انتشار این مقاله


سیگار و سرطان؛ زنگ خطر به گوش می‌رسد

براساس بررسی جدید منتشرشده در JAMA Internal Medicine، در آمریکا حدود یک‌سوم مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان در مردان و یک‌چهارم در زنان، مرتبط با مصرف سیگار است. سیگار بزرگ‌ترین عامل “مرگ در اثر بیماریِ” قابل کنترل است، با این حال، کماکان ۴۰میلیون نفر سیگاری در آمریکا وجوددارد. محققان جامعۀ سرطان آمریکا میزان مرگ بیماران سرطانی […]

براساس بررسی جدید منتشرشده در JAMA Internal Medicine، در آمریکا حدود یک‌سوم مرگ‌و‌میرهای ناشی از سرطان در مردان و یک‌چهارم در زنان، مرتبط با مصرف سیگار است.

سیگار بزرگ‌ترین عامل “مرگ در اثر بیماریِ” قابل کنترل است، با این حال، کماکان ۴۰میلیون نفر سیگاری در آمریکا وجوددارد. محققان جامعۀ سرطان آمریکا میزان مرگ بیماران سرطانی را در جامعۀ آمریکایی‌های بالای ۳۵ سال محاسبه کردند. نتایج حاکی از دخالت مستقیم سیگار در ۲۹ درصد آن‌ها بود.

علاوه بر این‌که میزان سیگار کشیدن آقایان بیشتر از خانم‌هاست، تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که سیگار کشیدن تعداد کروموزوم‌های Y سلول‌های خونی را کاهش می‌دهد و این به تشکیل تومور کمک می‌کند. با این حال، در سال‌های اخیر تعداد سیگاری‌های خانم هم سیر صعودی شدیدی داشته‌اند، به‌طوری که در ایالت‌های داکوتای جنوبی، مونتانا و آرکانزاس درصد بیشتری از خانم‌های سیگاری ثبت شده‌اند.

smoking-and-cancer-virtualdr
Gareth Fuller/PA WIRE/Press Association©

وضع در جنوب وخیم‌تر است! جایی که حدود ۴۰درصد مردان متوفی مبتلا به سرطان، مرگی وابسته به سیگار داشته‌اند. نویسندگان این مطالعه دلیل این امر را قوانین ضعیف منطقه در زمینۀ سیاست‌های سیگار کشیدن و برنامه‌های نسبتاً ضعیف در  کنترل دخانیات می‌دانند.

محققان معتقدند که این برآوردها می‌توانند بیشتر هم باشند، چرا که آن‌ها در بررسی خود تنها ۱۲ مورد از سرطان‌های مرتبط با استفاده از سیگار را درنظر گرفته‌اند، در حالی که یقیناً انواع بیشتری از سرطان‌ها مرتبط با سیگار کشیدن هستند. هم‌چنین ‏ آن‌ها حالت‌های دیگر “در معرض دخانیات بودن” – مثل دود دست دوم (دود حاصل از سیگار که با حضور در کنار افراد سیگاری و از بازدم آن‌ها استنشاق می‌گردد)، قلیان، سیگار برگ و سیگارهای الکترونیکی ‏–‏ را مورد تحلیل و بررسی قرار نداده‌اند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید