انتشار این مقاله


کمک‌های اولیه ۲: دررفتگی

به گزارش گاردین، سالانه صدوپنجاه‌هزار نفر در نتیجۀ عدم دریافت کمک‌های اولیۀ مناسب جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی، با استناد به داده‌های جمعیت هلال احمر ایران، شاخص آمادگی در برابر حوادث (HDPI) خانواده‌های ایرانی چیزی در حدود ۹.۳ از ۱۰۰نمرۀ کامل است؛ یعنی کمتر از ده درصد، و بی‌شک در این میان، مهم‌ترین […]

به گزارش گاردین، سالانه صدوپنجاه‌هزار نفر در نتیجۀ عدم دریافت کمک‌های اولیۀ مناسب جان خود را از دست می‌دهند. از طرفی، با استناد به داده‌های جمعیت هلال احمر ایران، شاخص آمادگی در برابر حوادث (HDPI) خانواده‌های ایرانی چیزی در حدود ۹.۳ از ۱۰۰نمرۀ کامل است؛ یعنی کمتر از ده درصد، و بی‌شک در این میان، مهم‌ترین نقش را عدم آگاهی کامل نسبت به کمک‌های اولیه ایفا می‌کند.

در این راستا و به‌منظور ارتقای سطح دانش عمومی، تیم دکتر مجازی تصمیم به ارائه‌ی اطلاعاتی کاربردی در زمینۀ کمک‌های اولیه و در جهت سهولت مواجهه با شرایط اورژانسی دارد. ویژه‌نامۀ “کمک‌های اولیه” را در دکتر مجازی دنبال کنید.


دررفتگی آسیبی است که در آن استخوان‌ها، تحت فشار عاملی خارجی از محل اصلی خود خارج می‌شوند. علت این امر عمدتاً ترومای حاصل از افتادن، تصادف یا برخورد در حین حرکت و در سرعت‌های بالا در هنگام ورزش است.

دررفتگی معمولاً مفاصل بزرگ بدن را درگیر می‌کند. در بزرگسالان، شایع‌ترین محل دررفتگی، مفصل شانه و در کودکان، مفصل آرنج است. هم‌چنین مفاصل شست و انگشتان نیز در صورتی که با نیروی اضافی و در جهت نامناسب خم شوند، مستعد درر،نگی هستند.

مفصل شانه شایع‌ترین محل دررفتگی در بزرگسالان است.

دررفتگی می‌تواند باعث تغییر شکل و بی‌حرکت شدن مفصل شده و درد و ورم ناگهانی را در محل ایجاد کند. دررقتگی نیازمند اقدام پزشکی سریع در تصحیح موقعیت مفصل آسییب‌دیده است.

در شرایط دررفتگی مفصلی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مراقبت‌های پزشکی را به تاخیر نیندازید: بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.
  • مفصل آسیب‌دیده را حرکت ندهید: تا زمان دریافت کمک، مفصل را در موقعیت ثابت‌شدۀ خود آتل کنید و به هیچ‌وجه تلاشی برای حرکت دادن مفصل دررفته یا جا انداختن آن انجام ندهید، چراکه این کار می‌تواند باعث آسیب مفصل، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، اعصاب و عروق اطراف آن شود.
  • روی مفصل آسیب‌دیده یخ بگذارید: این عمل، می‌تواند با کنترل خونریزی داخلی و تجمع مایع در داخل و اطراف مفصل، باعث کاهش تورم شود.
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید