انتشار این مقاله


تفاوت‌های سرماخوردگی و آنفولانزا

زمستان است و این بدین معناست که بسیاری از مردم سرفه می‌کنند، عطسه می‌کنند و دماغشان را بالا می‌کشند. اما اگر شما یا یکی از نزدیکانتان این علائم را داشت از کجا می‌توانید بفهمید که این علائم ناشی از آنفولانزاست یا فقط یک سرماخوردگی شدید است؟ براساس مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، این ساده نیست […]

زمستان است و این بدین معناست که بسیاری از مردم سرفه می‌کنند، عطسه می‌کنند و دماغشان را بالا می‌کشند. اما اگر شما یا یکی از نزدیکانتان این علائم را داشت از کجا می‌توانید بفهمید که این علائم ناشی از آنفولانزاست یا فقط یک سرماخوردگی شدید است؟
براساس مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، این ساده نیست که تفاوت‌های بین آنفولانزا و سرماخوردگی را بگوییم، زیرا هر دو شرایط علائم مشابه‌ای را سبب می‌شوند. هر دو آن‌ها بیماری‌های ویروسی هستند اما توسط ویروس‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند. تنها راهی که می‌شود فهمید که آیا به آنفولانزا مبتلا هستیم این است که به پزشک مراجعه کنیم و آزمایش‌های تشخیصی ویروس آنفولانزا را انجام دهیم. CDC می‌گوید با این وجود، بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا نیازی به انجام آزمایش‌های آنفولانزا ندارند زیرا نتایج حاصل از این آزمایش‌ها معمولا نوع درمان را تغییر نمی‌دهد.
باز هم بعضی از علائم وجود دارند که در سرماخوردگی رایج‌تر از آنفولانزا هستند با برعکس. بر اساس CDC، در مجموع علائم و نشانه‌های آنفولانزا شدیدتر از علائم سرماخوردگی‌اند. در اینجا چندین راه برای اینکه بتوانید بگویید به آنفولانزا مبتلا شده‌اید یا سرماخوردگی آورده شده است:

  • علائم و نشانه‌های سرماخوردگی به تدریج به وجود می‌آیند در حالی که علائم آنفولانزا به صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کنند.
  • علائمی مانند عطسه، گرفتگی بینی و گلو درد در سرماخوردگی بیشتر از آنفولانزا دیده می‌شوند.
  • در افراد مبتلا به آنفولانزا معمولا تب به وجود می‌آید در حالی که این حالت در مبتلایان به سرماخوردگی به ندرت به وجود می‌آید.
  • آنفولانزا غالبا باعث بدن درد و سردرد می‌شود که می‌توانند شدید باشند اما در سرماخوردگی دردها معمولا ملایم هستند.
  • آنفولانزا می‌تواند موجب عوارضی جدی مانند ذات‌الریه و عفونت‌های باکتریایی شود اما این عوارض به ندرت در سرماخوردگی دیده می‌شود.

بر اساس دپارتمان سلامت عمومی ماساچوست، صرف نظر از اینکه شما به سرماخوردگی مبتلا شده‌اید یا آنفولانزا، معمولا بیماری به صورت خودبه‌خودی از بین می‌رود اما اگر علائمتان تغییر کرد یا بدتر شد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
طبق گفته CDC، همچنین شما می‌توانید به صورت سالیانه برای محافظت خود در برابر آنفولانزا واکسن آنفولانزای فصلی را بزنید. متاسفانه، واکسنی برای مقابله با سرماخودگی‌های رایج وجود ندارد.
شست‌وشوی مرتب دست‌ها می‌تواند به جلوگیری از سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک کند، زیرا هر دو وضعیت می‌توانند از فردی به فردی دیگر یا از طریق تماس با سطوح آلوده منتقل شوند. بر اساس دانشگاه سیراکیوس، اگر شما به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا شدید، حائز اهمیت است که مایعات مصرف کنید و به مقدار کافی استراحت کنید تا به بدنتان برای بهبود یافتن کمک کنید.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید