انتشار این مقاله


لنفوسیت بالا (لنفوسیتوز) در آزمایش خون چه چیزی را نشان می‌دهد؟

در اغلب موارد این افزایش موقتی و بی‌خطر بوده و در پاسخ به عفونت‌ها می‌باشد.

لنفوسیتوز یا لنفوسیت بالا در علم پزشکی به افزایش تعداد سلول‌هایی خاص از سیستم ایمنی به نام لنفوسیت‌ها اطلاق می‌گردد. لنفوسیت‌ها از جمله مهم‌ترین سلول‌های دستگاه ایمنی شناخته می‌شوند. لنفوسیت یکی از سلول‌های ایمنی بدن است که برای دفاع در برابر بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین علت بالا بودن لنفوسیت در آزمایش خون هنگام مواجهه بدن با عفونت‌ها امری طبیعی خواهد بود.

در کل، تعداد بیش‌تر از ۳۰۰۰ لنفوسیت در هر میکرولیتر خون برای تعریف لنفوسیتوز به کار می‌رود. در کودکان آستانه لنفوسیت بالا تنوع فراوانی با توجه به سن خواهد داشت. مقادیر لنفوسیت‌ها در بزرگسالان ممکن است تا حد ۹۰۰۰ عدد در هر میکرولیتر نیز افزایش یابد. آستانه لنفوسیتوز ممکن است در هر آزمایشگاه تشخیصی عددی مخصوص به خود باشد.


در این زمینه، حتماً بخوانید:


میزان نرمال لنفوسیت خون چقدر است

لنفوسیت هر فرد بسته به نژاد، جنسیت، موقعیت و سبک زندگی او با دیگران فرق دارد.

رنج نرمال لنفوسیت در افراد بزرگسال بین ۱,۰۰۰ و ۴,۸۰۰ لنفوسیت در ۱ میکرولیتر خون قرار دارد. در کودکان، میزان نرمال آن بین ۳,۰۰۰ و ۹,۵۰۰ لنفوسیت در هر میکرولیتر خون است.

لنفوسیت بالا یا پایین می‌تواند علامتی از بیماری باشد.

علت لنفوسیت بالا چیست

ممکن است فرد با وجود لنفوسیت بالا در آزمایش خون علائم و نشانه‌ی خاصی را بروز ندهد. در اغلب موارد این افزایش موقتی و بی‌خطر بوده و در پاسخ به عفونت‌ها می‌باشد. اما در برخی موارد نیز لنفوسیتوز ممکن است نشانه‌ای از عفونت مزمن و یا سرطان خون (لوکمی)  باشد. برای بررسی و درمان لنفوسیت بالا معمولاً آزمایش‌های مکمل بیشتری درخواست می‌شود تا علت واقعی لنفوسیت بالا معلوم گردد.

اگر با لنفوسیت بالا در آزمایش خون خود مواجه شده‌اید، علت زمینه‌ای ممکن است جزئی از موارد زیر باشد:

از جمله علل خاص لنفوسیتوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوکمی لنفوسیتیک حاد
  • لوکمی لنفوسیتیک مزمن
  • عفونت سایتومگالوویروس (CMV)
  • هپاتیت A
  • هپاتیت B
  • هپاتیت C
  • عفونت HIV/ ایدز
  • کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)
  • لنفوم
  • عفونت مونونوکلئوز
  • سایر عفونت‌های ویروسی
  • سیفلیس
  • سل
  • سیاه سرفه

زمان مراجعه به پزشک

افزایش تعداد لنفوسیت‌ها (لنفوسیتوز) در اغلب موارد هنگام مراجعه بیمار و بررسی‌های بیماری او تشخیص داده می‌شود. پس اگر با بالا بودن لنفوسیت خون مواجه شده، به احتمال زیاد قبل از آن به پزشک مراجعه کرده است.

درمان لنفوسیت بالا چیست

درمان لنفوسیت بالا اساساً به معنی درمان علت زمینه‌ای آن می‌باشد. هر کدام از علل احتمالی لنفوسیتوز که در بالا ذکر شد، باید بررسی شده و یک به یک رد شوند.

بسیار کم پیش می‌آید که درمان فوری برای بالا بودن لنفوسیت مورد نیاز باشد. بهتر است پزشک وقت خود را صرف تلاش برای رسیدن به تشخیص قطعی علت لنفوسیت بالا بکند. یکی از استثنائات این قاعده، بیمارانی هستند که لنفوم مهاجم با بیماری گردش خون، مثل لنفوم بورکیت دارند. این بیماران در معرض سندرم لیز تومور هستند.

در این بیماران که اختلالات متابولیکی دارند، درمان تهاجمی الکترولیتی، تجویز زودهنگام مایعات داخل وریدی، آلوپورینول و در موارد مورد نیاز، راسبوریکاز برای تثبیت وضعیت بیمار ضروری می‌باشد.

لنفوسیت چیست

لنفوسیت‌ها جزو گلبول‌های سفید خون هستند که یکی از مهم‌ترین انواع سلول‌های ایمنی بدن نیز محسوب می‌شوند. لنفوسیت در مغز استخوان ساخته شده و در خون و بافت لنفاوی پیدا می‌شود.

سیستم ایمنی شبکه‌ی پیچیده‌ای از سلول‌های ایمنی است که شامل لنفوسیت‌ها هم می‌گردد. این سلول‌ها با هم کار کرده و از بدن در مقابل عوامل مهاجم، مثل باکتری، ویروس و سلول‌های سرطانی محافظت به عمل می‌آورند.

لنفوسیت چیست
انواع سلول‌های خون؛ دومی از سمت چپ بالا که هسته‌ی بزرگ‌تری نسبت به خودش دارد لنفوسیت است.

چند نوع لنفوسیت در بدن وجود دارد؟

در کل دو نوع اصلی لنفوسیت به نام لنفوسیت‌های B و T وجود دارند که معمولاً به آن‌ها سلول B و سلول T گفته می‌شود. هر دو نوع این سلول‌ها از سلول‌های بنیادی مغز استخوان منشأ می‌گیرند. بعضی از این سلول‌ها از مغز استخوان به تیموس (غده‌ای در پشت جناغ) می‌روند که به آن‌ها سلول T می‌گوییم. باقی سلول‌ها در مغز استخوان مانده و تبدیل به سلول B می‌شوند.

کار لنفوسیت B تولید آنتی‌بادی است. آنتی بادی پروتئین سیستم ایمنی است که برای مبارزه با مواد بیگانه به نام آنتی‌ژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر سلول B برای تولید یک نوع آنتی‌بادی اختصاص می‌یابد. چفت شدن آنتی‌ژن و آنتی‌بادی مثل جور شدن قفل و کلید است. وقتی این اتفاق افتاد، آنتی‌ژن لو رفته و نابود می‌شود.

کار لنفوسیت T کمک به بدن در نابودی سلول‌های سرطانی و کنترل پاسخ ایمنی به مواد بیگانه است. آن‌ها این کار را با نابودی سلول‌های در بدن انجام می‌دهند که توسط ویروس‌ها تسخیر یا سرطانی شده‌اند.

نوع سوم لنفوسیت، با نام سلول کشنده ذاتی (NK) شناخته می‌شود و خاستگاهی مشابه دو سلول قبل دارد. این سلو‌ل‌ها به سرعت به چندین ماده بیگانه پاسخ داده و در کشتن سلول‌های سرطانی و آلوده به ویروس مهارت فوق‌العاده‌ای دارند.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. سلام ، خسته نباشین ی چند هفته ای میشه ک دچار انفولانزا شدم و در ازمایش خونم تعداد وایت ۲۸۰۰ و لنفوسیتها ۵۴ درصد بودن ک غیر طبیعی ان بخاطر ویروسیه ک ‌رفتم ؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

دیدگاهتان را بنویسید