انتشار این مقاله


کودکان چگونه کلمات جدید را یاد می‌گیرند؟

این پژوهش نشان می دهد که یادگیری به توانایی‌های اتوماتیک ارتباط با اشیاء ، که نوزادان را قادر می سازد تا به سرعت محیط اطراف خود را درک کنند ، بستگی دارد نه به تفکر آگاهانه ان‌ها . دکتر کتی تومی از دانشگاه لنکستر و دکتر جسیکا هورست از دانشگاه ساسکس با همکاری دکتر آنتونی مورس چگونگی یادگیری کلمات […]

این پژوهش نشان می دهد که یادگیری به توانایی‌های اتوماتیک ارتباط با اشیاء ، که نوزادان را قادر می سازد تا به سرعت محیط اطراف خود را درک کنند ، بستگی دارد نه به تفکر آگاهانه ان‌ها .

دکتر کتی تومی از دانشگاه لنکستر و دکتر جسیکا هورست از دانشگاه ساسکس با همکاری دکتر آنتونی مورس چگونگی یادگیری کلمات جدید برای اولین بار در کودکان خردسال را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها یک ربات انسان نما به نام آی-کیوب را شبیه به یک کودک سه ساله طراحی کردند، با استفاده ازیک نرم افزار ساده ربات کلمات را از طریق یک میکروفون می‌شنود و با یک دوربین می‌بیند.

دکتر تومی گفت: “ما می دانیم که کودکان دو ساله می توانند روی معنی یک کلمه جدید بر اساس کلماتی که قبلا یاد‌گرفته‌اند کار کنند. به عبارت دیگر، کودک نو پا زمانی می‌تواند روی کلمه‌ی ‘زرافه’ که یک اسباب بازی جدید است، کار کند که دو اسباب بازی دیگر ‘اردک’ و ‘خرگوش’ را ببیند.”

تصور می‌شود که کودکان نوپا از طریق یک استراتژی موسوم به انحصار متقابل به این روش دست می‌یابد که دراین روش چون اسباب بازی قهوه ای خرگوش است و اسباب بازی زرد ‘اردک’ است پس باید اسباب بازی نارنجی زرافه باشد.

دکتر تومی گفت: “این مطالعه جدید نشان می‌دهد که رفتار انحصار متقابل را می‌توان با یک برنامه بسیار ساده به دست آورد یعنی مغز ارتباط بین کلمات و اشیاء را یاد می گیرد. در واقع، به نظر می‌رسد هوشی مثل آی کیوب، نمی تواند دقیقا به خود بگوید : مطمئنم که اسباب بازی قهوه ای یک خرگوش است و اسباب بازی زرد یک اردک است، پس این اسباب بازی جدید باید زرافه باشد . چون نرم افزار ان بسیار ساده است.”

این پژوهش نشان میدهد که حداقل برخی از جنبه های یادگیری اولیه به طرز حیرت انگیزی برپایه توانایی ارتباط دادن پدیده‌هاست که به نوزادان و کودکان نوپا اجازه می‌دهد به سرعت در حال یادگیری بسیار پیچیده‌ای از محیط پیرامونشان باشند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید