انتشار این مقاله


چگونه با اعتماد به نفس رفتار کنیم؟ این ۱۰ کار را انجام ندهید!

اگر دور و برتان صدایی می‌شنوید که می‌گوید نمی‌توانید نقاشی کنید و سپس با تمام وجودتان نقاشی کنید، آن صدا خاموش خواهد شد.

در فیلم “امپراطوری ضربه می‌زند” زمانی که یودا به لوک آموزش می‌دهد، قدرت قوا را با برافراشتن یک X-wing fighter از یک مرداب به نمایش می‌گذارد. لوک زیر لب می‌گویند: “من باور ندارم”. یودا جواب می‌دهد: “دلیل شکست تو نیز همین است”. بله ویژگی افراد با اعتماد به نفس در همین باور است.

مثل همیشه، یودا درست می‌گفت و علم از او پشتیبانی می‌کند. مطالعات زیادی انجام شده که ثابت می‌کند اعتماد به نفس کلید واقعی موفقیت می‌باشد.

تحقیقاتی که به دنبال فاصله‌ی بین مردان و زنان در مهارت‌های ریاضی و فضایی هستند، دریافته‌اند که اعتماد به نفس نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. زنانی که از آن‌ها خواسته شده بود قبل از انجام تست‌های مهارت فضایی جنسیت خود را ذکر کنند ضعیف‌تر از آن‌هایی عمل کردند که این سؤال از آن‌ها پرسیده نشده بود. همچنین وقتی به زنان گفته شد تا خود را مانند مردان در نظر بگیرند، عملکرد آن‌ها بهتر شد. هم مردان و هم زنان نیز با شنیدن این جمله که جنسیت آن‌ها در انجام مهارت مذکور بهتر از دیگریست، اجرای بهتری از خود نشان دادند.

چیزی که بیشتر جلب توجه می‌نمود این بود که وقتی جواب دادن به سؤال‌ها اجباری شد، فاصله‌ی بین جنسیت‌ها به طور ویژه‌تری از بین رفت. ظاهراً، زمانی که به خانم‌ها اجازه داده می‌شود سؤال‌ها را رد کنند، آن‌ها نه به خاطر نقص در دانششان، بلکه به خاطر نداشتن اعتماد به نفس به سؤالات جواب نمی‌دهند.

ونسان ون گوگ، نقاش هلندی می‌گوید:

اگر دور و برتان صدایی می‌شنوید که می‌گوید نمی‌توانید نقاشی کنید و سپس با تمام وجودتان نقاشی کنید، آن صدا خاموش خواهد شد.

اعتماد به نفس واقعی با خودپسندی و با تکبر راه رفتن تفاوت زیادی دارد. زمانی که افراد به خود و توانایی‌هایشان بدون چوب‌کاری ایمان داشته باشند، برخی چیزها هم هست که به سادگی هر چه تمام از آن‌ها صرف نظر می‌کنند.


حتماً بخوانید: ۱۲ کاری که افراد با اعتماد به نفس حقیقی متفاوت انجام می‌دهند


۱. ویژگی افراد با اعتماد به نفس: آن‌ها بهانه نمی‌آورند

اگر یک خصیصه وجود داشته باشد که شاخصه ویژگی افراد با اعتماد به نفس باشد، آن خودکارآمدی است؛ تعریف علمی اعتماد به نفس در این زمینه به آن معناست که این افراد می‌توانند اتفاقات را رقم بزنند. مثل داشتن منبع کنترلی داخلی به جای این که کنترل از بیرون باشد. دلیل این که شما نمی‌توانید ببینید یک فرد با اعتماد به نفس ترافیک را به خاطر دیر کردنش مقصر معرفی کند یا مدیر ناجوانمردش را عامل عدم ترفیعش معرفی نماید نیز همین موضوع است. افراد با اعتماد به نفس بهانه نمی‌آورند؛ چون اعتقاد دارند که کنترل زندگیشان دست خودشان است.

۲. افراد با اعتماد به نفس دست از کار برنمی‌دارند

ویژگی افراد با اعتماد به نفسافراد با اعتماد به نفس با اولین مشکلی که پیش بیاید دست از کار نمی‌کشند. آن‌ها هم مشکلات و هم شکست‌ها را بسان موانعی می‌بینند که باید از پسشان برآیند، نه موانع غیرقابل‌نفوذی که بین آن‌ها و موفقیت اند. این به آن معنا نیست که آن‌ها کار یکسانی را پی‌درپی انجام می‌دهند. یکی از اولین چیزهایی که افراد با اعتماد به نفس هنگام مواجهه با مشکل در پی آنند، دانستن چیزیست که مشکل‌ساز شده تا دفعه‌ی بعد از آن جلوگیری کنند.

۳. چگونه با اعتماد به نفس رفتار کنیم؟ منتظر اجازه نباشید

افراد با اعتماد به نفس به کسی نیاز ندارند تا امر و نهیشان کند. آن‌ها وقتشان را با پرسیدن سؤالاتی مثل “آیا من می‌توانم؟” یا “آیا باید…؟” تلف نمی‌کنند. اگر هم چیزی از خودشان بپرسند این است که “چرا من نه؟” آن‌ها نیازهایشان را می‌سنجند و آنچه باید انجام شود را خودشان انجام می‌دهند. افراد با اعتماد به نفس این گونه رفتار می‌کنند.

۴. جلب توجه درخور افراد با اعتماد به نفس بالا نیست

مردم به وسیله‌ی کسانی که عاجزانه دنبال توجه اند خاموش می‌شوند. افراد با اعتماد به نفس می‌دانند که اگر خودشان باشند، بسیار بهتر از آن است که ثابت کنند فرد مهمی هستند. مردم زودتر روش فکرها را دریافت می‌کنند و جذب آن‌ها می‌شوند تا این که برایشان مهم باشد چه افرادی یا چقدر از آن‌ها را می‌شناسید. به نظر می‌رسد ویژگی افراد با اعتماد به نفس این است که همیشه طرز فکر درستی دارند و در مقابل جلب توجه هم از خود مقاومت نشان می‌دهند؛ اگر در جایی اسمی از آن‌ها برده شود، سریعاً توجه همه را به سمت تیمی که با آن‌ها کار کرده‌اند منعطف می‌کنند. آن‌ها طالب تصدیق یا ستایش بقیه نیستند؛ چون ارزش درونی خود را از خودشان رسم کرده‌اند.


حتماً بخوانید: ده کاری که نباید هیچ‌گاه انجام دهید


۵. نیازی به ستایش همیشگی ندارند

آیا تاکنون کنار کسی بوده‌اید که دائماً نیاز داشته بشنود چقدر عالی و کامل است؟ افراد با اعتماد به نفس چنین نیستند. این هم به همان منبع کنترل دورنیشان برمی‌گردد. آن‌ها فکر نمی‌کنند که موفقیتشان وابسته به تصدیق مردم باشد و بر این نکته هم واقف اند که کارشان هرچقدر هم که خوب باشد، باز هم آن بیرون کسانی هستند که کارشان انتقاد کردن است. این را هم می‌دانند؛ اعتماد به نفسی که وابسته به ستایش بقیه باشد، اعتماد به نفس واقعی نیست، بلکه خودشیفتگی است.

۶. افراد با اعتماد به نفس کارها را به تعویق نمی‌اندازند

چرا بعضی‌ها کارها را به تعویق می‌اندازند؟ شاید به همین علت ساده که تنبل اند، ولی اوقات زیادی هم وجود دارد که دلیل ترس است. ترس از تغییر، شکست یا حتی موفقیت! چگونه با اعتماد به نفس رفتار کنیم؟ افراد با اعتماد به نفس کارها را از سرشان باز نمی‌کنند. چون به خودشان باور دارند و انتظار دارند که عملکردشان آن‌ها را به اهدافشان نزدیک‌تر کند. صبر می‌کنند ولی منتظر شرایط مطلوب یا عالی‌ترین وقت نمی‌مانند. امروز تنها زمان حقیقیست.

۷. قضاوت کار آن‌ها نیست

چگونه با اعتماد به نفس رفتار کنیم

افراد با اعتماد به نفس قضاوت نمی‌کنند؛ چون می‌دانند که هر کسی چیزی برای ارائه دارد و نیازی هم نمی‌بینند که دیگران را خراب کنند تا احساس خوبی راجع به خود کسب نمایند. مقایسه‌ی خود با دیگران محدودکننده است. افراد با اعتماد به نفس وقت خود را با اندازه کردن مردم و نگرانی در رابطه با سنجش خود نسبت به دیگران تلف نمی‌کنند.


مقاله مرتبط: ۵ استراتژی برای ایجاد یک برداشت اولیه‌ی فوق‌العاده


۸. از سختی بر حذر نیستند

افراد با اعتماد به نفس سختی را چیزی نمی‌بینند که باید به هر قیمتی از آن اجتناب کرد؛ بلکه دشواری چیزیست که باید به صورتی مؤثر مدیریت شود. با هر شرایطی کنار نمی‌آیند؛ حتی اگر لازم باشد محاوره‌هایی ناراحت‌کننده یا تصمیم‌هایی ناخوشایند داشته باشند.

۹. کافی نبودن منابع، دلیل خوبی برای خارج شدن از دور نیست!

افراد با اعتماد به نفس به راحتی و به دلیل نداشتن عنوانی درست، کارکنانی شایسته یا پول کافی برای رقم زدن اتفاقات، از دور خارج نمی‌شوند. بالاخره راهی برای بدست آوردن چیزهایی که نیاز دارند پیدا می‌کنند ویا یاد می‌گیرند چگونه بدون آن‌ها بقیه‌ی مسیر را بپیمایند.

۱۰. راحتی زیاد هم خوب نیست!

افراد با اعتماد به نفس یاد گرفته‌اند که راحتی زیاد دشمنیست که اهداف را نابود می‌کند. چون راحتی زیاد به خشنودی از خود می‌انجامد و خشنودی از خود هم به رکود. زمانی که احساس کنند زیاد راحت اند، آژیر هشدارشان به صدا درمی‌آید و شروع می‌کنند به بر هم زدن مرزهایی که برای خود ساخته‌اند؛ چه در مورد خودشان و چه حرفه‌شان. اگر همه‌ چیز خیلی راحت پیش رفت، حتماً یک جای کار می‌لنگد!

رو در رو شدن با رفتار افراد با اعتماد به نفس راه بسیار خوبی برای افزایش شانس موفقیت است که به نوبه‌ی خود، اعتماد به نفس را هم بالا می‌برد. علم روشن است؛ اکنون نوبت آن است که شما دست به کار شوید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (10)
دیدگاهتان را بنویسید