انتشار این مقاله


وقتی کودکتان همیشه دروغ می‌گوید، چه باید کرد؟

صدای شکسته شدن چیزی را می شنوید و به سمت حال میدوید. گلدان مورد علاقه شما کاملا خورد شده وتکه های آن روی زمین پخش شده است. کودک شما آنجا ایستاده است و تنها کسی است که در صحنه حاضر است. میپرسید “تو گلدان من را شکستی؟” در حالی که کاملا جواب را میدانید. او […]

صدای شکسته شدن چیزی را می شنوید و به سمت حال میدوید. گلدان مورد علاقه شما کاملا خورد شده وتکه های آن روی زمین پخش شده است. کودک شما آنجا ایستاده است و تنها کسی است که در صحنه حاضر است. میپرسید “تو گلدان من را شکستی؟” در حالی که کاملا جواب را میدانید. او سر تکان میدهد و میگوید: “مامان من نبودم.” کودک ۶ ساله ی شما ممکن است ناخودآگاه دروغ گفته باشد ولی از این خط قرمز عبور کرده است و وارد این وادی شده است.

بر اساس کتاب برونسون و اشلی مری من :” تفکرات جدید راجع به کودکان ” ، ۹۸درصد از کودکان میدانند دروغ گفتن اشتباه است اما ۹۸ درصد از آنان به والدین خود دروغ میگویند.  اوه! ولی قبل از این که دروغ سنجی سفارش دهید و در خانه نصب کنید ، حدس بزنید که کودکانتان دلایل  دروغ گفتن به شما را از کجا می آورند!

چرا کودکان دروغ میگویند؟

کودکان دروغ گفتن را از والدین خود می آموزند

این تنها کودکان نیستند که دروغ میگویند – والدین همیشه در حال دروغ گفتن به آنان هستند ، مثل این که بابا نوئل شب کریسمس هدیه برایشان می آورد و یا این که در روز عید پاک یک خرگوش تخم مرغ هارا در باغچه قایم میکند تا آنها پیدایشان کنند – به راستی چگونه یک خرگوش میتواند یک تخم مرغ را بردارد چه برسد به این که آن را این طرف و آن طرف حمل کند؟ والدین حتی زمانی که به گرمی با عمو ماروین خوش و بش میکنند اما در نبود او میگویند که تا چه حد از او بدشان می آید چون او زیاد الکل میخورد به نوعی در حال دروغ گفتن می باشند . کودکان این مسائل را درک میکنند و می پذیرند. یک کودک که والدینش دروغ میگویند ، دروغ میگوید چون این رفتار را قابل قبول می یابد.

کودکان دروغ می گویند تا ما را نا امید نکنند

کودکتان ،شما و دریافت محبت از جانب شما را دوست دارد . آنها ممکن است فکر کنند که یک نمره پایین در درس ریاضی باعث میشود شما کمتر به آنها توجه کنید پس ورقه امتحانی خود را قایم میکنند و یا آن را دور می اندازند تا شما آن را نبینید. و زمانی که شما در رابطه با امتحان از او سوال بپرسید زیر لب میگویند: خوب بود بد نبود! آنها در حال دروغ گفتن هستند چون نمی خواهند شما از آنان نا امید شوید.

کودکان دروغ می گویند تا تنبیه نشوند

هیچ کس دلش نمیخواهد تنبیه شود. تلوزیون برای یک هفته تعطیل ، از دست دادن بازی های مورد علاقه شان و یا بدتر. اگر شما بهترین گردنبند خود را در کشوی جوراب های کودک خود پیدا کنید در حالیکه آنها میدانند که برداشتن آن یک هفته و یا بیشتر تنبیه به همراه دارد، تلاش می کنند از زیربار  مواجه شدن با عواقب کار خود در بروند. کودکان در این موارد دروغ خواهند گفت تا مجازات خود را دور بزنند.

کودکان دروغ میگویند تا از کسی محافظت کنند

کودکان کوچک تر بیشتر متمایل به خبرچینی دوستان و خانواده  هستند این در حالیست که کودکان بزرگتر دروغ میگویند تا دوستانشان را در مقابل تنبیه و عواقب محافظت کنند. آنها این رفتار را اشتباه نمیدانند چرا که دارن یک نفر را از به دردسر افتادن نجات میدهند.

کسانی که دروغ نمی‌گویند آرامش بیشتری دارند

زندگی به اندازه ی کافی بدون گیر افتادن در شبکه ای از دروغ ها سخت هست. مطالعات نشان می دهند که کسانی که کمتر دروغ میگویند – و حتی از دروغ های کوچک مصلحتی هم خودداری میکنند- سلامت جسمی و روانی بیشتری دارند.با بیماری های کمتری مواجه میشوند و احساس آرامش بیشتری دارند. ولی اگر کودک به دروغ گفتن ادامه دهد این رفتار در بزرگسالی او نهادینه میشود.

شما میتوانید جلوی دروغ گفتن فرزند خود را بگیرید

ریشه کن کردن عادت های دروغ گویی به کودکانتان یک فرصت بهتر دهید تا آینده ای سالم تر و شاد تر داشته باشند.

یک الگوی خوب برای آنان باشید

کودکانتان را با یک الگوی خوب بودن برای آنان متوقف کنید. دروغ نگویید. دروغ های مصلحتی را محدود کنید. اجازه دهید ” صداقت بهترین سیاست” شعار خانواده شما باشد. و بله، این که همراه کودک خود این مسئله ی خرگوش و تخم مرغ ها را بررسی کنید هم برای کودک شما و هم خود شما روشن کننده است.

بگذارید بدانند دروغ گفتن اشتباه است

کودکان کوچک ممکن است ندانند دروغ گفتن اشتباه است. آن ها ممکن است این را بار ها و بار ها در خانه یا مدرسه مشاهده کنند. و آن ها به طور حتم هر روز توسط تبلیغاتی که تضمین میکنند با استفاده از یک محصول خاص زندگی بهتر و خوشحال تری خواهند داشت بمباران میشوند. در کنار آنها بنشینید و راجع به این که دروغ گفتن چه تاثیراتی روی زندگی آنان دارد و این که چرا راست گویی برای همه ارزشمند است صحبت کنید.

یک محیط محبت آمیز در خانه برقرار کنید

فراهم کردن یک محیط امن در برابر جهان،  یک اعتماد دو طرفه برقرار خواهد کرد. و زمانی که کودک شما به شما اعتماد داشته باشد تمایل کمتری به دروغ گفتن خواهد داشت. در مورد تمام مسائل با آنها ارتباط برقرار کنید. و بگذارید بدانند که میتوانند هر مسئله ای را آزادانه با شما در جریان بگذارند. اگر شخصا احساس میکنید که نمیتوانید در رابطه با مسئله ای مانند روابط جنسی با آنان بحث کنید از یکی از نزدیکان یا اعضای خانواده ی مورد اعتماد خود بخواهید که موضوعاتی را که شما نمیتوانید برای آنها پیش بکشند. گاهی اوقات برای کودک شما راحت تر است تا در مورد مسائل خیلی شخصی با فردی به جز والدین حرف بزند.

آنها را به دلیل دروغ گفتن مجازات نکنید

این را بدانید که دروغ گویی یک مشکل نیست. دلیل این که چرا کودکتان احساس نیاز به دروغ گفتن پیدا کرده است را بیابید.آیا به دلیل محافظت از شخصی است؟ یا به خاطر نا امید نکردن شما؟یا به خاطر ترس از تنبیه شدن یا چیز دیگری؟ اگر توجهتان را به دروغ گفتن سپس بر طبق گفته ی الی اروین  شما در حال یاد دادن این هستید که دروغ گفتن بد است همچنین این که لو رفتن بد است. شما می بایست آموزش دهید که بهترین راه صداقت است.آنها را به خاطر راست گویی و گفتن حقیقت تشویق کنید حتی زمانی که مجبور به مواجه شدن با عواقب آن هستند.

واکنش های خود را کنترل کنید

وقتی که کودکتان دروغ می گوید و شما این را میدانید به طور مثال اگر الکل یا چیز های دیگری در اتاقشان پیدا کرده اید و آنها این مسئله را انکار کردند از کوره در نروید آرامش خود را حفظ کنید واکنش نا خود آگاه خود را کنترل کنید . اگر مسئله جدی است ونمیتوانید جلوی خود را بگیرید از آنجا دور شوید و تا زمانی که احساسات خود را کنترل نکرده اید بحثی نکنید. وقتی که به اندازه کافی آرام شدید تا به وضعیت رسیدگی کنید به آنها این فرصت دوباره را بدهید که حقیقت را بگویند- بدون عکس العمل نسبت به دروغ. عصبی شدن شما میتواند قضیه را به در های بسته بکشاند و میزان پنهان کاری را بالا ببرد.اما اگر آرامش خود را حفظ کنید این مسئله میتواند راه های برقراری ارتباط با کودکتان را در آینده باز کند.

 آن ها را وادار به دروغ گفتن نکنید

قبل از این که سوالی بپرسید فکر کنید. پرسیدن ای که آیا زباله ها را دم در گذاشته است است یا نه میتواند آنها را وادار کند به صورت اتوماتیک دروغ بگویند. به جای آن از سوالاتی که پاسخ آن ها بله و خیر است بپرهیزید و با واژه های دیگری بیان کنید. به طور مثال بگویید سطل آشغال پر شده چه کار باید بکنیم؟

بگذارید بدانند که اشتباه کردن امری طبیعی است

هیچ کس علاقه ای به اشتباه کردن ندارد در عین حال همه اشتباه می کنند. هیچ کس به طور کامل عالی نیست. بگذارید کودکتان بداند که یک نمره ی پایین در درس ریاضی پایان دنیا نیست- او کم کم شروع به نشان دادن ورقه های امتحانی خود به شما میکند! بگذارید دخترتان بداند که شکستن یک گلدان یک تصادف بوده است و تصادفات رخ می دهند.به آن ها نشان دهید که دلیلی برای دروغ گفتن نیاز نیست.

نسبت به این اختلال روانی آگاه باشید: دروغ گفتن پاتولوژیک

دروغ گفتن پاتولوژیک و یا دروغ گفتن غیر اختیاری یک اختلال روانی است که مرتبط با آسیب های دوران کودکی است.مانند داشتن خانواده ی نا کار آمد و سوء استفاده گر و یا زندگی کردن در ترس که باعث شده است همواره به دنبال راهی برای محافظت از خود باشند. بعضی کودکان نمیتوانند دروغ گفتن خود را کنترل کنند بعضی دیگر دوست های خیالی دارند و تصوراتی دارند تا از زندگی خود فرار کنند.

 دروغ گفتن پاتولوژیک میتواند تبدیل به یک عادت شود و به طور کامل از کنترل خارج شود. این گونه دروغ گویی برای مسیر نمو کودک مضر است. اگر فکر میکنید کودک شما دچار همچنین مشکلی شده است در این رابطه از پزشک ، روانشناس و یا مشاور کمک بخواهید.

پس بار بعد که کودک شما قصد دروغ گفتن به شما را داشت. آن ها را با یک آیا مطمئنی متوقف کنید تا از راه خارج نشوند با آرامش و مهربانی با آنان برخورد کنید بگذارید بدانند همه اشتباه میکنند و می توانند در مورد هر مسئله ای با شما حرف بزنند.

 

ساناز نوری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید