انتشار این مقاله


راه‌های طبیعی برای سفیدکردن دندان‌ها؛ چه موادی واقعا جواب می‌دهند؟

آیا فکر می‌کنید لبخندتان به یک کمک اساسی نیازمند است؟ آیا تمایلی به استفاده از روش‌های کلینیکی برای سفیدتر کردن دندان‌هایتان ندارید؟ بهتر است بدانید برخی روش‌های طبیعی که در خانه به آسانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، برای این‌کار وجود دارد که در ادامه، به معرفی آنان می‌پردازیم، با دکتر مجازی همراه باشید. مسواک‌زدن […]

آیا فکر می‌کنید لبخندتان به یک کمک اساسی نیازمند است؟ آیا تمایلی به استفاده از روش‌های کلینیکی برای سفیدتر کردن دندان‌هایتان ندارید؟

بهتر است بدانید برخی روش‌های طبیعی که در خانه به آسانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، برای این‌کار وجود دارد که در ادامه، به معرفی آنان می‌پردازیم، با دکتر مجازی همراه باشید.

مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان

رعایت بهداشت دهانی همواره پایه‌ای ترین روش برای سفید نگه‌داشتن دندان‌ها بوده است. خمیردندان‌ها به پاک‌کردن لکه‌ها از روی دندان‌ها وکمک می‌کنند؛ خمیردندان‌های سفیدکننده این عمل را با ترکیبات قوی‌تری انجام می‌دهند. استفاده از نخ دندان نیز به پاک‌کردن قطعات غذای باقیمانده در لابه‌لای دندان‌ها که سبب ایجاد پلاک و در نتیجه، به تیره‌شدن دندان‌ها می‌انجامد، کمک می‌کنند.

روغن‌های طبیعی

این روش که بیشتر در درمان‌های ایورودیک کاربرد دارد، از یک قاشق چای‌خوری روغن‌های طبیعی مانند روغن کنجد، نارگیل و زیتون برای شستشوی دندان و دهان به مدت ۲۰ دقیقه می‌پردازد. در هند باستان، معتقد بودند که این‌کار سبب خارج کردن میکروب‌ها از لابه‌لای دندان‌ها می‌شود. تحقیقات جدید نیز نشان می‌دهند روغن نارگیل به جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌انجامد.

سیب، آناناس و توت فرنگی

مالیک‌اسید موجود در سیب سبب افزایش بزاق دهان می‌شد که به شستشوی اسیدهای آسیب‌رسان کمک می‌کند.
خمیردندان‌ها نیز دارای ماده‌ای با نام بروملین هستند که به شکل طبیعی در آناناس یافت می‌شود و سبب سفید شدن دندان‌ها می‌شود.
با این‌حال هیچ مدرک علمی مبنی بر خاصیت سفید کنندگی این میوه وجود ندارد.
هم‌چنین، بهتر است از توت فرنگی‌ نیز صرف نظر کنید. تحقیقات نشان می‌دهند مسواک زدن با استفاده از ترکیبی شامل سودا و توت فرنگی نه تنها موجب سفید شدن دندان‌ها نمی‌شود، بلکه به علت دارا  بودن سیتریک اسید، سبب آسیب دیدن مینای دندان نیز می‌شود.

جوش شیرین


پژوهش‌ها نشان می‌دهند خمیر دندان‌های حاوی بی‌کربنات به سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کنند. این ماده به شکل طبیعی در جوش شیرین یافت می‌شود. دستورالعمل‌هایی برای ساختن خمیردندان‌های طبیعی از این ماده وجود دارند اما باید دقت داشته باشید که در استفاده از آن، تعادل را رعایت کنید.

هیدروژن پراکسید

این ماده‌ی سفیدکننده که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود در حقیقت سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود.
پژوهشی توانسته است که ثابت کند اضافه کردن هیدروژن پراکسید ۶% به یک خمیردندان معمولی و سپس شتسشوی دندان‌ها به وسیله‌ی آن، سبب تغییر رنگ قابل ملاحظه‌ی دندان‌ها در مدت ۶ هفته می‌شود.
این محلول در اکثر داروخانه‌ها یافت می‌شود هرچند نیاز است با دقت مصرف شود چرا که می‌تواند صدماتی جدی به لثه وارد کند.

سرکه‌ی سیب

قرقره کردن ماده‌ی تمیزکننده پیش از مسواک زدن می‌تواند به کشتن باکتری‌ها و پاکسازی لکه‌ها کمک کند. با این‌حال، برخلاف تصور عده‌ی بسیاری، سرکه‌ی سیب برخلاف نقشی که در خوش طعم کردن غذا و سالاد‌ها دارد، کمکی به سفید کردن دندان‌ها نمی‌کند.

زردچوبه

این ادویه‌ی گرم نوعی رنگ طبیعی است که می‌تواند سبب تبدیل شدن مواد غذایی سفید به زرد شود اما خمیر ساخته‌شده از این ماده می‌تواند سبب سفیدکردن دندان‌ها شود. با این‌حال، این قضیه از نظر علمی ثابت نشده‌است.


مقاله‌ی مرتبط: کاهش درد: زنجبیل یا دارو؟


مراقب آن‌چه می‌خورید باشید!

مقداری کمی مراقبت روزانه، می‌تواند جیب شما را از پرداخت هزینه‌های گزافی نجات دهد. مواد غذایی حاوی مقادیر فراوان مواد رنگی نظیر انواع توت‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای و انواع سودا می‌توانند در طولانی مدت سبب تغییر رنگ دندان‌ها شوند بنابراین در مصرف آن‌ها میانه‌رو باشید. هم‌چنین، شستن دهان با آب بلافاصله بعد از مصرف این مواد، اثرات مضر آن‌ها بر دندان‌ها شود. اما لازم است پیش‌از مسواک زدن، حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا از آسیب دیدن مینای دندان جلوگیری کنید.
سیگار کشیدن و استفاده از قلیان و تنباکو نیز از علل اصلی تغییر رنگ دندان‌هاست.


مقاله‌ی مرتبط: کسانی که قهوه و چای می‌خورند، آگاه باشند!


 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید