انتشار این مقاله


پر کردن دندان در عصر یخبندان

در ایالات متحده، تا ۱۵ درصد از جمعیت از دندانپزشک می ترسند. در انگلستان تعداد این افراد به ۲۵ درصد هم می رسد. می توان گفت ترس از دندانپزشک جهانی است که البته این روز ها با دارو های ضد درد و کنترل اضطراب توسط مشاوران این ترس کمتر شده است. حال تصور کنید مراجعه […]

در ایالات متحده، تا ۱۵ درصد از جمعیت از دندانپزشک می ترسند. در انگلستان تعداد این افراد به ۲۵ درصد هم می رسد. می توان گفت ترس از دندانپزشک جهانی است که البته این روز ها با دارو های ضد درد و کنترل اضطراب توسط مشاوران این ترس کمتر شده است. حال تصور کنید مراجعه به دندانپزشک در عصر یخبندان چگونه بود؟

باستان شناسانی در ایتالیا، دومین و قدیمی ترین شاهد را برای تعیین سرآغاز دندانپزشکی یافته که مربوط به ۱۳۰۰۰ سال پیش است و  شواهدی از پر کردن دندان در ماقبل تاریخ است.

محققان در Riparo Fredian در شمال ایتالیا، ۲ دندان نیش یافته اند که هر دو مربوط به یک شخص است. در هر دندان یک سوراخ حفر شده بزرگ که توسط ماده ای قیر مانند پر شده بود، دیده می شد.

دندان مربوط به ماقبل تاریخ

از آن جا که ماده پر شده دقیقا هم اندازه سوراخ های حفر شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که انسان های ما قبل تاریخ آگاهانه از این ماده پر کردنی استفاده می کردند و این مواد، مواد غذایی به جا مانده نیست. استفانو بنازی از دانشگاه بولونیا در مطالعه خود یافته است که قیر به عنوان یک ضد عفونی کننده و مسکن استفاده شده است که مواد غذایی را از حفره دور نگه می دارد تا از عفونت جلوگیری شود. درست شبیه دندانپزشکی های مدرن!

در دندان ها نشانه هایی وجود دارد که مشخص می کند کسی بافت نرم داخل آن را برداشته است. با استفاده از تکنیک های میکروسکوپی و مشاهده داخل حفرات، محققان دیواره داخلی دندان ها را به صورت پوسته پوسته و دارای ضایعه مشاهده کردند که نشان می دهد آن ها توسط ابزار سنگی نازک و بلندی حفر شده اند.

مهم ترین جنبه این یافته، کشف سرآغاز مداخلات درمانی در حیطه دندانپزشکی است، بدین معنی که مطالعه و تشخیص بیماری ها و زیر شاخه های پزشکی از آنچه که فکر می کردیم، قدمت بیشتری دارند.

برای مطالعه بیشتر به منبع اصلی مراجعه کنید.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید