انتشار این مقاله


حتی سلول‌های ایمنی زنان و مردان نیز متفاوت هستند!

محققان دانشگاه ایالت میشیگان برای اولین بار دلیل این که چرا سلول ایمنی خاصی در زنان و مردان، تحت استرس، به صورتی کاملاً متفاوت عمل می‌کنند را کشف کردند. این تفاوت در عملکرد، زنان را نسبت به برخی از بیماری‌ها مستعدتر می‌کند. این یافته‌ی جدید می‌تواند مثال خوبی از تفکر عامیانه باشد که بیان می‌کند […]

محققان دانشگاه ایالت میشیگان برای اولین بار دلیل این که چرا سلول ایمنی خاصی در زنان و مردان، تحت استرس، به صورتی کاملاً متفاوت عمل می‌کنند را کشف کردند. این تفاوت در عملکرد، زنان را نسبت به برخی از بیماری‌ها مستعدتر می‌کند.

این یافته‌ی جدید می‌تواند مثال خوبی از تفکر عامیانه باشد که بیان می‌کند زنان و مردان از سیاره‌های متمایزی می‌آیند (!) و تحت موقعیت‌های استرسی متفاوت عمل می‌کنند.

این تحقیق به دلیل تفاوت یافت شده در ماست‌سل‌ها که نوعی از گلبول‌های سفید سیستم ایمنی هستند، زنان را نسبت به برخی از بیماری‌های مرتبط با استرس و آلرژیک مستعدتر نشان می‌دهد.

بیشتر از ۸۰۰۰ ژن در ماست‌سل‌های زنان نسبت به این سلول‌ها در مردان یافت شده است که به صورتی متفاوت بیان می‌شوند. در حالی که ماست‌سل‌ها دسته‌های ژنی یکسانی روی کروموزوم‌هایشان دارند، با در نظر گرفتن استثنای موجود در کروموزوم‌های X و Y، راهی که با آن ژن‌ها عمل می‌کنند در بین جنسیت‌ها متفاوت است.

ماست‌سل‌ها سلول‌های ایمنی مهمی هستند؛ چون در مشکلات سلامتی مرتبط با استرس که معمولاً در زنان شایع‌تر است، مثل ناهنجاری‌های آلرژیک، بیماری‌های خودایمنی، میگرن و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر. برای مثال سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) ناهنجاری مربوط به روده‌هاست که درد شکمی جدی به وجود آورده و تقریباً یک چهارم جمعیت آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد.

بررسی‌های بیشتر و عمیق‌تر روی ژن‌ها در شعاع ژنوم RNA (نوعی اتصال مهاری ابتدائی در همه‌ی اشکال حیات) افزایشی را در فعالیتی نشان می‌دهد که با تولید و ذخیره‌ی مواد التهابی مرتبط می‌باشد. این مواد می‌توانند پاسخی خشن‌تر در بدن به وجود بیاورند و به بیماری‌ها منتج شوند. این موضوع می‌تواند توضیح دهد که چرا زنان یا مردان بیشتر یا کمتر به برخی از انواع بیماری‌ها مستعدترند.

با این فهم جدید از چگونگی عمل ژن‌های متفاوت، دانشمندان می‌توانند نهایتاً گسترش درمان‌های ویژه‌ی هر جنس را آغاز کنند که این سلول‌های ایمنی را هدف قرار داده و از بروز بیماری جلوگیری کنند. مرحله‌ی بعدی شناخت آغاز عملکرد متفاوت سلول‌های ایمنی است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید