انتشار این مقاله


تاثیر چای سبز بر افزایش حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

در حال حاضر چای سبز جزء دستۀ افزایش دهنده‌های سلامتی است؛ از کاهش وزن گرفته تا رفع استرس. اکنون نیز به عنوان تقویت کنندۀ مغز بکار میرود. محققان در دانشگاه Basel در سوئیس برای مطالعۀ اثرات چای سبز، گروهی را که به عنوان نوشیدنی از چای سبز استفاده میکردند با گروهی که از نوشیدنی های […]

در حال حاضر چای سبز جزء دستۀ افزایش دهنده‌های سلامتی است؛ از کاهش وزن گرفته تا رفع استرس. اکنون نیز به عنوان تقویت کنندۀ مغز بکار میرود.

محققان در دانشگاه Basel در سوئیس برای مطالعۀ اثرات چای سبز، گروهی را که به عنوان نوشیدنی از چای سبز استفاده میکردند با گروهی که از نوشیدنی های غیر الکلی دیگر مانند آب پنیر (whey-based soft drink) استفاده می‌کردند، مقایسه کردند. هنگامی که افراد در حال نوشیدن بودند، محققان مغزشان را با استفاده از نوعی تصویربرداری مورد بررسی قرار دادند و از آنها خواستند تمرین‌هایی را که براساس حافظۀ کوتاه مدتشان است، کامل کنند.

مصرف‌کنندگان چای سبز در مقایسه با افرادی که آب پنیر می‌نوشیدند تست‌های خود را بهتر انجام دادند؛ به علاوه، MRI آن‌ها نشان می‌داد که ارتباط بیشتری بین بخشهای مربوط به فرایندهای حافظه در مغز این افراد وجود دارد. محققان این اثرات را به ماده‌ای موثر در چای سبز که (epigallocatechin-3-gallate) (EGCG) نامیده می‌شود، نسبت دادند؛ ماده‌ای که بنظر میرسد استرس‌های اکسیداتیو مسیرهای مغز را کاهش می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه Missouri یافتند که مصرف این ترکیب همراه با انجام ورزش -که خود تقویت کنندۀ مغز است- روند پیشرفت بیماری آلزایمر را در موش‌هایی که دارای این اختلال هستند، کند می‌سازد.

هنگامیکه حیوانات آب دارای EGCG را می‌نوشیدند و فرصت انجام ورزش را داشتند، تست‌های مربوط به حافظۀ کوتاه‌مدت را بهتر انجام می‌دادند. همچنین در آن‌ها کاهش پپتید بتا آملوئید که باعث ایجاد علائم مخرب در مغز می‌شود، دیده شد. اگر در آزمایش‌های انسانی هم بکار برده شود یافته‌ها میتواند به درمان بهتر آلزایمر منجر گردد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید