انتشار این مقاله


نکاتی درمورد مصرف دارو به هنگام شیردهی

برخلاف گفته ی عموم، مصرف همه ی دارو ها به هنگام شیردهی برای نوزاد مضر نیست.

مادرانی که نوزاد خود را با شیر خود تغذیه می کنند, بهترین نوع غذا را به نوزاد خود می دهند. در برخی مواقع, مادران مجبورند داروهایی را به هنگام شیر دهی مصرف کنند که موضوعی ضد و نقیض هم نیستند و می توانند همزمان انجام شوند. لذا در این مطلب به سوالاتی در این باره پاسخ می دهیم.

آیا همه ی دارو هایی که توسط مادر مصرف شده در شیر مادر یافت می شود؟

تقریبا تمام داروهایی که در خون حضور دارند, به شیر مادر راه می یابند. با این وجود که بعضی از دارو ها در شیر مادر تغلیظ شده و دوز آنها برای نوزاد کشنده می شوند, داروهایی هم هستند که به میزان ناچیزی در شیر مادر حضور می یابند و این مقدار برای نوزاد خطری محسوب نمی گردد.

آیا سلامت و سن نوزاد شیر خوار می تواند عاملی برای تحت تاثیر دارو قرار گرفتن باشد؟

جواب “بله” است. وجود دارو ها در ترکیب شیر مادر برای نوزادان نارس، نوزذادان تازه به دنیا آمده و کودکانی که مشکل کلیوی داشته و وضعیت جسمی ثابتی ندارند، بسیار خطرناک است. در حالی که این خطر برای کودکان ۶ ماهه و بزرگتر که می توانند دارو ها را در بدن خود متابولیزه کنند به مقدار قابل توجهی کمتر می باشد. بانوانی که بیشتر از یک سال به کودکشان شیر می دهند، مقدار شیر تولید شده در بدن آنها کاهش یافته و در نتیجه مقدار داروی وارد شده به بدن کودک به مراتب کمتر خواهد شد. هم چنین، ۴ الی ۵ روز بعد از زایمان مقدار شیر تولید شده کم است و دوز کشنده ی داروی مصرفی به بدن نوزاد وارد نمی شود.

 آیا در طول مصرف دارو، شیر دهی باید قطع شود؟

نه تنها مصرف اغلب دارو ها در طول شیردهی مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه مصرف بعضی از دارو ها برای درمان بیماری مزمن می تواند  ریسک بیماری های مختلف را در نوزاد کاهش دهد. با این وجود داروهایی هستند که پزشکان با در نظر گرفتن بارداری فرد، دارو های جایگزین را تجویز کند و یا مصرف دارو را به بعد از دوره ی شیردهی موکول کند.

در مواقع خاص، پزشک مجبور است برای حفظ سلامتی زن، قطع شیردهی را به طور موقت یا حتی دائم، بسته به مقدار دارویی که زن بیمار برای بهبودی نیاز دارد، توصیه کند. در صورتی که یانوان مجبور به قطع موقت شیردهی شوند، می توانند قبل از شروع مصرف دارو ها، شیر خود را با دستگاه بدوشند و در مکان مناسب نگه داری کنند و نوزاد خود را با آن تغذیه نمایند. البته باید دقت کنند که به هیچ وجه بعد از مصرف حتی یک دوز دارو، شیر خود را برای نگه داری ندوشند.

اگر مادر به طور دائم مجبور به قطع شیردهی است که بسیار کم اتفاق می افتد، باید از مکمل ها و شیر خشک هایی که ترکیب شبیه شیر مادر دارند، برای تغذیه ی فرزند خود استفاده کنند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید