انتشار این مقاله


چگونه کافئین می‌تواند جان فردی سالم را بگیرد؟

مصرف بیش از اندازه ی کافئین در افراد با فشار خون بالا و بیماری قلبی می تواند مشکل ساز باشد که در این مطلب به آن می پردازیم.

” نوجوانی ۱۶ ساله در ایالت کارولینای جنوبی بعد از مصرف ۳ نوشیدنی کافئین دار در دو ساعت، جان خود را از دست داد”

این جمله تیتر مجله ی USA Today reported در تاریخ ۱۶ ماه می است. این نوجوان در طول دو ساعت یک کافه لاته ی مک دونالد و ۲ نوشیدنی انرژی زا، دچار حمله ی قلبی شده است. به گفته ی دکتر  Gary Watts،کافئین زیا باعث ایجاد آریتمی در قلب شده که باعث اختلال در ضربان قلب و سرانجام مرگ شده است.   لازم به ذکر است که هیچ سابقه ی بیماری قلبی هم در این نوجوان گزارش نشده بوده که زمینه ساز مرگ او باشد. طبق نظر پزشکان، میزان ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز که همان ۴ فنجان قهوه می شود، دوز متعادل کافئین برای بزرگسالان است.

کافئین با چه مکانیسمی نوجوان را کشته است؟

دکتر Lewis Nelson،رئیس بخش اورژانس در نیوجرسی در این مورد اظهار دارد:

کافئین یک ماده ی محرک است، که باعث تحریک افزایش ضربان قلب شده و ریتم طبیعی آن را به هم می زند. لذا در برخی افراد مشکلاتی را به همراه دارد. هم چنین،در اثر مصرف بیش از حد کافئین، تشنج رخ می دهد که این خود روی قلب و مغز تاثیر منفی دارد.

از طرفی دیگر دکتر  Amy Durso اعلام کرده که دوز زیاد کافئین نبوده که نوجوان را کشته است، بلکه میزان دوز مصرفی در مدت زمان کوتاهی بوده که به قلب او فشار وارد کرده است. لذا ۳ الی ۴ فنجان قهوه در طول روز کسی را نمی کشد! درواقع، مضرات کافئین بیش ازحد بر سلامتی اثبات شده است اما همانطور که گفته شد میزان ۴۰۰ میلی گرم روزانه برای بزرگسالان مجاز است.

در سال ۲۰۱۵، محققان میزان هورمون های خون و فشار خون افراد را قبل و بعد از مصرف۱۶ اونس قهوه اندازه گیری کردند که هر دور مورد بعد از مصرف قهوه افزایش یافته بود. جزئیات کامل این تحقیق در ژورنال  JAMA به چاپ رسیده است. در آگوست ۲۰۱۶ هم مردی ۲۸ ساله، با علائم تپش قلب و بی نظمی ضربان قلب به اورژانس مراجعه کرده و اظهار کرده که دو عدد نوشیدنی انرژی زا مصرف کرده است؛ که این اتفاق نشانگر مضرات کافئین در دوز بالا و در فواصل زمانی کم است.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید