انتشار این مقاله


سفید شدن موها ممکن است اخطاری برای بیماری‌های قلبی باشد!

دلایلی فراتر از غرور وجود دارد که باعث ایجاد نگرانی در هنگام مشاهده اولین موی سفید می شود. متخصص قلب مصر در این رابطه هشدار می دهد که سفید شدن مو ها می تواند حداقل در مردان شاخصی برای بیماری های عروق کرونر قلب باشد. دکتر ایرینی ساموئل از دانشگاه قاهره می گوید: سالمندی یک عامل […]

دلایلی فراتر از غرور وجود دارد که باعث ایجاد نگرانی در هنگام مشاهده اولین موی سفید می شود. متخصص قلب مصر در این رابطه هشدار می دهد که سفید شدن مو ها می تواند حداقل در مردان شاخصی برای بیماری های عروق کرونر قلب باشد.

دکتر ایرینی ساموئل از دانشگاه قاهره می گوید:

سالمندی یک عامل خطر اجتناب ناپذیر بیماری عروق کرونر است و با نشانه های پوستی همراه است که افزایش خطر را هشدار می دهند. تحقیقات بیشتری بر روی نشانه های پوستی خطر نیاز است تا بتوانیم زودتر روند بیماری های قلبی عروقی را کنترل کنیم.

دکتر ساموئل می خواهد بداند که آیا سفید شدن مو ها می تواند نشان دهنده سیگنال هایی از ارگان های داخلی بدن باشد، بدین منظور او رنگ موی ۵۴۵ مرد را که برای آنژیوگرافی به بیمارستان مراجعه کرده بودند، مورد ارزیابی قرار داد. در این مطالعه که در مصر انجام شد، ۵ شاخص برای رنگ مو ها وجود داشت که در آن شاخص ۱ به طور کامل تیره و شاخص ۵ کاملا سفید یا خاکستری بود. ساموئل همچنین اطلاعات بیشتری در مورد ریسک فاکتور های بیماری عروق کرونر، مانند دیابت، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی، و فشار خون بالا جمع آوری کرد.

از آنجا که مردان با موهای خاکستری به احتمال زیاد مسن تر بودند، جای تعجب نیست که وضعیت قلب آن ها بدتر باشد. با این حال، حتی پس از کنترل سن و سایر عوامل افراد با شاخص ۳ یا بالاتر، با نرخ بالاتری از بیماری عروق کرونر و کلسیفیکاسیون عروق کرونر در ارتباط بودند.

به نظر ساموئل مکانیسم این فرایند و ارتباط به طور کامل مشخص نیست. او  امیدوار است، تحقیقات بیشتر در مورد علل ژنتیکی و محیطی سفید شدن مو ها، این ارتباط را توضیح دهد.

با این وجود نتایج آماری تحقیقات او به اندازه ای قوی هست که پیشنهاد می کند، مردان با موهای خاکستری به مراقبت بیشتری برای حفظ نظم چک آپ، رژیم غذایی سالم، و برنامه های ورزش بپردازند.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید