انتشار این مقاله


BMI را فراموش کنید! ما راه‌حل دقیق‌تری برایتان سراغ داریم

میزان توده بدنی یا BMI: این روش یعنی اندازه‌گیری میزان توده چربی بدن شما بر اساس نسبت وزن به قدتان در سال‌های ۱۸۳۰ ابدا شده است. با وجود اینکه این روش از محبوبیت بالایی برخوردار است اما به تازگی نتایج حاصله نشان می‌دهد که این روش، روشی خام جهت سنجش تناسب اندام است. خوشبختانه، راهکار دیگری که […]

میزان توده بدنی یا BMI: این روش یعنی اندازه‌گیری میزان توده چربی بدن شما بر اساس نسبت وزن به قدتان در سال‌های ۱۸۳۰ ابدا شده است. با وجود اینکه این روش از محبوبیت بالایی برخوردار است اما به تازگی نتایج حاصله نشان می‌دهد که این روش، روشی خام جهت سنجش تناسب اندام است. خوشبختانه، راهکار دیگری که بزرگترین مشکل روش BMI را حل می‌کند وجود دارد.

در ۱ام ماه می، گروهی از محققان Mayo Clinic، شاخص حجم بدنی یا BVI را جهت بررس دقیق اندازه بدن  ارائه دادند. این اندازه‌گیری حقیقتا نسبت حجم کل بدن شما به حجم شکمتان است. این روش می‌تواند به صورت دستی یا به کمک یک برنامه انجام شود. شاید عجیب به نظر برسد اما به عقیده Jose Medina Inojosa، محقق پیشگیری و سلامت قلب Mayo Clinic، اندازه دور کمر ما پنجره‌ای رو به وضعیت سلامتی بدنمان باز می‌کند.

مطالعات مختلفی ارتباط بین میزان بالای چربی دور شکم و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع۲ را نشان می‌دهد.

در مطالعه‌ای وسیع در سال ۲۰۱۲، محققان جامعه آماری بیش از ۳۴۰۰۰۰ اروپایی را مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که افراد دارای اضافه وزن و دارای اندازه دور کمر ۳۴/۵ اینچ (۸۷/۵ سانتی‌متر) و یا بیشتر در خانم‌ها، و ۴۰ اینچ ( ۱۰۱/۶ سانتی‌متر) و یا بیشتر در آقایان، در خطر برابری برای ابتلا به دیابت با کسانی هستند که به صورت کلینیکی چاق خوانده می‌شوند.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات BMI، عدم در نظر گرفتن میزان چربی دور شکم افراد است. این روش تنها قد و وزن را اندازه‌گیری می‌کند، درنتیجه؛ طبق این روش محتمل است که BMI افرادی لاغر اندام با توده عضلانی بالا به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته شود. Medina Injosa اظهار می‌کند:

BVI مهم‌ترین قدم در جهت پاسخ به این نگرانی‌ها ست.

دانشمندان هنوز علت ارتباط بین چربی دور شکم و اثرات سوء آن بر سلامتی را در‌نیافته‌اند. اما معتقدند این مسئله ممکن است در ارتباط با چگونگی مداخله چربی‌های داخل بدن، که با عنوان چربی احشایی شناخته می‌شوند، با اعمال اندام‌های درونی بدن باشد.

متخصصان بهداشت عمومی از مدت‌ها قبل در این نظراند که BMI بهترین روش جهت سنجش تناسب اندام نیست و باید روش جایگزین دیگری که در آن اندازه دور کمر نیز در نظر گرفته می‌شود جایگزین این روش گردد. سال ۲۰۰۵، گروهی از دانشجویان مدرسه پزشکی هاروارد در وبلاگ سلامتی خود اینگونه نوشتند که:

اصلی‌ترین مسئله در سلامتی فرد، میزان وزن بدن او نیست بلکه میزان چربی بدن اوست.

علاوه بر این محققان مبدع روش BVI با شرکت تصویربرداری بدن انسان در حال همکاری هستند. آن‌ها در نظر دارند برنامه‌ای بسازند که بتواند با مقایسه تصویر گرفته شده از پهلوی فرد با تصویر گرفته شده از بالای سر او، BVI را تخمین بزند. Medina Injosa معتقد است:

BVI با اندازه‌گیری وزن و میزان چربی دور شکم، روش جدید و کارامدی جهت تشخیص‌های بالینی به ما ارائه می‌دهد.

این مقاله توسط Business Insider به انتشار رسیده است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید