجام داد.

کنسرت یانی در آکروپولیس (Acropolis) اولین آلبوم زنده توسط یانی است. این آلبوم در نوازشگاه هرودِس آتیکوس واقع در شهر آتن در یونان در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۳ بصورت زنده ضبط شد، و در ۱۹۹۴ انتشار یافت. این آلبوم رتبه‌ی نخست را در دسته‌بندی «آلبوم عصر نوی برتر» مجله بیلبرد و نیز رتبه‌ی ۵ را در جدول «۲۰۰ برتر بیلبرد» در همان سال بدست آورد. فیلم این آلبوم بمدت ۲۲۹ هفته در جداول «برترین ویدیو موزیک» و جداول «پرفروشترین وی‌اِیچ‌اِس» قرار داشت، او نامزدی یک جایزه امی را برای دستاورد برجسته فردی در نورپردازی (الکترونیک) برای سریال درام، سریال متفرقه، سریال کوتاه، فیلم، یا ویژه‌برنامه در سال ۱۹۹۴ بدست آورد.

این کنسرت در ۶۵ کشور جهان پخش شده و بیش از نیم میلیارد نفر آن را مشاهده کرده‌اند. این آلبوم با ۷ میلیون نسخه فروش جهانی، پرفروش‌ترین آلبوم ویدئویی جهان بعد از «تریلر مایکل جکسون» است.

آهنگ آکرویالی/ایستادن در جنبش از این آلبوم از طرف ژورنال جامعه سلطنتی پزشکی (آوریل ۲۰۰۱) دربردارنده‌ی اثر موتزارت دانسته شد، زیرا ترکیب آن از لحاظ ضرب‌آهنگ، ساختار، هم‌آوایی ملودیک و هارمونیک و قابلیت پیش‌بینی مشابه سونات شماره ۴۴۸ موتزارت است، ویژگی‌هایی که پنداشته می‌شود در کاهش حملات صرع و بهبود کارایی تجسم فضایی مؤثر باشند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید