انتشار این مقاله


نداشتن فعالیت بدنی، سرعت در پیری بیولوژیکی!

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا گزارش می‌دهند که سلول‌های زنان مُسنی که بیش از ۱۰ ساعت از شبانه روز را بدون فعالیت فیزیکی میگذرانند، از لحاظ بیولوژیکی هشت سال از سلول‌های زنان فعال هم‌سن خودشان پیرترند. این مطالعه، در ۱۸ ژانویه بصورت آنلاین در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شده است. زنان سالمند با فعالیت بدنی کمتر […]

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا گزارش می‌دهند که سلول‌های زنان مُسنی که بیش از ۱۰ ساعت از شبانه روز را بدون فعالیت فیزیکی میگذرانند، از لحاظ بیولوژیکی هشت سال از سلول‌های زنان فعال هم‌سن خودشان پیرترند. این مطالعه، در ۱۸ ژانویه بصورت آنلاین در مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر شده است.

زنان سالمند با فعالیت بدنی کمتر از ۴۰ دقیقه در روز و کسانی‌که بیش از ۱۰ ساعت در روز غیرفعال باشند، تلومرهای کوتاه‌تر دارند ( = کلاهک کوچکی در انتهای رشته DNA که از زوال کروموزوم محافظت می‌کند و به تدریج با بالا رفتن سن کوتاه می‌شود.)

عوامل تهدیدکننده‌ی سلامت و سبک زندگی مانند چاقی و سیگار کشیدن می‌توانند روند پیری سلول‌ها را سرعت بخشند. همچنین بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان با کوتاه شدن تلومرها همراه است.

دکتر Aladdin Shadyab نویسنده‌ی ارشد این مطالعه با گروه پزشکی خانواده و بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی San Diego می‌گوید:

“مطالعات ما نشان می‌دهد که سن سلول با تغییرات سبک زندگی از قبیل بی‌تحرکی ارتباط دارد و سن تقویمی لزوما همیشه نشانگر سن بیولوژیکی نیست.”

نزدیک به ۱۵۰۰ زن، با سن‌های ۶۴ تا ۹۵ سالگی در مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان پرسش‌نامه‌ای را تکمیل کردند و شتاب سنجی را به مدت زمان هفت روز در تمام حالات بیداری و خواب، برای ردیابی حرکات هایشان، به ران راست خود متصل کردند.

دکتر Aladdin Shadyab می‌گوید:

ما دریافتیم زنانی که به مدت زمان حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش می‌کنند، طول تلومر کوتاه ندارند. بحث کردن درباره‌ی مزایای ورزش باید از جوانی آغاز شود و باید جزو روزمرگی‌های شخص باشد؛ حتی در سن ۸۰ سالگی! “

Shadyab گفت که مطالعات آینده آن‌ها، چگونگی ارتباط ورزش با طول تلومر در مردان و جمعیت افراد جوان را مورد بررسی قرارخواهد داد.

فاطمه جوادی فريد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید