انتشار این مقاله


تتراسایکلین

تتراسایکین چیست؟ تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک است که با عفونت هایی با منشاء باکتریایی مبارزه می کند. تتراسایکلین برای درمان انواع متفاوتی از عفونت های باکتریایی ازقبیل عفونت های پوست، روده، مجاری تنفسی و ادراری، سیستم تناسلی، گره های لنفاوی و سایر سیستم های بدن. این دارو اغلب برای درمان آکنه(جوش) های شدید و یا […]

تتراسایکین چیست؟

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک است که با عفونت هایی با منشاء باکتریایی مبارزه می کند.
تتراسایکلین برای درمان انواع متفاوتی از عفونت های باکتریایی ازقبیل عفونت های پوست، روده، مجاری تنفسی و ادراری، سیستم تناسلی، گره های لنفاوی و سایر سیستم های بدن. این دارو اغلب برای درمان آکنه(جوش) های شدید و یا بیماری های جنسی مانند سفلیس، گونورا و کلامیدیا.

همچنین از تتراسایکلین برای درمان عفونت هایی که در اثر تماس مستقیم با حیوانات و یا مصرف مواد غذایی آلوده، در انسان ایجاد می شود، استفاده می شود.
در بعضی موارد که برای درمان عفونت های وخیم نمی توان از پنی سلین و یا سایر آنتی بیوتیک ها استفاده کرد، مانند سیاه زخم، لیستریا کلستردیوم، آکتینو میست و…، از تتراسایکلین استفاده می شود.

کودکان کوچکتر از ۸ سال نباید از این دارو استفاده کنند.

استفاده از تتراسایکلین در طی بارداری می تواند برای کودک متولد نشده مضر باشد و باعث بی رنگ شدن دائمی دندان ها می شود.
هرگز از تتراسایکلینی که تاریخ انقضاء آن گذشته است استفاده ننماید زیرا باعث ایجاد عوارض خطرناکی ازجمله اسیب به کلیه ها می شود.

عوارض جانبی

رایج ترین عوارض جانبی گزارش شده برای تتراسایکلین عبارتند از:

  •  تورم واژن
  • اسهال
  • درد قسمت فوقانی معده
  • حالت تهوع و استفراغ
  • حساسیت پوست به نور
  • گلو درد

قبل از مصرف دارو

اگر شما به اجزا تشکیل دهنده ی تتراسایکلین یا دارو های مشابه ان همانند دمیکلوسایکلین، داکسی سایکلین و … حساسیت دارید از مصرف ان اجتناب کنید.
برای اطمینان از بی خطر بودن تتراسایکلین، اگر بیماری کبدی یا کلیوی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

همانطور که گفته شد مصرف این دارو در دوره ی بارداری باعث تاثیر در تکامل دندان ها استخوان ها در کودک متولد نشده می شود. مصرف این دارو در نیمه ی دوم بارداری باعث بیرنگی دائمی دندان ها بعد از تولد خواهد شد.
تتراسایکلین می تواند وارد شیر مادر شده و باعث اختلال در تکامل استخوان ها و دندان ها در نوزاد شیرخوار شود.

اگر یکی از وعده های مصرف فراموش شد چه کنیم؟

دوز فراموش شده را به محض یاداوری مصرف کنید ولی اگر تقریبا زمان مصرف دوذ بعدی فرارسیده است، از مصرف ان خودداری کنید.

از مصرف بیش از اندازه و اوردوز کردن این دارو جدا خودداری کنید.

در هنگام مصرف تتراسایکلین از چه موادی باید اجتناب کرد؟

حداقل ۲ ساعت قبل و بعد از مصرف تتراسایکلین از مصرف مکمل های آهن، مولتی ویتامین ها، مکمل های کلسیم، آنتی اسید ها و ملین ها خودداری کنید.

از قرار گرفتن در معرض تور خورشید یا استفاده از حمام آفتاب خودداری کنید زیرا تتراسایکلین باعث مستعد شدن سوختگی های پوستی می شود. استفاده از لباس های پوشاننده و کرم های ضد افتاب هنگامی که در محیط های باز هستید توصیه می شود.

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید