انتشار این مقاله


استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته چه عوارضی دارد؟

شاید برای شما نیز اتفاق بیافتد: استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته را می‌گویم؛ مثلا احتمالاً قبلا در موقعیتی با خود فکر کرده باشید که پول زیادی را بابت ریمل خود صرف کرده‌اید، پس برای چه با تمام شدن تاریخ انقضای درج شده، باید آن را دور بیاندازید و اینکه تاریخ نوشته شده موضوع زیاد […]

شاید برای شما نیز اتفاق بیافتد: استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته را می‌گویم؛ مثلا احتمالاً قبلا در موقعیتی با خود فکر کرده باشید که پول زیادی را بابت ریمل خود صرف کرده‌اید، پس برای چه با تمام شدن تاریخ انقضای درج شده، باید آن را دور بیاندازید و اینکه تاریخ نوشته شده موضوع زیاد جدی نیست.

اما در واقع تاریخ‌های انقضای درج شده روی لوازم آرایشی، هدفی بسیار مهم‌تر از مجبور کردن شما برای خرید کالای جدید دارند. و این موضوع به خاطر این است که لوازم آرایشی تاریخ گذشته، نه تنها اثرگذاری بسیار کمتری نسبت به انواع جدید خود دارند، بلکه می‌توانند تخریب زیادی را نیز برای پوست شما موجب شوند.

با پایان یافتن زمان انقضا، چه تغییری در لوازم آرایشی روی می‌دهد؟

به گفته‌ی هادلی کینگز- متخصص پوست از نیویورک- لوازم آرایشی با گذشت زمان دچار تغییرات می‌شوند؛ برای مثال ممکن است خشک شوند و یا غلظتشان افزایش یافته و نتوانند به نرمی روی پوست پخش شوند و این موضوع برای همه‌ی انواع لوازم آرایشی اعم از ریمل مژه و رژ لب صادق است. همچنین می‌توان گفت که اثر گذاری مواد استفاده شده در لوازم آرایشی نیز با گذشت زمان کاهش می‌یابد؛ برای مثال، پس از اتمام تاریخ انقضای یک محصول دارای SPF، قدرت محافظت آن در برابر اشعه‌ی خورشید، نسبت به زمان تازه بودن آن قابل مقایسه نخواهد بود. این مورد هم‌چنین برای محصولات دارای سالسیلیک اسید برای جلوگیری از آکنه و نیز محصولات دارای رتینول برای جلوگیری از خطوط ریز چین و چروک قابل تعمیم است.


مقاله‌ی مرتبط: با ترکیبات خطرناک موجود در مواد آرایشی آشنا شوید


استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته، چه تأثیری برروی پوست شما دارد؟

خطر اصلی استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته، در این زمینه بروز می‌کند. در واقع مولکول‌های تشکیل‌دهنده‌ی لوازم آرایشی تاریخ گذشته با گذشت زمان می‌شکنند و به مواد دیگری تبدیل می‌شوند. این تغییر ماهیت می‌تواند موجب حساسیت پوستی و التهاب شود که ممکن است نهایتاً منجر به قرمزی، ناصافی و آب آوردن بافت پوست، در نتیجه‌ی درماتیت ناشی از تماس خواهدبود، که مطمئنا این اثرات باب میل شما نسیت. هم‌چنین استفاده از این لوازم آرایشی موجب رشد باکتری در پوست، التهاب و نیز تشکیل لکه‌های شبیه آکنه بر روی آن می‌شود؛ از طرفی، این تجمع باکتری، می‌تواند موجب عفونت و قرمز شدن چشم‌ها شوند. در مورد رژ لب نیز، استفاده از انواع تاریخ گذشته‌ی آن موجب التهاب و آب آوردن لب می‌شود. پس به عنوان یک قانون کلی بهتر است:

  • ریمل مژه‌ی خود را هر سه ماه یکبار تعویض کنید.
  • سایه و خط چشم خود را هر شش تا دوازده ماه یکبار عوض کنید.
  • رژ لب خود را هر یک تا یک و نیم سال یکبار تجدید کنید.
  • سایر لوازم آرایشی استفاده شده برروی صورت را هر دوازده ماه یکبار تعویض کنید.

مقاله‌ی مرتبط: چگونه مرطوب‌کننده‌ای مناسب پیدا کنیم؟


 

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید