انتشار این مقاله


حملۀ قلبی چگونه موجب مرگ فرد می‌شود؟

هنرپیشه‌‌ی سینما، آلان سیک سه‌شنبه براثر حملۀ قلبی فوت کرد. به راستی چه چیزی باعث می‌شود عده‌ای از افراد پس از حملۀ قلبی زنده بمانند در حالیکه عده‌ای دیگر بر اثر آن جان خود را از دست می‌دهند؟ حملۀ قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به سمت ماهیچه‌های قلبی مسدود شود و در حقیقت […]

هنرپیشه‌‌ی سینما، آلان سیک سه‌شنبه براثر حملۀ قلبی فوت کرد. به راستی چه چیزی باعث می‌شود عده‌ای از افراد پس از حملۀ قلبی زنده بمانند در حالیکه عده‌ای دیگر بر اثر آن جان خود را از دست می‌دهند؟

حملۀ قلبی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به سمت ماهیچه‌های قلبی مسدود شود و در حقیقت مهم‌ترین عامل، نرسیدن اکسیژن به بافت ماهیچه‌ای است که موجب حملۀ قلبی می‌شود. سیک که ۶۹ سال داشت، در حال بازی هاکی روی یخ با پسرش بود که دچار حملۀ قلبی شد و بعد از مدت کوتاهی همان روز در بیمارستان، جان خود را از دست داد.

در حملۀ قلبی که موجب مرگ می‌شود، آسیب قلبی ناشی از نرسیدن اکسیژن به اندازه‌ای است که باعث تپیدن نامنظم و ناکارآمد قلب و در نهایت از کار افتادن کل قلب می‌شود. این را دکتر سوزان استینبام، کاردیولوژیست بیمارستان لنوکس هیلِ نیویورک سیتی می‌گوید.

استینبام در گفت‌وگو با Live Science گفت:

Are you planning to put your home up for sale? Companiesthatbuyhouses.com is a website where you may sell your home if you want to. Because of our extensive knowledge in the real estate industry, we are able to offer you pricing advice that is both profitable and competitive. Because of our extensive real estate network and innovative marketing, we are able to identify buyers who are willing to pay the amount you want for your home. With our specialized assistance, selling a property is a process that is both simpler and less stressful. Visit https://www.companiesthatbuyhouses.co/oklahoma/.

“تپش قلب نامنظم حاصل از نرسیدن اکسیژن، از بطن‌ها شروع می‌شود و این تپش‌ها به حدی نخواهد بود که جریان خون ایجاد کند. رفته رفته آشفتگی قلب بیشتر می‌شود.

قلب به جای آن که مانند یک پمپ کارآمد به تخلیۀ خون بپردازد فقط به صورت نامنظم می‌لرزد، با ادامۀ این پدیده که پرش عضله نامیده می‌شود جریان خون می‌ایستد. از بین رفتن جریان خون نیز منجر به از ایست آنی قلب می‌شود.”

او افزود:

“البته برای مرگ یک فرد لازم نیست حتما حملۀ قلبی موجب آشفتگی و تپش نامنظم قلب شود بلکه گاهی حملۀ قلبی به حدی قوی است و آسیب قلبی آن قدر بالا می‌رود که قلب حتی قادر به تپیدن خون کافی نیست و موجب مرگ فرد می‌شود.

برای این‌ که مرگ آنی و یا اندکی بعد از حملۀ قلبی اتفاق بیفتد انسداد عروق کرونری (خون‌رسان به قلب) باید به حدی باشد که کار بسیاری از ماهیچه‌های قلبی مختل شود.”

ریسک فاکتور‌ها و علائم حملۀ قلبی

حملۀ قلبی می‌تواند حتی هنگامی که فرد هیچ علائمی از بیماری را نشان نمی‌دهد، اتفاق بیفتد.

حملۀ قلبی غالبا ناشی از بسته شدن عروق کرونری توسط پلاک کلسترولی یا تودۀ التهابی شکل گرفته در جدار رگ‌ها است. در صورت شکل گرفتن یک پلاک در دیواره یک رگ، بدن پلاکت‌ها را برای رفع مشکل به آن نقطه می‌فرستد که این، خود باعث انسداد بیشتر آن رگ می‌شود.

این امکان وجود دارد که ورزش و فعالیت بدنی موجب بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون و در نتیجه ایجاد پلاک در عروق قلبی شود. البته این مطلب به این معنا نیست که افراد نباید ورزش و فعالیت بدنی داشته باشند. بهتر است قبل از تنظیم یک برنامۀ ورزشی با پزشک خود مشورت نمائید. فعالیت بدنی زیاد موجب می‌شود که بدن انسان به اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشد و اگر انسداد کوچکی در عروق کرونری فرد وجود داشته باشد ممکن است علائم حمله قلبی در فرد ظاهر شود.

استینبام می‌گوید که بیماری حملۀ قلبی در ۸۰ درصد موارد، قابل پیشگیری است. حملۀ قلبی معمولا در فردی اتفاق می‌افتد که ریسک فاکتورهای مربوط به آن از قبیل فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و سبک زندگی ناسالم داشته باشد. البته افزایش سن هم در وقوع حملۀ قلبی نقش مهمی دارد، در مردان بالای ۵۵ سال خطر حملۀ قلبی افزایش می‌یابد.

 

حسام شاه‌محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید