انتشار این مقاله


کدام SPF کرم ضدآفتاب برای شما مناسب است؟

به نظر می‌رسد سوالی ساده با جوابی کوتاه باشد؛ اما پاسخ از آن‌چه انتظار دارید، پیچیده‌تر است. به کدام SPF کرم ضدآفتاب واقعا نیاز دارید؟ با ما همراه باشید. Adam Friedman، دانشیار درماتولوژی دانشگاه جورج واشنگتن، بیان می‌‎کند: بیشتر افراد به میزان کافی از کرم ضدآفتاب استفاده نکرده و SPF درج شده بر روی برچسب را به صورت […]

به نظر می‌رسد سوالی ساده با جوابی کوتاه باشد؛ اما پاسخ از آن‌چه انتظار دارید، پیچیده‌تر است. به کدام SPF کرم ضدآفتاب واقعا نیاز دارید؟ با ما همراه باشید.

Adam Friedman، دانشیار درماتولوژی دانشگاه جورج واشنگتن، بیان می‌‎کند:

بیشتر افراد به میزان کافی از کرم ضدآفتاب استفاده نکرده و SPF درج شده بر روی برچسب را به صورت کامل دریافت نمی‌کنند.

پس وقتی SPF کرم ضدآفتاب ۳۰ یا ۵۰ است، شما نهایتا از نصف این میزان بهره‌مند خواهید شد. برای دریافت تمامی قدرت کرم ضدآفتاب، بایستی به اندازه کافی از آن استفاده کنید؛ طوری که به منزله شیشه در مقابل آفتاب باشد. (البته نه به صورت بیش از حد بلکه به مقدار لازم برای محافظت کامل)
اگر برای تعطیلات به ساحل رفته‌اید، بایستی هر دو سه روز یکبار یک تیوب کامل ضدآفتاب را تمام کنید.
Samantha Conrad، درماتولوژیست از گروه پزشکی شمال غرب، بیان می کند:

باید از لوسیون‌های ضدآفتاب استفاده کنید؛ نه اسپری‌ها. اسپری ها، SPF درج شده بر روی برچسب خود را تأمین نمی کنند؛ بیشتر در هوا پخش شده و چندان برای محافظت موثر نیستند.


مقاله‌ی مرتبط: برچسب‌ کرم‌های ضد‌آفتاب چه اطلاعاتی ارائه می‌دهند؟


به عقیده‌ی این دو متخصص، اگر شما به میزان کافی و مؤثر از ضدآفتاب استفاده کنید، طوری که SPF درج شده بر روی برچسب را به طور کامل دریافت کنید؛ SPF 30 برای شما مناسب خواهد بود‌.

Friedman توضیح می‌دهد:

SPF 30 به میزان ۹۷ درصد از اشعه UV ممانعت می‌کند؛ در حالی که این درصد برای SPF 50، برابر با  ۹۸.۵ درصد است. این اعداد خیلی نزدیک هستند.

Conrad ادامه می‌دهد:

هرچه SPF بالاتر باشد، چربی بیشتری بر روی پوست احساس می شود. این حالت برای بیشتر افراد خوشایند نیست. بنابراین از نقطه نظر عمومی، SPF 30  برای استفاده مداوم بهتر است‌. 

Shannon Trotter، متخصص پوست مرکز سرطان دانشگاه Ohio نیز SPF 30 را توصیه کرده و بیان می‌کند:

لب‌ها را فراموش نکنید؛ سرطان پوست روی لب‌ها به مراتب مهاجم‌تر بوده و  از لحاظ درمان نیز درمان آن دشوارتر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ضدآفتاب مناسب به موارد زیر توجه داشته باشید:

همیشه ضدآفتاب های با طیف وسیع (broad spectrum) خریداری نمایید 

اشعه‌های UVB منجر به قرمزی و آفتاب سوختگی می‌گردند. اشعه‌های UVA آسیب بیشتری به همراه دارند؛ اشعه‌هایی با قدرت نفوذ بیشتر بوده که باعث سرطان شده و لکه‌هایی روی پوست ایجاد می‌کنند. برای محافظت از پوست در برابر هر دو نوع اشعه به ضدآفتاب‌های طیف وسیع نیاز دارید. برای این منظور، به عبارت broad spectrum مورد تایید FDA، بر روی برچسب ضدآفتاب دقت کنید. Friedman توضیح می دهد:

کرم‌های ضدآفتاب طیف وسیع، بایستی در روزهای ابری نیز استفاده شوند؛ چرا که اشعه‌های UVA می‌توانند از ابرها عبور کرده و به  پوست شما آسیب بزنند؛ بدون اینکه آفتاب سوختگی در کار باشد. هیچ راهی برای احساس و مشاهده آسیب‌های UVA وجود ندارد.


مقاله‌ی مرتبط: سرطان پوست؛ هر آنچه لازم است بدانید


به ضدآفتاب‌های فیزیکی توجه داشته باشید

دو نوع برجسته ضد آفتاب وجود دارد: شیمیایی و فیزیکی؛ Conrad توضیح می‌دهد:

ضدآفتاب‌های شیمیایی UV را جذب کرده و آن را به گرما تبدیل می‌کنند؛ این گرما از پوست خارج می‌شود. ضدآفتاب‌های فیزیکی شامل ذرات ریز فلزی و معدنی بوده و نور را منعکس می‌کنند.

با وجود موثر بودن هر دو نوع، تفاوت‌های کلیدی وجود دارد. ضد آفتاب‌های شیمیایی برای شروع عملکرد حفاظتی خود به  زمان کوتاهی (تقریبا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه) نیاز دارند؛ حال آن که ضدآفتاب‌های فیزیکی بلافاصله عملکرد خود را شروع می کنند. اگر  پوست شما فقط به مدت ۱۰ دقیقه در معرض مستقیم نور آفتاب باشد، دچار آفتاب سوختگی خواهید شد؛ پس بهتر است اگر برنامه زمانی دقیقی برای این موارد ندارید، از روش حفاظت فوری استفاده کنید.

استفاده مجدد

به گفته Friedman ، اغلب افراد به اين مورد اهميت نمي‌دهند. براي محافظت كافي از پوست، بايستي حداقل هر دو ساعت يكبار، كرم ضدآفتاب خود را تجديد كنيد. مخصوصا به هنگام تعريق، شنا و خشك كردن پوست با حوله به اين مورد توجه داشته باشيد. لب‌هايتان به دفعات بيشتر استفاده نياز دارند. آن‌ها از پوست معمولي ظريف‌تر بوده و اجزاى حفاظت نورى آن‌ها مشابه پوست معمولي نمى باشند. به هنگام خوردن و آشاميدن و ليس زدن لب‌ها نياز به ضدآفتاب بيش‌تر مي‌شود.

گاهی كرم ضدآفتاب كافي نيست!

Conrad بیان مي‌كند:

اگر دقيقاً وسط روز در معرض تابش مستقيم آفتاب قرار بگيريد، كرم ضدآفتاب حفاظت كافي را تامين نمي‌كند.

متخصصان پوست توصيه مي‌كنند در وسط روز در معرض تابش مستقيم آفتاب قرار نگيريد. در اين زمان، اشعه‌هاي خورشيدي بيش‌ترين قدرت را داشته و بهتر است از لباس‌هاي مناسب، كلاه، چتر و هر چيزي كه بتواند بين پوست و خورشيد مانع قرار گيرد، استفاده كنيد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید