انتشار این مقاله


میکروبیوم نامتعادل؛ راز پوست‌های آکنه‌ای

برای مطالعۀ بیش‌تر به منبع اصلی مراجعه کنید. پیوست ۱. Acne vulgaris ۲. Propionibacterium acnes ۳. DNA Shotgun Sequencing Analysis

به نظر می‌رسد عدم تعادل میکروبیوم پوست یکی از عوامل پایه‌ای ابتلا به آکنه باشد.

بر اساس نتایج مطالعۀ جدیدی که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده، تعادل جمعیت باکتری‌های ساکن بر روی پوست – که صرفاً در حضور یا عدم حضور یک سویۀ خاص خلاصه نمی‌شود – یکی از فاکتورهای مهم مستعدسازی پوست نسبت به آکنه می‌باشد.

میکروگراف باکتری گرم‌مثبت پروپیونی‌باکتریم اکنس که به مدت ۴۸ ساعت در محیط تیوگلیکولات کشت داده شده است. این گونه از جمله شایعترین بی‌هوازی‌های اجباری بوده و در غدد چربی پوست ساکن است. امتیاز تصویر: Bobby Strong, CDC.

پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن انسان، با فراهم آوردن سدی بین دنیای بیرون و محیط داخلی بدن، به عنوان اولین خط دفاعی شناخته می‌شود. این سد وسیع دارای چندصد گونه میکروارگانیسم هم‌زیست می‌باشد که در کنار یک‌دیگر بدن را از آماج عوامل بیماری‌زای متعدد در امان نگه می‌دارند.

آکنه ولگاریس۱ – یا همان آکنه – شایع‌ترین بیماری پوستی است که بیش از ۸۰ درصد جمعیت دنیا را در دوره‌ای از زندگی درگیر می‌کند. بیش‌ترین شیوع آکنه در نوجوانان بوده و به ندرت در بزرگسالان بالای ۵۰ سال ظاهر می‌شود. با این که می‌دانیم آکنه بیماری فولیکول‌های مو می‌باشد، اما علت بروز این بیماری هم‌چنان مجهول است.

برای سال‌های متمادی نام پروپیونی‌باکتریوم اکنس۲ با این بیماری عجین شده بود، ولی با اثبات حضور این گونه به عنوان غالب‌ترین گونۀ باکتریایی در فولیکول‌های افراد سالم و مبتلا به آکنه، نقش احتمالی آن در ابتلا به آکنه در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در مطالعۀ جدیدی که روی آکنه داشتند، با استفاده از نوارهای پاک‌سازی منافذ [پوست] – تحت عنوان Pore Strips – از ۷۲ نفر آزمودنی نمونه‌های فولیکول پوست دریافت جمع‌آوری کردند. از این جامعۀ آماری ۷۲ نفره، ۳۸ نفر مبتلا به آکنه و ۳۴ نفر باقی‌مانده [از نظر ابتلا به این بیماری] سالم بودند.

پژوهشگران در ادامه به واسطۀ روشی موسوم به بررسی DNA از طریق توالی‌یابی شات‌گان۳ به شناسایی و بررسی ساختار میکروبیوم پوست آزمودنی‌ها و مقایسۀ اطلاعات به‌دست‌آمده با یک‌دیگر پرداختند. آن‌ها موفق به شناسایی یک سری تفاوت‌ها در ترکیب باکتریایی پوست شدند، که در این میان شناسایی ۵ تفاوت ژنتیکی در سویه‌های پروپیونی‌باکتریوم اکنس در بین دو گروه، بسیار حائز اهمیت بود.

در گروه سالم، میزان بالاتری از بیان ژن‌های دخیل در متابولیسم باکتریایی مشاهده شد؛ که به نظر می‌رسد در جلوگیری از رشد گونه‌های باکتریایی بیماری‎زا تأثیرگذار باشد.


برای مطالعۀ بیش‌تر به منبع اصلی مراجعه کنید.


پیوست

۱. Acne vulgaris
۲. Propionibacterium acnes
۳. DNA Shotgun Sequencing Analysis

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید