انتشار این مقاله


پاپیلوما ویروس انسانی

عفونت پاپیلوما ویروس انسانی چیست؟ پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس فرد به فرد منتقل می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از این نوع ویروس وجود دارد، ولی بیشترین تاکید بر ۴۰ نوع آن‌ها می‌باشد که دستگاه تناسلی، دهان و یا گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث […]

عفونت پاپیلوما ویروس انسانی چیست؟

پاپیلوما ویروس انسانی (HPV) یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس فرد به فرد منتقل می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از این نوع ویروس وجود دارد، ولی بیشترین تاکید بر ۴۰ نوع آن‌ها می‌باشد که دستگاه تناسلی، دهان و یا گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باعث ایجاد عفونت در آن‌‌ها می‌شود. بر اساس یافته‌ها و گزارشات CDC، HPV از شایع‌ترین بیماری‌های منتقل شونده از راه تماس جنسی می‌باشد که هر دو جنس مذکر و موئنث را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری در افرادی که از نظر جنسی فعال هستند متداول‌تر می‌باشد.

علت ایجاد عفونت پاپیلوما ویروس انسانی چیست؟

عمده‌ی افراد طی تماس جنسی مستقیم و یا دهانی به این ویروس آلوده می‌شوند. ندرتا در برخی از بیماران، مادران آلوده می‌توانند این ویروس را طی زایمان به فرزندان خود مبتلا کنند.

علائم عفونت حاصل از پاپیلوما ویروس انسانی چیست؟

بر اساس گزارشان CDC، اغلب عفونت‌های HPV بدون هیچ علامت و نشانه‌ای بهبود می‌یابند. این بدان معنی است که افراد آلوده‌ای که از عفونت خود مطلع نیستند می‌توانند این ویروس را نادانسته به شریک جنسی خود منتقل کنند. در اندکی از موارد این عفونت بهبود نیافته و باعث ایجاد مشکلات جدی سلامتی برای فرد می‌شود. این مشکلات شامل ایجاد زگیل‌هایی در ناحیه‌ی تناسلی و در گلو می‌شود. همچنین HPV می‌تواند علت ایجاد سرطان‌های سرویکس و سایر سرطان‌های ناحیه‌ی تناسلی ونیز سرطان‌های قسمت‌های، سر، گردن و گلو شوند. آن دسته از پاپیلوما ویروس‌هایی که باعث ایجاد زخم و زگیل می‌شوند با انواع مسبب سرطان آن متفاوت اند. بنابراین وجود زخم و زگیل ناشی از پاپیلوما ویروس در ناحیه‌ی تناسلی به معنای ایجاد وسرطان در ما نمی‌باشد. سرطان‌هایی که در اثر آلودگی با پاپیلوما ویروس می‌باشند معمولا تا رسیدن سرطان به مراحل نهایی علائم و نشانه‌ای ندارند. غربالگری‌ها و بررسی‌های منظم می‌تواند به تشخیص به‌موقع و زود هنگام بیماری‌های مرتبط با پاپیلوما ویروس کمک کند که متعاقب آن احتمل بهبودی و حیات افزایش می‌یابد.


عفونت‌های حاصله از پاپیلوما ویروس انسانی چگونه درمان می‌شود؟

از آنجایی که اغلب موارد مبتلا به پاپیلوما ویروس بطور خود‌به‌خود بهبود می‌یابند و این بیماری یک بیماری خود محدود شونده است، درمان خاصی برای آن وجود ندارد، در عوض پزشک شما احتمالا شما را از نظر وجود یا عدم وجود این ویروس طی شش ماه و یا یکسال آینده بررسی می‌کند و نیز به بررسی تغییرات سلولی می‌پردازد که آیا نیاز به مراقبه‌های بعدی وجود دارد یا خیر.

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید