انتشار این مقاله


تأثیر میکروبیوم دستگاه گوارش بر فیزیولوژی بدن انسان

محققان به تازگی دریافته‌اند که میکروبیوم دستگاه گوارش روی اشتها، خواب و مزاج فرد تأثیر دارد.به تازگی یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی از دانشمندان اسپانیایی و بریتانیایی با انجام مطالعاتی بر روی موش‌ها دریافته‌اند که پروتئین TLR2 (کوتاه شدۀ Toll-Like Receptor 2) – که از نشان‌گرهای بسیار مهم میکروبیوم روده است – سطح سروتونین (Serotonin) در بدن را […]

محققان به تازگی دریافته‌اند که میکروبیوم دستگاه گوارش روی اشتها، خواب و مزاج فرد تأثیر دارد.به تازگی یک گروه تحقیقاتی بین‌المللی از دانشمندان اسپانیایی و بریتانیایی با انجام مطالعاتی بر روی موش‌ها دریافته‌اند که پروتئین TLR2 (کوتاه شدۀ Toll-Like Receptor 2) – که از نشان‌گرهای بسیار مهم میکروبیوم روده است – سطح سروتونین (Serotonin) در بدن را تنظیم می‌کند؛ که خود سروتونین یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی مرتبط با اشتها، خواب و مزاج افراد است.

اشریشیا کلای (Escherichia coli)، باکتری گرم-منفی از سردۀ اشریشیا که به وفور در رودۀ تحتانی جانورات خون‌گرم یافت می‌شود. امتیاز تصویر: CDC
اشریشیا کلای (Escherichia coli)، باکتری گرم-منفی از سردۀ اشریشیا که به وفور در رودۀ تحتانی جانورات خون‌گرم یافت می‌شود. امتیاز تصویر: CDC

این مطالعه که بر روی بافت‌های سلولی کشت‌داده شده انجام و نتیجۀ آن در موش‌ها نیز تأیید شده است، به وضوح نشان می‌دهد که میکروبیوم روده (Microbiota یا ریز‌اندامگان هم‌زیست) از طریق کنترل پمپ انتقال‌دهندۀ سروتونین (Serotonin Transporter) قادر است فیزیولوژی ما را نیز کنترل نماید. پمپ انتقال‌دهندۀ سروتونین از جمله مولکول‌های هدف تعدادی از بیماری‌ها است و به نظر می‌رسد که میکروبیوم روده از طریق اعمال کنترل روی این انتقال‌دهنده، سطح سروتونین بدن را تنظیم می‌نماید.

در حال حاضر محققان در حال مطالعه روی روابط پیچیده و گستردۀ میکروبیوم روده با سایر دستگاه‌های بدن و تأثیرشان بر سلامتی انسان است؛ چنان که مدتی قبل ارتباط این ریزاندامگان با بروز بیماری پارکینسون نیز کشف شد (مشاهدۀ مطلب در دکتر مجازی).

عقیده بر این است که بیماری التهابی روده (Inflammatory Bowel Disease) در صورت عدم فعالیت مناسب TLR2 بروز می‌یابد؛ با این حال تا کنون مکانیسم‌های دخیل در این وضعیت به طور کامل درک نشده‌اند، مطالعۀ فوق نیز جهت تکمیل اطلاعات در این زمینه انجام شده است.

دکتر ایوا لاتور (Eva Latorre) از دانشگاه پزشکی اگزتر (University of Exeter Medical School) در این باره می‌گوید:

نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد که پروتئین TLR2 سطح سروتونین بدن را تغییر می‌دهد؛ سطح این انتقال‌دهندۀ عصبی ارتباط تنگاتنگی با مشکلاتی نظیر افسردگی و بیماری التهابی روده دارد. برای طراحی داروی مناسب جهت کنترل هر یک از این مشکلات باید به درک عمیق‌تری از ارتباطات بین میکروبیوم روده‌ای با سایر دستگاه بدن دست یابیم.

نتایج بررسی میزان بیان RNA و پروتئین در سلول‌های انسانی – مشابه همین نتایج در سلول‌های موش – نشان می‌دهد که TLR2 فعالیت پمپ انتقال‌دهندۀ سروتونین را تنظیم می‌کند.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید