انتشار این مقاله


مصرف داروهای ضدویروسی مادران باردار برای جنین مضر نیست

استفاده از داروهای ضد ویروس مثل Tamiflu و Relenza در طول دوره ی بارداری نه تنها برای جنین مشکلات وخیم قبل از تولد به وجود نمی آورد؛ بلکه مهارکننده های Neuraminidase های موجود در این دارو ها باعث کم شدن ریسک تولد نوزادان با کمتر از وزن طبیعی و نارس می شود.

استفاده از داروهای ضدویروس مثل  Tamiflu و Relenza در طول دوره ی بارداری نه تنها برای جنین مشکلات وخیم قبل از تولد به وجود نمی آورد، بلکه مهارکننده‌های نورومینیدازهای (Neuraminidase) موجود در این داروها (نورومینیدازها آنزیم‌هایی در سطح ویروس‌ها هستند که باعث رها شدن ویروس از سلول میزبان می‌شوند) باعث کم شدن ریسک تولد نوزادان با کمتر از وزن طبیعی و نارس می‌شود.

تحقیق انجام شده در سالهای ۲۰۱۰-۲۰۰۹ بر روی زنان بارداری که به هنگام شیوع  آنفولانزای نوع A/H1N1، با مصرف ضد ویروس ها مورد آزمایش بودند، صورت گرفته است. محققان اظهار امیدواری کردند که در صورت شیوع بیماری های ویروسی همه گیر در آینده، بخشی از قشر آسیب پذیر جامعه که زنان باردار را هم شامل می شود، بدون نگرانی از عوارض ضد ویروس ها، تحت درمان باشند.

اطلاعاتی که از نوزادان متولد شده از ژانویه ی ۲۰۰۸ تا دسامبر ۲۰۱۰ توسط EFEMERIS در فرانسه، دانمارک، نروژ و سوئد بدست آمده نشان می دهد که ۵,۲۸۴ نفر از مادران آنان با داروهای ضد ویروسی تحت درمان بودند. از بین این مادران ۲,۴۰۸ نفر در سه ماهه‌ی دوم، ۲,۱۹۶ نفر در سه ماهه ی سوم و ۱,۲۲۰ نفر در سه ماهه ی اول از این دارو استفاده می کردند. این مادران اکثرا سن بالای ۳۰ سال بودند و سابقه‌ی بیماری ژنتیکی وخیمی در خانواده نداشتند. با این حساب، هیچ مورد تولد زودرس و یا نارس نوزادان به دلیل عوارض ضد ویروس ها دیده نشد. به دلیل زیاد بودن میزان تولد نوزاد نارس در اسکاندیناوی، محققان اطلاعات این نوزادان و مادرانشان را بررسی و مشاهده کردند که ناهنجاری مادرزادی این نوزادان به دلیل ژنتیک خانوادگی و شرایط محیط است و هیچ ارتباطی با مصرف ضدویروس مادر در دوران بارداری ندارد.

به دلیل محدودیت هایی که در افراد مورد تحقیق وجود داشت، محققان نتوانستند اطلاعات زیادی را در رابطه با ناهنجاری های مادرزادی به وجود آمده در سه ماهه‌ی اول بارداری بدست آورند. این افراد با وجود اینکه آنتی ویروس برایشان تجویز شده بود، حاضر به مصرف آن نشدند که در پروسه ی تحقیقات محدودیت به وجود آورد. محققان اعلام کردند:

مشاوره‌ی سلامت مادران و زنان باردار به طور رایگان و گسترده در اکثر جوامع صورت می‌گیرد. تقریبا تمام زنان باردار از برنامه‌های سلامتی پیروی می‌کنند، همانند سال ۲۰۰۹ که به علت همه گیر شدن آنفولانزا، پروفیلاکسیس ها و ضد ویروس ها برای آنان تجویز و باعث سلامت نوزادان و مادران شد. در کشورهایی مثل فرانسه و نروژ، داروسازان می‌توانند بدون نسخه‌ی پزشک، دارو های ضد ویروس را در اختیار مادران باردار بیمار قرار دهند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید