انتشار این مقاله


رنگ چشمتان دروغی بیش نیست!

طبق گزارشی از CNN، چه رنگ چشم شما قهوه ای، چه سبز و یا آبی باشد، واقعیت این است که آنها تمام سایه های مختلف از یک رنگ است. البته بستگی دارد که رنگ را چگونه تعریف کنید. ملانین تولید شده توسط سلولهای ملانوسیت، رنگدانه قهوه ای تیره است. در عنبیه های چشم همه انسان […]

طبق گزارشی از CNN، چه رنگ چشم شما قهوه ای، چه سبز و یا آبی باشد، واقعیت این است که آنها تمام سایه های مختلف از یک رنگ است. البته بستگی دارد که رنگ را چگونه تعریف کنید.

ملانین تولید شده توسط سلولهای ملانوسیت، رنگدانه قهوه ای تیره است. در عنبیه های چشم همه انسان ها این رنگدانه وجود دارد، در نتیجه چشم همه انسان های به درجه های مختلفی قهوه ای است.

هر چقدر که این رنگدانه در عنبیه بیشتر باشد، نور بیشتری جذب می شود و در نتیجه رنگ چشم قهوه ای تر است. هر چه میزان ملانین عنبیه کمتر باشد، طول موج های کمتری از نور مرئی جذب می شود و رنگ های متمایل به سبز بازتاب می شوند.

کسانی که دارای کمترین غلظت ملانین هستند به همین علت، چشمشان به رنگ آبی دیده می شود. تعداد زیادی نوزاد که با چشم های آبی به دنیا می آیند، در حقیقت ملانین عنبیه آن ها توسعه نیافته است. میزان تولید ملانین به ژنتیک فرد و نحوه انتقال ژن ها از والدین به فرزند بستگی دارد.

اصلي ‌ترين ژن که تا ۷۴ درصد در شکل‌ گيري رنگ چشم دخيل است ژن OCAZ است. اين ژن، پروتئيني با عنوان P را رمزگذاري مي ‌کند که در توليد ملانين نقش دارد.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید