انتشار این مقاله


چگونه می‌توان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش داد؟

برخی از عوامل مثل سابقه‌ی خانوادگی را نمی‌توان تغییر داد ولی سبک زندگی دست خودمان است.

پیشگیری از سرطان پستان با عادات سالم شروع می‌شود؛ مثل محدود کردن الکل و فعال بودن از نظر بدنی. چون شیوع این سرطان در زنان بالاست و مخصوصاً در ایران آمار مرگ بالایی دارد بهتر است راه‌های جلوگیری از آن را بلد باشیم. اگر در این باره نگران بوده باشید، حتماً به دنبال راه‌های کاهش شانس ابتلا گشته‌اید؛ برخی از عوامل مثل سابقه‌ی خانوادگی را نمی‌توان تغییر داد ولی سبک زندگی دست خودمان است.

برای کاهش خطر سرطان پستان چه کاری می‌توان انجام داد؟

تغییرات در شیوه‌ی زندگی در مطالعات نشان داده که خطر را حتی در زنانی که وضعشان وخیم بوده هم می‌توان پائین آورد. در ادامه مواردی را مشاهده خواهید کرد که به کمک آن‌ها می‌توانید خطر را کاهش دهید.

الکل را محدود کنید. هر چقدر مصرف الکل بالا باشد، به همان اندازه خطر ابتلا به سرطان هم بیشتر می‌شود. پیشنهاد کلّی (برپایه‌ی تحقیقات روی اثر الکل بر خطر سرطان پستان) این است که حتی مقادیر کم الکل نیز می‌تواند خطر را بالا ببرد.

سیگار نکشید. شواهد روزافزون پیشنهاد می‌کنند که بین سرطان سینه و استعمال دخانیات رابطه وجود دارد؛ به ویژه در زنانی که پیش از دوران یائسگی به سر می‌برند. علاوه بر این، دوری از دخانیات یکی از بهترین کارهایی است که برای سلامت کلی بدن می‌توان انجام داد.

وزنتان را کنترل کنید. داشتن اضافه وزن یا چاقی خطر سرطان پستان را افزایش می‌دهد. این مورد به ویژه زمانی درست است که چاقی بعداً بروز کند؛ مخصوصاً پس از یائسگی.

از لحاظ بدنی فعال باشید. فعالیت بدنی می‌تواند به نگه داشتن شما در وزن سالم کمک کند که این، به نوبه‌ی خود، به پیشگیری از سرطان پستان کمک خواهد کرد. برای بیشتر بزرگسالان سالم، مراجع بهداشتی، ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متعادل یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید را به علاوه‌ی دو بار تمرین‌های قدرتی در هفته پیشنهاد می‌کنند.

نوزادتان را خودتان شیر دهید. شیر دادن طبیعی به نوزاد یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان پستان است. هر چه طول انجام این عمل بیشتر باشد، اثر محافطتی آن نیز بیشتر خواهد بود.

دُز و مدت استفاده از هورمون‌درمانی را محدود کنید. هورمون‌درمانیِ ترکیبی برای بیشتر از ۳ تا ۵ سال خطر سرطان پستان را افزایش می‌دهد. اگر بخاطر نشانه‌های یائسگی از هورمون استفاده می‌کنید از پزشکتان بخواهید تا گزینه‌های دیگر را نیز معرفی کند. شاید بتوانید نشانه‌ها را با درمان‌های غیرهورمونی نیز کم کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که استفاده‌ی کوتاه‌مدت از هورمون به خطراتش می‌ارزد، کمترین دزی را که برای‌تان کارگر است استفاده نمائید.

از قرار گرفتن در معرض پرتوها و آلودگی محیطی اجتناب کنید. روش‌های تصویربرداری پزشکی، مثل سی‌تی، از دزهای بالایی از پرتوها استفاده می‌کنند. با این که تحقیقات بیشتری نیاز است ولی برخی از مطالعات ارتباطی را بین قرار گرفتن در معرض پرتوها و سرطان پستان پیشنهاد می‌کند. خطر را با محدود کردن استفاده از روش‌های مذکور تنها به زمانی که واقعاً نیاز است، کاهش دهید.

آیا رژیم غذایی سالم می‌تواند از سرطان پستان پیشگیری نماید؟

داشتن رژیم غذایی سالم، شاید خطر ابتلا به سرطان پستان را مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی کاهش دهد. برای مثال، زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که با روغن زیتون کاملاً خالص (extra-virgin) و آجیل مخلوط تکمیل شده، استفاده می‌کنند، شانس کمتری برای ابتلا دارند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای روی غذاهای گیاهی تمرکز دارد؛ مثل میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، حبوبات و آجیل. افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند چربی‌های سالمی انتخاب خواهند کرد؛ مثل روغن زیتون به جای کره و ماهی در عوض گوشت قرمز. 

حفظ وزن نیز یکی از عوامل کلیدی در پیشگیری از سرطان پستان می‌باشد.

آیا ارتباطی بین قرص‌های ضدحاملگی و سرطان پستان وجود دارد؟

شمار دیگری از تحقیقات پیشنهاد می‌کنند که قرص‌های ضدحاملگی (که قبلاً دُز استروژن بالاتری داشتند) خطر سرطان سینه را به شکلی ملایم افزایش می‌دهند. در این مطالعات، همچنین نشان داده شد اگر مصرف این قرص‌ها قطع شود، پس از ۱۰ سال خطری متوجه استفاده‌کننده‌ها نخواهد بود. شواهد جاری افزایشی را در ریسک ابتلا به سرطان با مصرف این قرص‌ها نشان نمی‌دهند.


مقاله‌ی مرتبط: توده‌های پستان


کار دیگری هم می‌توان انجام داد؟

درباره‌ی تشخیص سرطان سینه هوشیار باشید. اگر هر گونه تغییری در سینه، مثل توده‌ای جدید یا تغییرات پوستی مشاهده کردید، با پزشک‌تان مشورت کنید. همچنین از پزشک‌تان بپرسید که چه موقع باید ماموگرام یا دیگر غربال‌گری‌ها را آغاز نمائید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید