انتشار این مقاله


مزایای مصرف روزانه آسپیرین بیش از خطرات آن در ارتباط با خونریزی معده است

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه Cardiff انجام شده است، خون‌ریزی‌های معدی ایجادشده توسط آسپیرین به طور قابل‌توجهی نسبت به خونریزی‌های خودبخودی صورت گرفته در افراد غیر مصرف‌کننده دارو، کمتر جدی هستند. براساس آنچه که از این مطالعه در مجله Public Library of Science منتشر شده است، مطالعه گسترده بر روی آسپیرین نشان می‌دهد، درحالی که […]

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه Cardiff انجام شده است، خون‌ریزی‌های معدی ایجادشده توسط آسپیرین به طور قابل‌توجهی نسبت به خونریزی‌های خودبخودی صورت گرفته در افراد غیر مصرف‌کننده دارو، کمتر جدی هستند.

براساس آنچه که از این مطالعه در مجله Public Library of Science منتشر شده است، مطالعه گسترده بر روی آسپیرین نشان می‌دهد، درحالی که مصرف منظم دارو خطر خونریزی‌های معده را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد؛ اما هیچ مدرک معتبری مبنی بر کشنده بودن این خونریزی‌ها وجود ندارد.

پروفسور Peter Elwood از دانشگاه علوم پزشکی Cardiff بیان می‌کند:

گرچه بسیاری از افراد روزانه به منظور کاهش خطرات مشکلات سلامت همچون سرطان و بیماری‌های قلبی آسپیرین مصرف می‌کنند، مصرف گسترده این دارو شدیداً به علت عارضه جانبی آن (خونریزی معده) محدود شده است. مطالعه ما نشان می‌دهد که هیچ افزایش خطر مرگی ناشی از خونریزی معده درارتباط با مصرف منظم آسپیرین وجود ندارد. امیدواریم که اعتماد بیشتری به این دارو ایجاد شده و مصرف آن توسط افراد مسن افزایش یابد تا بتوانیم شاهد کاهش‌های قابل توجه در مرگ‌ها و ناتوانی‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و سرطان در جامعه باشیم.

بیماری‌های قلبی و سرطان علل اصلی مرگ و ناتوانی در سراسر جهان هستند که بنابر تحقیق انجام شده، یک دوز کوچک روزانه آسپیرین می‌تواند خطر هردو را به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

مطالعه اخیر همچنین نشان می‌دهد که تجویز دوز پایین آسپیرین به بیماران سرطانی درکنار شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، روش موثری است که مرگ بیماران مبتلا به سرطان روده و احتمالا سایر سرطان‌ها را به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

این مطالعه یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز از آزمایشات و کارآزمایی‌های تصادفی می‌باشد. این نوع از تحقیقات قوی‌ترین مدرک برای نتیجه‌گیری‌های علتی است؛ چرا که بهترین شواهد را گرد هم جمع می‌کند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید