انتشار این مقاله


۸ اشتباه رایج که باعث ریزش مو می‌شود

بسیار از عادات روزانه که بی خطر به نظر می رسند، در واقع قاتل مو های ما هستند!

مردم به طور نرمال روزانه ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو از دست می دهند. ریزش مو به هنگام شستن موی سر، شانه کردن و مدل دادن به موها امری عادی است، ولی اگر موهایتان هر روز به اندازه ی یک مشت می ریزد، بهتر است با پزشکی موضوع را در میان بگذارید. ریزش مو گاها به دلیل کمبود آهن، هیپوتیروئیدیسم، سندروم پرکاری تخمک (polycystic ovary syndrome)، لوپوس و طاسی می باشد. عوامل دیگری مثل استرس، تغییر میزان ترشح هورمون های بارداری و ژنتیک باعث ریزش مو می شوند.

علاوه بر عوامل گفته شده، نحوه ی مراقبت از مو در این مورد نقش اساسی  را دارد. اعمالی که بر روی مو انجام می شود تا زیباتر بنظر برسد، در واقع مقاومت آن را کم می کند. در این مقاله با ۸ عادت بد برای مو آشنا می شویم که Danielle Allyson از سالن زیبایی Butterfly Studio Salon در نیویورک با ما در میان گذاشته است.

حالت دادن موها با گرما بدون مواد محافظ

Heat styling your hair without any protection
فر کردن یا صاف کردن موها بدون استفاده از ماده محافظت کننده، حرارت مستقیم را به مو می رساند تا کوتیکول آن را خشک کرده و باعث ضعف و کم پشت شدن مو شود. قبل از حالت دادن با سشوار یا سایر دستگاه ها از مواد محافظ مو که بصورت سرم یا اسپری هستند استفاده کنید. این مدل حالت دادن را بیشتر از ۲ بار در هفته انجام ندهید!

شانه زدن بی از اندازه ی مو

Brushing your hair too often
شانه زدن و ور رفتن با مو باعث ضعیف شدن پوست سر شده و ریزش و آسیب به مو را به دنبال دارد. بهتر است یک بار صبح و یک بار در شب موهایتان را شانه کنید، مگر اینکه موهای در هم پیچیده ای داشته باشید. در این صورت موهای خود را زیر دوش به نرم کننده آغشته کرده و به آرامی شانه بزنید و از اسپری های نرم کننده برای موهای تر استفاده نی تا پیچیدگی موهایتان کم شود.

استفاده از شامپوی خشک

Going overboard with dry shampoo
برخلاف اسم گمراه کننده ی این محصولات، شامپوی خشک اصلا شامپو نیست! این مواد نه تنها حاوی تالک، آرد ذرت، الکل و رس هستند، بلکه ماده ی تمیز کننده ای ندارند، لذا چربی  طبیعی مو را خشک می کنند. این شامو ها برای مصرف در مواقع ضروری ایرادی ندارد و باعث می شود بدون فکر به شستن موهایتان روز های کاری را سپری کنید؛ اما مصرف مداوم آن به تدریج بر روی فولیکول ها تاثیر منفی دارد و باعث خارش پوست سر شده و ریزش آن را موجب می شود.

بستن محکم موها از پشت

Wearing your hair pulled back tightly
بستن محکم مو ها با کش یا بافت مداوم به تدریج ریشه ی مو را ضعیف کرده و طاسی ناشی از کشش (traction alopecia) را به وجود می آورد. سعی کنید موهایتان را آزاد گذاشته  یا به طور شل ببندید. به هنگام بستن موها، اگر احساس کردید که پوست صورتتان از پشت کشیده می شود، بافت شما محکم است و مو را از ریشه در می آورد.

رنگ کردن مداوم موها

Dyeing your hair constantly
پوشاندن موهای سفید ایرادی ندارد، اما اگر موهایی تیره دارید و می خواهید آنها را بلوند یا رنگین کمانی کنید، باید از روشن کننده های شیمیایی استفاده کنید. این مواد به درون کوتیکول مو نفوذ کرده و علاوه بر محو کردن رنگ طبیعی مو، آن را خشک و ضعیف می کنند. اگر مواد شیمیایی بیش از اندازه بر روی مو بمانند باعث سوختگی مو می شوند، پس هیچوقت این کار را در خانه انجلم ندهید و از آرایشگر های ماهر برای رنگ کرده موی خود استفاده کنید. بین تغییر رنگ موها، چند ماه فاصله بیندازید.

استفاده از مو های مصنوعی 

Wearing weaves or extensions
موهای مصنوعی به دلیل دوخته شدن محکم به مو به آن آسیب می زند. در واقع، بر اساس مقاله ای که در ژورنال درماتولوژی چاپ شده است، ارتباط نزدیکی بین موهای مصنوعی و طاسی در مرکز سر وجود دارد. موی مصنوعی باید به آرامی و توسط یک فرد ماهر به سر دوخته یا چسبانده شود تا ریشه ی مو ها را تضعیف نکند.

پوش دادن مو

Teasing and backcombing your hair
موی پوش داده شده با وجود اینکه جذاب و زیبا بنظر می رسد، باعث می شود مو ضعیف شده و زود بشکند. مو را برعکس شانه کردن فشار زیادی به موی سر وارد می کند. اگر موی شما خشک، آسیب دیده و دارای انتهای دو نیم شده است، به هیچ وجه نباید مو را پوش دهید.

خشک کردن مو با سشوار 

Blow-drying your hair when it's soaking
خشک کردن موی خیس با حوله یا سشوار برس دار یکی از اشتباهات جامع در مراقبت از مو است. موی خیس، بسیار آسیب دیده است؛ و خشک کردن آن را حوله یا سشوار برس دار با حرارت بالا، باعث نازک شدن مو می گردد. بهتر است قبل از خشک کردن مو اجازه دهید تا مو با استفاده از گرمای محیط خشک شود. اینکار باعث کاهش زمان استفاده از سشوار و کاهش فشار غیر ضروری وارد شده به مو می شود.
ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید