انتشار این مقاله


زایمان پیش‌از موعد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد

زایمان پیش‌از موعود زمانی رخ می‌دهد که نوزاد پیش‌از ۳۷ هفته‌ی بارداری متولد شود. بنابر آمار‌های مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری CDC، این تولدهای پیش‌از موعود، از هر ۱۰ تولد در آمریکا، در ۱ مورد رخ می‌دهند. بیشتر این نوزادان در معرض ابتلا به انواع مشکلات و در موارد بسیار شدید، مرگ هستند؛ چرا […]

زایمان پیش‌از موعود زمانی رخ می‌دهد که نوزاد پیش‌از ۳۷ هفته‌ی بارداری متولد شود. بنابر آمار‌های مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری CDC، این تولدهای پیش‌از موعود، از هر ۱۰ تولد در آمریکا، در ۱ مورد رخ می‌دهند.

بیشتر این نوزادان در معرض ابتلا به انواع مشکلات و در موارد بسیار شدید، مرگ هستند؛ چرا که رشد قسمت عمده از مغز در هفته‌های آخر بارداری رخ می‌دهد و این هفته‌های آخر، برای طی مراحل آخر رشد در ارگان‌های حیاتی نظیر شش‌ها و کبد ضروری است.

علاوه بر نوزادان، مادرانی که زایمان پیش‌از موعود را پشت سر می گذارند، در معرض ابتلا به بیماری‌هایی می‌باشند. پژوهش‌های سابق، زایمان‌های پیش‌از موعود را با ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط دانسته‌اند. هرچند که نقش سبک زندگی و سایر عوامل تعیین‌کننده‌ در این میان نامشخص است.

پژوهش‌های جدید که در مجله‌ی Circulation  -که به سازمان قلب آمریکا مربوط است- منتشر شده‌است، نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی برای زنانی که زودتر از ۳۲ هفته‌ی بارداری، زایمان را پشت‌سر گذاشته‌اند، تقریباً دو برابر است.

این پژوهش با سرپرستی دکتر جَنِت ریچ-ادوارد از بخش اپیدمیولوژی سازمان سلامت زنان کانرز و بیولوژی جنسیت در بریگهام و بیمارستان زنان بوستون انجام‌ شده‌است.

محققانِ این تیم به بررسی داده‌های موجود از ۷۰,۱۸۲ نفر از زنان پرداخته‌اند.
در رابطه با ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، سایر فاکتورها نظیر سن مادر هنگام زایمان، تحصیلات وی و سبک زندگی پیش از بارداری و در طول آن نیز در نظر گرفته‌شده‌اند.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که زایمان پیش‌از موعود سبب افزایش ۴۰ درصدی ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود. هم‌چنین این احتمال در زنانی که بیش‌از یک زایمان پیش‌از موعود را پشت‌سر می‌گذارند، بالاتر است.

دکتر ریچ-ادواردز و تیمش امیدوارند ک این تحقیقات به شناسایی زنانی که در خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی قرار دارند بیانجامد و به متخصصان این امکان را دهد که در زمان درست، پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید