انتشار این مقاله


جزئیات شگفت‌انگیز تکامل رویان انسان در اطلس ۳بعدی

اخیراً پروژه‌ی جدیدی طراحی شده که نمای دیدنی و شگفت‌آوری از رویان انسان را ارائه می‌کند. این پروژه نه تنها به پزشکان برای درک بهتر بیماری‌های مادرزادی کمک می‌کند، بلکه فیزیولوژی چگونگی تکامل رویان انسان را نشان می‌دهد. رویانشناسان دانشگاه آمستردام این پروژه را با نام اطلس ۳بعدی رویان انسانی طراحی و سازمان‌دهی کردند و […]

اخیراً پروژه‌ی جدیدی طراحی شده که نمای دیدنی و شگفت‌آوری از رویان انسان را ارائه می‌کند. این پروژه نه تنها به پزشکان برای درک بهتر بیماری‌های مادرزادی کمک می‌کند، بلکه فیزیولوژی چگونگی تکامل رویان انسان را نشان می‌دهد.

رویانشناسان دانشگاه آمستردام این پروژه را با نام اطلس ۳بعدی رویان انسانی طراحی و سازمان‌دهی کردند و در مجله Science به ثبت رساندند.

Bernadette de Bakker یکی از محققان این پروژه می‌گوید:

”حقیقت این است که ما راجع به ماه بیشتر از تکامل رویانی خود می‌دانیم.“

او هم‌چنین اضافه می‌کند:

” منابع اخیر همگی تصاویر مشابه‌ای از رویان انسان بر پایه نمونه رویانی سال ۱۹۳۰ ارائه می‌کنند، درحالی‌که در اطلس جدید همین تصاویر با اطلاعات مولکولی به‌روزرسانی شده‌اند.”

f1-largeاین اطلس توسط ۷۵ نفر از دانشجویان جمع‌آوری شده‌است که برای این کار ۱۵۰۰۰ نمونه رنگ‌آمیزی‌شده مقاطع بافتی جنینی که بعضی از آن‌ها برای ۱۰۰ سال پیش بودند، مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته‌اند. نتیجه آن ۱۴ مدل تعاملی است که جزئیات جنین انسان را در مراحل مختلف طی ۶۰روز اول تکامل نشان می‌دهد.

 شما هم‌اکنون می‌توانید نسخۀ دیجیتال این اطلس را دانلود کنید.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید