انتشار این مقاله


گلو درد و ریفلاکس اسید معده: علل و درمان

یک وعده‌ی غذایی لذیذ را نیم ساعت بعد از میل کردن به کام آدم تلخ می‌کند. حسرت غذاهای سرخ کردنی را به دلتان می‌گذارد و حتی وقتی دراز کشیده و خوابیده‌اید نیز دست از سر شما برنخواهد داشت. بله رفلاکس یا برگشت اسید معده به گلو با نام علمی بیماری رفلاکس معده به مری، گریبان‌گیر […]

یک وعده‌ی غذایی لذیذ را نیم ساعت بعد از میل کردن به کام آدم تلخ می‌کند. حسرت غذاهای سرخ کردنی را به دلتان می‌گذارد و حتی وقتی دراز کشیده و خوابیده‌اید نیز دست از سر شما برنخواهد داشت. بله رفلاکس یا برگشت اسید معده به گلو با نام علمی بیماری رفلاکس معده به مری، گریبان‌گیر خیلی از افراد جامعه است. اما این بیماری لاعلاج هم که نیست. ابتدا مختصری درباره‌ی این که اسید معده در گلو چه می‌کند، توضیح داده و سپس گزینه‌های درمانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

اسید معده در گلو چه می‌کند؟

رفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات معده به درون مری راه پیدا کنند و باعث تحریک سلول‌های پوششی مری شوند. مری لوله‌ای است که دهان را به معده وصل می‌کند. این التهاب می‌تواند منجر به یک گلو درد، سرفه خشک، و خس خس سینه شود.

همچنین می‎تواند باعث سوزش سر دل، طعم تلخ در دهان، استفراغ، سوء هاضمه و مشکل بلع نیز گردد. رفلاکس اسید معده بیماری شایعی است که سوزش سردل و احساس وجود توده در گلو از شایع‌ترین نشانه‌های آن می‌باشد. در این عارضه، اسید معده با سلول‌های داخل مری تماس پیدا می‌کند. فرد ممکن است زمانی که دراز کشیده و یا بیش از حد خم شده باشد، و یا پس از خوردن یک وعده غذایی پر حجم و یا غذاهای تند متوجه آن شود.

با این حال، علائم مربوط به رفلاکس اسید می‌تواند گمراه کننده باشد. به عنوان مثال، گلو درد مزمن ناشی از برگشت اسید معده است که گاهی اوقات به عنوان راجعه یا ورم لوزه مزمن تشخیص داده می شود.

هنگامی که اسید معده در تماس با تارهای صوتی حنجره قرار می‌گیرد، می تواند باعث التهاب حنجره شود. اگر این اتفاق تکرار شود، می‌تواند به گرفتگی صدا، صاف کردن مکرر گلو، سرفه، یا احساسی که چیزی در گلو گیر کرده منتج شود.

این علائم گاهی اوقات به عنوان ریفلاکس حنجره حلق (LPR) نامیده می شود. خوانندگان، معلمان، و افرادی که مجبور به استفاده مداوم از صدای خود به صورت روزانه هستند ممکن است علائم شدیدتر از گلو درد ناشی از برگشت اسید معده به گلو را تجربه کنند.


مقاله‌ی مرتبط: برای سوزش معده‌تان قرص مصرف می‌کنید؟ جایگزین داروی شما اینجاست!

اسید معده در گلو


عوارض رفلاکس اسید معده

در برخی از افرادی که به مدت طولانی رفلاکس اسید معده را تجربه می‌کنند اسید معده با نفوذ به سلول‌های پوششی مری باعث ایجاد بافت اسکار میشود که فرو بردن غذا را با مشکل روبه رو کرده و زخمی درد ناک ایجاد می‌شود.

عارضه دیگر مری بارت نام دارد که  با رفلاکس اسید در ارتباط است. این عارضه می‌تواند تغییراتی را در پوشش بافتی قسمت پایین مری سبب شده و باعث ایجاد سرطان مری شود.

از مطالعه اندوسکوپی برای تشخیص علام اولیه سرطان در بیماران مبتلا به مری بارت استفاده می‌شود. دیگر علل ممکن گلودرد:

بعضی از علل گلودردها ناشی از عفونت ویروسی و باکتریایی مثل سرخک و آبله مرغان، سیاه سرفه و سرماخوردگی است. از جمله  مواد حساسیت زا، هوای خشک، الکل و دود سیگار و تنباکو که غشای مخاطی دستگاه تنفس را تحریک می‌کند. در موارد نادر گلودرد ممکن است ناشی از HIV و یا سرطان گلو باشد. صحبت کردن برای مدت طولانی بدون استراحت و با صدای بلند به عضلات حلق فشار وارد میکند و باعث گلودرد می‌شود.

درمان برگشت اسید معده به گلو

برای درمان گلو دردی که ناشی از برگشت اسید معده است می توان از داروهای خنثی کننده اسید معده و داروهای تقویت کننده عضلات معده استفاده کرد که این عضلات از بازگشت محتویات معده به مری جلوگیری می‌کنند.

به کمک راه‌های ساده زیر می‌توان از برگشت محتویات معده به مری جلوگیری کرد:

  • خوردن غذای سبک، وعده‌های غذایی متعدد با مقدار کم
  • اجتناب از مصرف غذاهای اسیدی، تند، چرب و گازدار و یا نوشیدنی های الکلی وکافئین دار
  • اجتناب از خوردن مرکبات و آب گوجه فرنگی و حداقل ۲ الی ۳ ساعت بعد از غذا نباید دراز کشید

ناراحتی ناشی از برگشت اسید معده معمولاً قابل کنترل است، اما اگر علائم ان شدید بود با دارو سپس با جراحی درمان می‌شود.


برای اطلاع از نحوه‌ی ایجاد بیماری رفلاکس اسید معده و درمان کامل آن اینجا کلیک کنید


مصطفی صادقی


نمایش دیدگاه ها (22)
  1. باسلام ،ممنون برای راهنماییتون، بنده برای مدت خیلی طولانی گلو درد دارم که هرازگاهی خیلی دردناک است، بعد از عکسی که از حنجره داشتم مشخص شد که اسید معده آنرا سوزانده، با راهنماییتون لطف بزرگی درحق بنده میکنید

  2. با سلام….
    من چند هفته ای هست که احساس وجود توده ای در گلویم میکنم و بعد از عکسبرداری دکتر گفت که چیزی مشاهده نمیششود و تشخیص داد از اسید معده است…ولی بازم احساس نگرانی دارم… موندم دیگه چکار کنم

  3. سلام
    من بعد تشخص دكتر گفتن رفلاكس دارم دارو خوردم امپرسلين و بعد خوب نشد كه مجبور شدم سه ماه هم داروي أسيد معده بخورم دو روزه تمام شد ولي صبح ها حس بدي در گلوم دارم ولي نگرانم
    غذا را هم خوب دقت دارم ولي نگرانم چون در سفر هستم بيشتر نگرانم
    كسي مي تونه كمك كنه؟

  4. سلام من یک سال هست دچارمشکلی شدم ولی متاسفانه هرچی دکتر رفتم بی فایده بوده،معدم ضعف میکنه،دست وپام شل میشه،تب ولرز باهاش دارم وهیچی نمیتونم بخورم به جز آب،یک هفته اینجورم بعد یه هفته خوب میشم دوباره همین روال ادامه داره بخدا دیگه خسته شدم یکی بگه چمه؟

  5. سلام خسته نباشید حدودچن ماه پیش احساس چیزی درگلو وخفگی داشتم صدامم گاهی تغییرمیکرد اغلب صبح هادرقورت دادن غذامشکل داشتم که کم کم تبدیل به درد شد رفتم دکترگفت گلوت سالمه ولی این درد هنوزادامه داره والان دردگوشم گرفتم سوزش معده هم دارم دهنم هم گاهی اوقات تلخ میشه چیکارکنم دکترمیرم میگه چیزیت نیس فقط داروبرای استرس داد باشربت معده

  6. باسلام
    من یکبار این حالت رو تجربه کردم وضع خیلی ناراحت کننده ای است.یک روز بسیارپر استرس رو داشتم از نیم تا یکساعت بعد احساس توده ای در گلو داشتم، آب یا غذا هم در دسترسم نبود که بخورم. شب دکتر اورژانس رفتم که تشخیصش گلودرد ویروسی بود بدون هیچ علائم سرماخوردگی.۳ روز طول کشید. بعدش فکر کردم تا متوجه شدم باید متعاقب رفلاکس بوجود اومده باشه.

  7. عرض سلام خدمت شما . ی پسر ۲۵ ساله هستم
    آقای دکتر من حدود ۲ ماه پیش سرما خوردم. سیفیکسیم و پنی سیلین استفاده کردم.علائم معمول سرماخوردگی که داشتم برطرف شد.اما هنوز بعد از دو ماه خلط گلو دارم صبح ها که از خواب بیدار میشم.ی هفته پیش هم رفتم متخصص عفونی و گفتن که عفونت نیست.یک شربت تیمکس(عصاره آویشن و اکستورانت..) و یک لوراتادین واسم نوشت که خلط بیرون بیاد و تموم بشه. ولی اصلا مقدار خلط کم نمیشه و هر روز صبح ها و معمولا ظهر یا عصر خلط چسبناک زرد متمایل به سبز رنگ دارم . مدت یک هفته س وقتی هم میرم بیرون تو هوای عادی،بعدش که میام خونه احساس میکنم ی چیزی تو گلوم هست. انگار متورم هست توی گلوم یا احساس میکنم ی چیزی تو گلوم هستش.
    حدود یک ماه پیش رابطه ی غیر ایمن جنسی داشتم و دارم داروهای پیش گیری از ایدز هم مصرف میکنم . یک شبکه ی توری نسبتا خفیف و سفید رنگ هم توی گونه م به وجود اومده یک ماهه که دردی هم نداره .با متخصص حرف زدم گفتن شاید لیکن پلان باشه که ناشی از بیماری های خود ایمنی و استرس هستش معمولا.
    اینا رو گفتم که جزئیات مربوط به وضعیتم رو بدونید و دقیق تر بتونید تشخیص بدید. از ذات الریه می ترسم. چون به هیچ وجه مقدار خلط گلوم یا اون حس ورم گلوم کم نشده و هنوز پیش متخصص حلق و بینی نرفتم .
    دکتر عفونی معاینه ی خاصی انجام نداد .مثلا از گوشی پزشکی استفاده نکرد و گفت برونشیت مزمن هستش ولی چون علائمم بهتر نشده اصلا،به نظرم تشخیص شون اشتباه بوده

  8. سلام اقای دکتر من حدود شش ماه بود غذا میخوردم اگه یکم بیشتر میخوردم دچار استفراغ میشدم البته تو قفصه سینم سنگین میشد و مجبور میشدم برم استفراغ کنم تا اروم بشم وقتی استفراغ میکردم سوزش داشتم و گلومم زخم میشد که بعد یه مدت رفتم دکتر آندوسکپی و سنوگرافی دادم دکتر گفت درم معده داری و میکرب معده ام داری و کبدتم چربه بهم دارو داد اما تغیری در وضعیتم به وجود نیومد منم دیگه دکتر نرفتم مجبور شدم کمتر غذا بخورم و از داروهای گیاهی استفاده کنم الان بهترم خیلی اما حداقل تو هفته یه استفراغ بهم دست میده که همه تنم میلرزه و انگار اسید از دهنم میپاشه و گلوم شروع به سوزش میکنه و با خلط گلوم لکه خون میاد بیرون البته خیلی کم دکتر چیکار کنم بخدا مشگلات مالیم دارم نمیتونم هی برم دکتر دیگه حالم از این وضعیت بهم میخوره یه راهی بزارید جلوم

دیدگاهتان را بنویسید