انتشار این مقاله


چرا کودکان باید از اشتباهات خود عبرت بگیرند؟

بعضی از کودکان گمان می کنند اگر زیاد تلاش کنند می توانند از اشتباهات خود بکاهند، با اینکه گروهی دیگر گمان می کنند که میزان هوش و توانایی های فرد غیر قابل تغییر است. به اصطلاح، کودکانی که طرز تفکری همانند افراد بزرگسال و ذهنی قابل رشد را دارند بر این باورند که میزان هوش […]

بعضی از کودکان گمان می کنند اگر زیاد تلاش کنند می توانند از اشتباهات خود بکاهند، با اینکه گروهی دیگر گمان می کنند که میزان هوش و توانایی های فرد غیر قابل تغییر است. به اصطلاح، کودکانی که طرز تفکری همانند افراد بزرگسال و ذهنی قابل رشد را دارند بر این باورند که میزان هوش قابل تغییر است؛ لذا با تمرکز بر اشتباهات و درس گرفتن از آن ها زمینه ی پیشرفت را برای خود فراهم می کنند. به گفته ی دکتر  Hans Schroder، دانشجوی رشته روانشناسی از دانشگاه میشیگان، اشتباهات باید به جای پوشیده شدن، مورد توجه قرار گرفته و از ان ها عبرت گرفته شود.

در پژوهشی که در این مورد صورت گرفته محققان ۱۲۳ کودک با میانگین سنی ۷ را با ذهن قابل رشد و ذهن فیکس شده، مورد مطالعه قرار دادند. در مصاحبه ای که با این کودکان شده، سوالی به این شکل پپرسیده شده است: ” بچه ای را تصور کن که باور دارد تو می توانی باهوش تر و موفق تر باشی. چقدر با این بچه موافقی؟”

محققان امواج مغزی این کودکان را بررسی کردند، به طوریکه با نشان دادن موردی در کامپیوتر به کودکان از ان ها خواسته شد به هنگام مشاهده ی تصویری خاص، دکمه ی space را فشار دهند. محققان با آنالیز  پاسخ مغز که در کمتر از نیم ثانیه رخ داده، مشاهده کردند که در مغز های بزرگتر، پاسخ بدین معنی است که فرد توجه بیشتری به اشتباهات خود دارد. به طور کلی، کودکان با ذهن های قابل رشد در مقایسه با کودکان با ذهن های ثابت، پاسخ های مغزی بزرگتری بعد از انجام یک اشتباه را دارند. لذا این کودکان زمینه های رشد و پیشرفت بیشتری در شغل و زندگی آینده ی خود را دارا می باشند. سایر کودکان نیز در صورت توجه بیشتر به اشتباهات خود می توانند هوش و توانایی های خود را بالا ببرند. این پژوهش راهکار های مفیدی هم برای والدین و معلمان ارائه می کند. به نظر می آید واکنش طبیعی یا بیش از حد در برابر اشتباهات کودکان باعث بی توجهی آنان به این مورد می شود. به جای خجالت دادن کودک، بهتر است معلمان و والدین او را با جمله ی ” اشتباهات رخ می دهند” آشنا کنند و علت آن اشتباه و نحوه ی عدم تکرار آن را به کودک آموزش دهند.

این پژوهش در ۱۶ ژانویه در مجله ی Developmental Cognitive Neuroscience منتشر شد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید