انتشار این مقاله


آیا لبنیات و آنتی‌بیوتیک‌ها با هم ناسازگار هستند؟

مصرف همزمان آنتی‌بیوتیک‌ها و محصولات لبنی لزوما عوارض جانبی در بر ندارد، اما می‌تواند قدرت دارو‌ها را کاهش دهد. این که یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشیم زیاد جالب به نظر نمی‌آید. در راس بیماری شما باید از عوارض جانبی و تداخل‌های احتمالی ناخوشایند با میوه‌ها، ویتامین‌ها و دیگر دارو‌ها مطلع شوید. آن‌ها برای هر […]

مصرف همزمان آنتی‌بیوتیک‌ها و محصولات لبنی لزوما عوارض جانبی در بر ندارد، اما می‌تواند قدرت دارو‌ها را کاهش دهد. این که یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشیم زیاد جالب به نظر نمی‌آید. در راس بیماری شما باید از عوارض جانبی و تداخل‌های احتمالی ناخوشایند با میوه‌ها، ویتامین‌ها و دیگر دارو‌ها مطلع شوید.

آن‌ها برای هر دارو متفاوت هستند، بنابراین حتی اگر در آخرین باری که از آنتی‌بیوتیک استفاده کردید، مجبور به اجتناب از الکل شدید، شاید این اجتناب فقط برای این شرایط خوب بوده باشد!
لبنیات یکی از گزینه‌هایی است که فقط در برخی از برچسب‌های هشدار می‌آید. چرا فقط برخی اوقات ترکیب لبنیات و آنتی‌بادی‌ها خوب است؟

تاثیر استفاده از لبنیات بر زیست فراهمی آنتی بیوتیک‌ها

استفاده از لبنیات همراه با آنتی بیوتیک لزوما عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند، اما می تواند فراهمی زیستی دارو را کاهش دهد. فراهمی زیستی مقدار داروی بدون تغییر و دارای قدرت عمل کامل است که وارد جریان می‌شود. داروهای داخل وریدی صد درصد فراهمی زیستی دارند چرا که آنها به طور مستقیم به خون تزریق می شوند، اما فراهمی زیستی داروهای خوراکی با توجه به نوع دارو و از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است.

مواد غذایی می تواند اثر مهمی در فراهمی زیستی برخی از آنتی بیوتیک‌ها داشته‌باشند. آن‌ها می تواند راه جذب دارو را تغییر دهند، ورود آن به جریان خون را کاهش داده و اثر آن را کم کنند. همه آنتی بیوتیک ها زمانی که با مواد غذایی در دستگاه گوارش تداخل می کنند واکنش یکسانی نشان نمی‌دهند. به نظر می‌رسد که برخی از آن‌ها تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند، اما برخی دیگر با عناصر مختلف موجود در مواد مغذی ترکیب می‌شوند که می‌تواند ساختار مولکولی آن‌ها رابه طور کامل تغییر دهد. این می‌تواند توانایی جذب آن راتحت تاثیر قرار دهد، که باعث می‌شود که برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها وارد جریان خون نشوند و کارایی دارو کاهش یابد.

اثر کلسیم بر آنتی‌بیوتیک‌ها

کلسیم یک عنصر است که به نظر می رسد مصرف آن با بسیاری از انواع آنتی بیوتیک‌ها مشکل‌ساز باشد. اما باز هم، برخی از آن‌ها اصلا تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرند. مثلا این کاملا خوب است که قرص پنی سیلین خود را با یک لیوان شیر مصرف کنید. اما داستان برای تتراسایکلین و فلوروکینولون – دو تا از بیشترین آنتی بیوتیک‌هایی که در ایالات متحده تجویز می‌شود_ فرق می‌کند. آن‌ها تمایل به اتصال به کلسیم (و دیگر مواد معدنی مانند آهن، روی و منیزیم) دارند که ازجذب کامل دارو به داخل خون جلوگیری می کند.
همه دارو‌ها درخانواده تتراسایکلین و فلوروکینولون این تعامل با کلسیم را در درجات مختلف دارند، به طوری که استفاده همزمان این دو با استفاده نکردن از آن هیچ فرقی ندارد! شما قطعا نمی خواهید بعد از مصرف لواکوئین یک تکه از پیتزا بخورید زیرا همیشه اثر قابل توجهی بر فراهمی زیستی وجود دارد. اما برخی از داروها در صورت استفاده از محصولات لبنی چند ساعت قبل یا بعد از مصرف تنها کاهش ناچیزی در جذب نشان می‌دهند.

مثل همیشه، این مهم است که دستورالعمل‌های همراه آنتی بیوتیک خود را با دقت مطالعه کنید و با دکتر خود در مورد پرهیز غذایی گفت‌وگو کنید. تنها محصولات لبنی نیستند که باید از آن‌ها اجتناب کنید. علاوه بر آن باید از مصرف آب پرتقال غنی شده با کلسیم، آنتی اسیدها، مصرف مکمل های کلسیم، مصرف مسهل و مولتی ویتامین ها که با آنتی‌بیوتیک ناسازگار است پرهیز کنید.
در برخی موارد اشکال ندارد که از این مواد در یک دوره خاص قبل یا بعد از مصرف آنتی‌‌بیوتیک استفاده کنید، اما گاهی شما نیاز دارید که از همه آن‌ها تا پایان دوره مصرف آنتی‌بیوتیک پرهیز کنید

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید