انتشار این مقاله


لیمو معجزه سلامتی!

چرا لیمو؟ لیمو سرشار از مواد مغذی از جمله؛ ویتامین C، ویتامین های گروه B، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و فیبر است. (یک واقعیت جالب: آبلیمو بیش از سیب یا انگور پتاسیم دارد!) بخاطر اثر نامطلوب آبلیموی خالص بر دندان‌ها، نکته مهم این است که آبلیمو را با آب ولرم رقیق کنید. پیشنهاد می‌شود اولین […]

چرا لیمو؟

لیمو سرشار از مواد مغذی از جمله؛ ویتامین C، ویتامین های گروه B، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و فیبر است. (یک واقعیت جالب: آبلیمو بیش از سیب یا انگور پتاسیم دارد!)

بخاطر اثر نامطلوب آبلیموی خالص بر دندان‌ها، نکته مهم این است که آبلیمو را با آب ولرم رقیق کنید. پیشنهاد می‌شود اولین چیزی که در صبح مصرف می‌کنید آبلیموی تازه باشد و صبحانه را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از آن میل کنید. این کار به استفاده کامل شما از مزایای آب لیمو، که به شرح زیر است، کمک خواهد کرد.

۱۱ فایده:

۱.تقویت سیستم ایمنی بدن

آبلیمو سرشار از ویتامین C است که برای سیستم ایمنی بدن ما، مثل یک کابل ارتباطی عمل می‌کند. سطح ویتامین C در بدن شما یکی از اولین مواردی است که با استرس کاهش می‌یابد، به همین دلیل کارشناسان مصرف بیشتر آن را در روزهایی که استرس دارید، توصیه می‌کنند.

۲.یک منبع عالی از پتاسیم  

لیمو سرشار از پتاسیم است که برای سلامت قلب، مغز و اعصاب مفید می‌باشد.

۳.کمک به هضم

آب لیمو نه تنها با ضعیف کردن مواد سمی در دستگاه گوارش، به هضم سالم مواد غذایی کمک می‌کند، بلکه به از بین بردن علائم سوء هاضمه از قبیل سوزش سردل، آروغ زدن، نفخ و… نیز کمک می‌کند.

۴.سم‌زدایی بدن

آبلیمو با افزایش عملکرد آنزیمی که کبد را تحریک می‌کند، به نابود کردن سموم بدن کمک می‌کند.


مقالۀ مرتبط۵ باور نادرست غذایی


۵.نفس را تازه می‌کند.

اسید سیتریک موجود در آن از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و به از بین بردن دندان درد و التهاب لثه کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود قبل و یا بعد از مسواک زدن، آبلیمو بنوشید.

۶.پوست شما را بدون لکه نگه می‌دارد.

آنتی اکسیدان‌های موجود در لیمو، لکه و چین و چروک پوست را کاهش می‌دهد؛ همچنین می‌تواند به بهبود جای زخم و لکه‌های ناشی از افزایش سن نیز کمک کند، علت نیز سم زدایی خون در نتیجه حفظ درخشندگی پوست است.

۷.کمک به کاهش وزن

لیمو حاوی فیبر پکتین است که به مقابله با احساس گرسنگی کمک می‌کند.

۸.کاهنده التهاب

نوشیدن مرتب آبلیمو به تنظیم اسیدیته بدن در محلی که بیماری رخ می‌دهد کمک می‌کند. آبلیمو، اسید اوریک را که علت اصلی التهاب در مفاصل است، از مفاصل دور می‌کند.

۹.انرژی شما را قویت می‌کند.

با ورود آبلیمو به دستگاه گوارش، انرژی در دسترس بدن افزایش می‌یابد که یکی از فواید این افزایش انرژی کاهش اضطراب و افسردگی است. (حتی بوی لیمو نیز آرام بخش سیستم عصبی است!)

۱۰.به تنظیم کافئین بدن کمک می‌کند.

تا زمانی که امتحان نکرده باشید، باور نخواهید کرد که جایگزین کردن قهوه و چای صبحانه با یک فنجان آب گرم دارای مقداری آبلیموی تازه است، چقدر شگفت انگیز خواهد بود! یا این کار در طول روز آرامش بیش‌تری خواهید داشت و بعد ظهر کم‌تر احساس خستگی خواهید کرد.


مقالۀ مرتبط: کافئین در زندگی


۱۱.به مبارزه بدن با بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند.

آبلیموی گرم، موثرترین راه برای کاهش عفونت‌های ویروسی و گلو درد ناشی از آن است، به علاوه آبلیمو سیستم ایمنی شما را نیز برای مبارزه تقویت خواهد کرد.

چقدر لیمو مصرف کنیم؟

برای افرادی که کم‌تر از ۶۸ کیلوگرم وزن دارند مصرف روزانه، نصف یک لیمو در یک لیوان آب و برای کسانی که بیش از ۶۸ کیلوگرم وزن دارند استفاده از یک لیموی کامل در یک لیوان آب توصیه می‌شود. البته شما می‌توانید این غلظت را بسته به سلیقه خود تغییر دهید.

  • همانطور که گفته شد مزایای آبلیمو بی‌شمار است و شما می‌توانید با مصرف آن یک قدم ساده اما موثر در بهبود سلامت خود بردارید.
فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید