انتشار این مقاله


نیکوتین طی بارداری باعث مشکلات شنوایی نوزاد می‌شود

سیگار کشیدن با انواع خطرات سلامت و عوارض تولد همراه است. مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نیکوتین، قبل و بعد از تولد، می‌تواند برای کودک مشکلات شنوایی ایجاد کند.ثابت شده است که مصرف نیکوتین و تنباکو تکامل طبیعی جنین را تحت تاثیر قرار داده و باعث تولد نارس یا حتی مرگ […]

سیگار کشیدن با انواع خطرات سلامت و عوارض تولد همراه است. مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نیکوتین، قبل و بعد از تولد، می‌تواند برای کودک مشکلات شنوایی ایجاد کند.ثابت شده است که مصرف نیکوتین و تنباکو تکامل طبیعی جنین را تحت تاثیر قرار داده و باعث تولد نارس یا حتی مرگ نوزاد می‌شود. نقایص تولد همچون سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و وزن کم هنگام تولد تماما در ارتباط با دخانیات، سیگار‌های الکترونیکی و درمان‌های جانشینی نیکوتین می‌باشد.

علیرغم اثرات مضر شناخته‌شده سیگار کشیدن، به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) همچنان ۱۰ درصد از زنان طی سه‌ماهه آخر بارداری سیگار می‌کشند.

 سیگار‌های الکترونیکی تصور می‌شود که امن‌تر بوده، تنباکو نداشته و مواد شیمیایی مضر کمتری نسبت به سیگار‌‌های معمولی دارا می‌باشند؛ حال آنکه CDC هشدار می‌دهد که با توجه به دارا بودن نیکوتین، این سیگارها برای جنین مضر بوده و می‌تواند تکامل مغز و ریه‌های جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

یک مطالعه جدید به سرپرستی پروفسور Ursula Koch از دانشگاه Freie برلین آلمان، به بررسی اثرات نیکوتین بر روی جنین درحال تکامل و همچنین نوزاد تازه متولدشده می‌پردازد.

یافته‌های این مطالعه در مجله فیزیولوژی منتشر شده است.

بررسی اثرات نیکوتین در موش باردار

Koch و تیمش به آب آشامیدنی موش باردار مقداری نیکوتین (برابر با میزان آن در یک انسان سیگاری حاد) اضافه کردند. پس از تولد، زاده‌های موش تا سه هفته (برابر با سن کودکان مدارس ابتدایی) از طریق شیر مادر در معرض نیکوتین قرار گرفتند.

محققان میزان فعالیت مغز موش‌های جوان یا به عبارتی شدت سیگنال‌های بین نورون‌هایشان را مورد بررسی قرار داده و نتایج را با نتایج گروه کنترل که در معرض نیکوتین قرار نداشتند، مقایسه کردند.

طبق یافته‌های Koch و همکارانش، در موش‌هایی که در معرض نیکوتین قرار گرفته بودند، نورون‌هایی که در حالت طبیعی محرک حسی ورودی را از حلزون گوش دریافت می‌کنند؛ سیگنال‌ها را به دقت و کارایی گروه کنترل به مرکز شنوایی ساقه مغز نمی‌فرستند. 

معمولا عصب شنوایی سیگنال الکتریکی به مغز حمل کرده که به صدا تفسیر می‌شود. در شرایط قرار گرفتن در معرض نیکوتین، دقت سیگنال‌های نورونی کمتر شده و متعاقبا رمزگشایی الگوهای صوتی تخریب می‌شود.

این نتیجه به احتمال زیاد مشابه مشکلات پردازش شنوایی در کودکانی است که مادران آن‌ها طی بارداری به میزان زیاد سیگار می‌کشیده‌اند.

نویسنده ارشد مطالعه براساس یافته‌ها چنین بیان می‌کند:

ما نمیدانیم که چه بخش‌های دیگری از سیستم شنوایی تحت تاثیر نیکوتین قرار می‌گیرند. تحقیقات بیشتری نیاز است تا اثر تجمعی نیکوتین و مکانیسم‌های مولکولی آن بر روی تکامل نورون‎های سیستم شنوایی مشخص شود. اگر مادران طی بارداری سیگار کشیده و کودکان آن‌ها در مدرسه مشکلات یادگیری داشته باشند، آن‌ها بایستی از نظر نقایص پردازش شنیداری تست شوند.

بنا به دانش نویسندگان، این اولین بار است که یک مطالعه تکامل غیرطبیعی مرکز ساقه مغزی شنوایی (مسئول تجزیه الگوهای صوتی) را براساس نیکوتین قبل از تولد بررسی می‌کند.

اختلالات شنوایی حاصل از نقص مرکز شنوایی ساقه مغز در کودکان موجب مشکلات یادگیری و گفتاری می‌گردد که به نوبه خود می‌تواند موجب ضعف مهارت‌های ارتباطی-بیانی، مشکلات تحصیلی و انزوای اجتماعی شود.

 

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید