انتشار این مقاله


ارتباط نوع باکتری‌های موجود در دهان با خطر ابتلا به سرطان

به گفته ی جیونگ آن (Jiyoung Ahn) دانشیار اپیدمیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی نیویورک، دانشمندان با بررسی رابطه ی بین باکتری ها و سرطان، امیدوارند روزی بتوانند بر اساس نوع باکتری موجود در بدن اشخاص، خطر سرطان را  به آن ها بگویند؛ این باکتری ها و میکروب ها که میکروبیوم (Microbiome) نام دارند، می توانند به […]

به گفته ی جیونگ آن (Jiyoung Ahn) دانشیار اپیدمیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی نیویورک، دانشمندان با بررسی رابطه ی بین باکتری ها و سرطان، امیدوارند روزی بتوانند بر اساس نوع باکتری موجود در بدن اشخاص، خطر سرطان را  به آن ها بگویند؛ این باکتری ها و میکروب ها که میکروبیوم (Microbiome) نام دارند، می توانند به افراد اطلاعاتی درباره ی کم کردن خطر ابتلا به سرطان بدهند.

به گفته ی «آن»:

در واقع دانشمندان فقط در حدود پنج سال اخیر فهمیده اند که ۸۰ درصد از باکتری هایی که در بدن انسان یافت می شوند، در ظرف های آزمایشگاهی قابل کشت نیستند.

این حرف به این معنی است که تحقیق اخیر درباره ی رشد باکتری های انسانی در آزمایشگاه فقط شامل تعداد کمی از میکروبیوم ها می شود.

این موضوع هنگامی فهمیده شد که محققان شروع به توالی یابی DNA باکتری های برداشت شده از مردم نمودند و متوجه کاستی های نتایج آزمایشگاهی شدند و اکنون دانشمندان در پی فهم ارتباطات میان میکروبیوم های دهانی و سرطان های خاص هستند. پژوهش های آنان شامل مواردی مانند سرطان پانکراس و سرطان مری می شود.

میکروب های بدن

آن در یاداشت های خود نوشته که:

همه ی مردم یک میکروبیوم «هسته» را به اشتراک می گذارند. من شرط می بندم که هرکسی که در این اتاق است، میکروب هایی را از پنج گروه اصلی باکتری ها دارد. اما در میان این گروه های بزرگ، میان مردم تنوع پذیری وجود دارد؛ برای مثال، ممکن است یک فرد در مقایسه با فردی دیگر، میزان بیشتری از یک سرده از باکتری داشته باشد.

پژوهشگران اکنون می خواهند بدانند که این تنوع پذیری ارتباطی با خطر ابتلای افراد به سرطان دارد یا نه؟

در پژوهش های «آن» بر روی سرطان پانکراس، تیم پژوهشی او به این نتیجه دست یافتند که افرادی که دارای میزان بیشتری از نوع خاصی باکتری دهانی به نام  Porphyromonas gingivalisبودند، دارای ۶۰ درصد خطر بیشتر برای ابتلا به سرطان پانکراس بودند. مقادیر بیشتر نوعی دیگر از باکتری به نام  Aggregatibacter actinomycetemcomitans با دو برابر شدن خطر ابتلا به سرطان پانکراس ارتباط داشت.

سرطان پانکراس یکی از مرگبارترین سرطان هاست؛ یکی از علل آن سخت بودن تشخیص این سرطان در مراحل اولیه است. آن می گوید در آینده امیدوار است پزشکان با بررسی باکتری های دهانی افراد قادر به تشخیص بیماری باشند.

همچنین  افرادی که مبتلا به سرطان مری هستند، در مقایسه با افرادی که این سرطان را ندارند، از لحاظ میکروبیوم های دهانی تفاوت دارند؛ برای مثال، افرادی که سرطان مری دارند معمولاً دارای مقادیر بسیار کمتری از یک نوع باکتری به نام Proteobacteria در دهان خود هستند.

در هردو سرطان مری و پانکراس نیاز به تحقیقات بیشتری است تا معلوم شود که رابطه ی علت و معلولی وجود دارد. به بیانی دیگر، محققان نمی دانند که تفاوت در باکتری های دهانی افراد موجب سرطان می شود یا آن ها نشانه ای از تغییراتی دیگر در بدن هستند.

اما پژوهشی دیگر پیش از این بررسی، یک مورد دیگر را درباره ی ارتباط با سرطان پیشنهاد داده بود. بررسی هایی در حیوانات نشان داد که باکتری های دهانی می توانند در بدن جابجا شوند. درپژوهشی دیگر نیز اظهار شده بود که شاید نوعی باکتری خاص با گیرنده های سطح سلول ها به گونه ای تعامل می کند که موجب سرطان می شود.

آن می گوید که عوامل دیگری مانند سیگار و الکل نیز ممکن است نقشی داشته باشند. هم سیگار کشیدن و هم مصرف الکل می تواند ترکیب میکروبیوم دهانی را تغییر دهد و همچنین هردو عوامل خطرآفرینی برای ابتلا به سرطان مری و پانکراس هستند.

برای مثال، افرادی که سیگار می کشند، در مقایسه با افراد غیرسیگاری مقادیر کمتری ازباکتری Proteobacteri در دهان خود دارند و اگر فرد سیگار کشیدن را ترک کند، این باکتری به مرور افزایش خواهد یافت و به حد نرمال خواهد رسید.

علاوه بر این، بررسی ها نشان می دهند افرادی که بیش از دو بار در روز الکل مصرف می کنند، مقادیر کمتری از باکتری  Lactobacillusرا در بدن خود دارند. این باکتری ، نوعی باکتری مفید است.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید