انتشار این مقاله


قی چشم چیست؟

اگر نشانه بین‌المللی بیدار شدن از خواب موهای آشفته باشد، نشانه بعدی را می‌‍‌توان قی کردن چشم باشد. آن ماده چسبنده و سخت، که بیشتر اوقات در کناره چشم ظاهر می‌شود در طی شب. در زبان انگلیسی اصطلاحات زیادی برای این لغت یا پدیده وجود دارد، و اگر آشنایی با این زبان داشته باشید احتمالا […]

اگر نشانه بین‌المللی بیدار شدن از خواب موهای آشفته باشد، نشانه بعدی را می‌‍‌توان قی کردن چشم باشد. آن ماده چسبنده و سخت، که بیشتر اوقات در کناره چشم ظاهر می‌شود در طی شب. در زبان انگلیسی اصطلاحات زیادی برای این لغت یا پدیده وجود دارد، و اگر آشنایی با این زبان داشته باشید احتمالا این کلمات را شنیده‌اید، کلماتی مانند sleepies ، eye goop یا sleep sand. بدلیل این که این یک پدیده فراگیر است بنابراین ما به آن خیلی فکر نمی‌کنیم. با این حال اگر شما علاقه‌مند باشید که بیشتر در مورد این پدیده بدانید این مقاله برای شماست.

حال جدای این که شما چه اسمی به این پدیده یا ماده می‌دهید، این ماده همچنان ثابت است و باقی‌مانده اشک چشم است. چشم‌ها بوسیله یک لایه از اشک محافظت و پوشیده شده است که از مواد مختلفی ساخته شده است که از این مواد به موکوس، آب، پروتئین‌ها و روغن اشاره کرد. همه‌ی این ترکیبات به چشم‌های کمک می‌کنند که بتواند مهاجمانی که به سطح چشم چسبیده‌اند را از روی سطح چشم بشوید، مهاجمانی مانند غبار و آلرژن‌ها. فراتر از این مهاجمان، چشم‌های ما در زمانی که ما بیدار هستیم در معرض خطراتی مانند عوامل بیماری‌زایی هستند که به وسیله هوا منتقل می‌شوند.

با این حال، زمانی که چشم‌های شما برای دوره‌ای طولانی بسته باشد مانند زمانی که شما خوابیده‌اید، این شیوه و پروسه محافظتی دیگر فعال نخواهد بود. بنابراین اشک چشم شروع به خشک شدن می‌کند، اما ترکیبات سفت و ژلاتینی آن به همراه مواد جامد باقی‌مانده بر روی چشم مانند باکتری‌ها و غبار و سلول‌های از بین رفته سطح چشم و حتی باقی‌مانده وسایل آرایشی به سمت گوشه‌ی چشم هدایت می‌شوند و در آنجا تجمع می‌کنند.

گوشه داخلی چشم مهمترین و معمول‌ترین قسمتی است که قی چشم در انجا جمع می‌شود همان‌طور که اشک چشم نیز به ان سمت هدایت می‌شود. شاید تا به حال متوجه شده باشید، باقی‌مانده اشک چشم هم در آنجا جمع می‌شود و ممکن است مقداری از آن بر روی مژه‌ها باقی‌ بماند یا بر روی خط مژه‌ها.

شاید شما به این موضوع توجه کرده باشید که قی چشم‌ها در سفتی و چسبناکی با هم متفاوت هستند، از حالت سفت و چسبناک تا تر و روان. این قضیه به طور کلی به این بستگی دارد که چشم‌های شما چقدر خشک یا تر هستند و این‌ که چه مقدار چسبناک است. هر چه که میزان اشک چشم بیشتر باشد، قی چشمان شما چسبناک‌تر خواهد بود. حال اگر شما آلرژی هم داشته باشید، چشمان شما بیشتر حاوی موکوس خواهد بود که این منجر به تشکیل شدن حالت گلوله و توپی قی چشم می‌شود و این قضیه برای کسانی که لنز چشم می‌گذارند نیز صادق است.

زمانی که شما بخواهید این قی بی‌‍‌خطر را پاک کنید، اولین شیوه ساده آن این است که به راحتی آن را با دستانتان پاک کنید! احتمالا زمانی که شما داشتید این مقاله را می‌خواندید به صورت ناخودآگاه این کار را چند باری تکرار کرده باشید، اما این شیوه، راه خیلی خوبی نیست. این کار باعث پراکنده شدن میکروب‌ها بر روی چشمان و بر روی دست شما می‌شود.(البته اگر اهمیتی می‌دهید!) بهترین شیوه، همان‌گونه که متخصصان چشم می‌گویند این است که بوسیله یک حله یا پارچه مرطوب، آخرین شاهد خوابیدن خود را پاک کنید.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید