انتشار این مقاله


داروهای ضد التهاب می‌توانندعلائم افسردگی را کاهش دهند!

آیا تورم مغزی می‌تواند موجب افسردگی شود؟بر اساس مطالعاتی که بر روی افسردگی و التهاب صورت گرفت مشخص شد که دارو های ضد التهاب علایم افسردگی را کاهش می‌دهند. یک گروه از محققین ایرانی دانشگاه کمبریج تاثیر داروهای ضد سیتوکینی را در التهاب های موضعی بررسی کردند این داروها از عملکرد پروتئین های سیتوکینی که […]

آیا تورم مغزی می‌تواند موجب افسردگی شود؟بر اساس مطالعاتی که بر روی افسردگی و التهاب صورت گرفت مشخص شد که دارو های ضد التهاب علایم افسردگی را کاهش می‌دهند.

یک گروه از محققین ایرانی دانشگاه کمبریج تاثیر داروهای ضد سیتوکینی را در التهاب های موضعی بررسی کردند این داروها از عملکرد پروتئین های سیتوکینی که مسئول کنترل سیستم ایمنی هستند جلو‌گیری می‌کنند در نتیجه تورم را کاهش داده و در درمان آرتروز روماتوئید مؤثر واقع می‌شود، بنابراین آزمایشی بر روی ۵۰۰۰ داوطلب صورت گرفت و شواهد مهمی مبنی بر این ادعا که داروهای ضد‌التهاب می‌توانند افسردگی را نیز بهبود ببخشند به‌دست آمد در حقیقت این دارو ها شبیه داروهای ضدافسردگی عمل می‌کنند! دربسیاری از مواقع از داروی ضد افسردگی بنام SSRIs که میزان سروتونین را در مغز افزایش داده و موجب بهبود حالات روحی و روانی فرد می‌شود برای درمان افسردگی استفاده می‌کنند اما افسردگی همیشه به علت کمبود سطح سروتونین مغز نمی‌باشد و داروی SSRIs دربرخی موارد، نمی‌تواند مؤثر واقع شود.

طبق تحقیقات اخیر نزدیک ۱/۳ افرادی که افسردگی دارند میزان سیتوکینن بالایی درمغز خود دارند و به‌همین دلیل سیستم ایمنی قدرتمندی نیز دارند.
این زیاد بودن میزان سیتوکینن می‌تواند موجب التهاب مغزی شود و داروهای ضد التهاب می‌توانند میزان التهاب و در نتیجه میزان افسردگی و حالات روانی مرتبط با آن‌را کاهش دهند. توجه شود که داروهای ضد التهابی که محققین برای کاهش افسردگی استفاده کردند،داروهای ضد التهابی متداول مثل ایبوپروفن نبودند و این داروها می‌توانندعوارض جانبی خطرناکی داشته‌باشند، به‌طور کلی می‌توان گفت که دامنه‌ی کاربرد داروهای ضد التهابی که برای کاهش افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از داروهای ضد افسردگی کمتر باشد.

محمد امین صحابی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید