انتشار این مقاله


۱۰ غذای اعتيادآور و نحوه‌ی ترک آن‌ها

همانطور كه قبلا نيز متوجه شدهايد، غذاهایی وجود دارند كه از اولين لحظه ی خوردن، لذت عمیقی را در شما ايجاد می‌کنند كه موجب می‌شود مغز شما تقاضای مقادير بسيار بیشتری از آن را كند و كار را برای توقف در خوردن آن‌ها بسيار دشوار می‌سازد. اين واكنش به علت مهندسی صحيح در تركيب آن‌ها […]

همانطور كه قبلا نيز متوجه شدهايد، غذاهایی وجود دارند كه از اولين لحظه ی خوردن، لذت عمیقی را در شما ايجاد می‌کنند كه
موجب می‌شود مغز شما تقاضای مقادير بسيار بیشتری از آن را كند و كار را برای توقف در خوردن آن‌ها بسيار دشوار می‌سازد.

اين واكنش به علت مهندسی صحيح در تركيب آن‌ها با استفاده از كربوهيدرات‌هاي فراوري شده نظير آرد سفيد و شكر و اضافه شدن چربی برای تامين ذخاير بالای گليسميک (مقادير بالای قندخون) است كه موجب تحریک شدن مراكز پاداش در مغز و انگيزه ی فرد برای خوردن بيشتر از آن غذا می‌شود.

در تحقیقاتی اخير، نيكول آونا -محقق غذاهای اعتيادآور- لیستی از اين غذاها انتشار داده است. همانطور كه انتظار می‌رفت، غذاهایی كه در صدر جدول قرار دارند، دارای فرايند‌های تولیدی پيچيده تری هستند. هم‌چنين دارای مقادير بالاتری از قند و چربی و مقادير پايين تری از فيبر می‌باشند كه موجب هضم سریع‌تر آنها نسبت به غذاهای طبیعی می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: با رایج‌ترین اشتباهات در کاهش وزن آشنا شوید!


حال سوالی كه پيش می‌آید اين است كه آيا نياز به ترک همیشگی اين غذاها وجود دارد؟ در پاسخ بايد گفت در صورتی كه اين غذاها مشكلات جدي و غيرقابل جبرانی براي شما ايجاد می‌کنند بهتر است كه آنها را ترک كنيد ولی برای بسیاری از افراد، آگاهی از اعتيادآور بودن اين غذاها و كنترل ميزان مصرف آن‌ها کافی خواهد بود.

پيتزا

هرچه پیتزای مصرفی شما فرآوری شده‌تر باشد، آسيب آن به سلامتی نيز بيشتر خواهد بود؛ به همين دليل بهتر است پيتزاهايی با مواد تازه‌تر و كمتر فرآوری شده را ترجيح دهيد. پنير پيتزا به علت فرآوری بالای آن توصيه نمی‌شود و بهتر است حساسيت زیادی به مقدار آن نشان ندهيد. هنگام طبخ پيتزا در منزل نيز می‌توانید از موادغذایی سالم‌تری بر حسب سليقه‌ی خود استفاده كنيد.

شكلات

شكلات شیری به علت ميزان چربی زياد آن معمولا توصيه نمی‌شود و بهتر است به جای آن از شكلات تلخ استفاده كنيد. ممكن است شكلات تلخ در بتدا به نظر کمی تلخ برسد اما بعد از مدتی و تغيير سلايق غذایی شكلات سفيد است كه به نظر بسيار شيرين خواهد بود!


مقاله‌ی مرتبط: چهار دلیل برای مفید بودن شکلات برای سلامتی


کوکی

کوکی ها از جمله خوراکی‌هایی می‌باشد كه بهتر است آن را ترک كنيد زيرا تقريبا نمی‌توان نوعی از آن را يافت كه در واقع بشقابی از خوراکی های اعتيادآور نباشد. بهترين راهكار ممكن، آماده كردن کوکی در خانه است تا بتوانيد ميزان شكر و ساير مواد آن را كنترل كنيد.

چيپس

چيپس و ساير اسنک هاي كريسپی دارای مراحل فرآوری پيچيده ای بوده و نيز دارای نمک بسیاری هستند. اين خوراکی‌ها به دليل متخلخل بودن بسيار، حس سیری را به فرد القا نمی‌کنند و شما همچنان به خوردن آن‌ها ادامه خواهيد داد. يافتن انواعی از چيپس ها با ميزان نمک كمتر می‌تواند گزينه ی جايگزين مناسبی باشد.

بستنی

بهترين راه كنترل كردن آن، خريدن آن به اندازه‌ی یک وعده ی غذایی می‌باشد نه بيشتر. بهتر است برای مصرف بستنی به مغازه ها رفته و آن را سفارش دهيد تا اينكه هميشه در يخچال خود مقداری از آن را آماده داشته باشيد. اين كار به مصرف كمتر آن کمک می‌کند. همچنين می‌توانید از بستنی های دست‌ساز خود در منزل استفاده كنيد كه برای مثال حالت كرمدار خود را از طريق ميوه هایی مانند موز تامين می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: سردرد بعد از بستنی؛ علت چیست؟!


كيک

کیک ها نيز از جمله خوراکی هایی هستند كه معمولا توقف در مصرف آن‌ها سخت است. لذا بهتر است كه راه های كنترل خود و نه گفتن به آن‌ها را بيابيد.

سيب زمینی سرخ كرده

اين غذا نيز از جمله غذاهایی می‌باشد كه به مقدار فراوانی اعتيادآور است. لذا بهتر است از انواع كمتر فرآوری شده و حتی كم شكرتر آن استفاده كنيد! در صورت پخت سيب زمینی در خانه می‌توانید به جای سرخ كردن، از فر استفاده كنيد و با افزودن ادويه های مختلف طعم مناسبی به سيب زمینی خود بيافزاييد.

چيزبرگر

هنگام سفارش فست فود از رستوران‌ها، اين غذاها همراه با خوراکی‌های ديگري سرو می‌شوند كه زيان آنها را دوچندان می‌کند. بنابراین پختن چيزبرگر در منزل به مراتب از خريدن آن بهتر می‌باشد. خوردن زياد همبرگر نه تنها موجب افزايش تجمع چربی‌ها در دوركمر شما خواهد شد بلکه مصرف زياد گوشت قرمز با انواع سرطان های روده، نارسایی كليه، دیابت نوع ۲ و ساير بیماری ها در ارتباط است.

غلات صبحانه

مشكل اصلی در اين ارتباط، ميزان شكر آنها است. لذا بهتر است از برند هایی استفاده كنيد كه ميزان شكر آن كمتر از ۴ گرم به ازای هر وعده باشد.


مقاله‌ی مرتبط: سوداگران شکر


مرغ سوخاری

آنچه كه مانع از توقف شما در مصرف مرغ سوخاری می‌شود، خود مرغ نيست. بلكه بخش سوخاری و پر نمک و روغن آن است. لذا بهتر است كه مرغ را بپزيد و يا بخش سوخاری آن را جدا كنيد.


مقاله‌ی مرتبط: آیا ارتباطی بین زمان غذا خوردن و اضافه وزن وجود دارد؟


سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید