انتشار این مقاله


کافئین شمای سالم را نیز می‌کشد!

نوجوانی در کارولینای جنوبی بعد از مصرف سه نوشیدنی کافئین‌دار در طی ۲ ساعت فوت کرد. به گزارش USA Today در ۱۶ می، پسر ۱۶ ساله‌‌ای مقدار زیادی Mountain Dew نوشید و بعد ازآن در McDonald لاته خورد و در انتها نیز یک نوشیدنی انرژی‌زا بی نام و نشان مصرف کرد. گری واتس، مسئول پزشکی […]

نوجوانی در کارولینای جنوبی بعد از مصرف سه نوشیدنی کافئین‌دار در طی ۲ ساعت فوت کرد.

به گزارش USA Today در ۱۶ می، پسر ۱۶ ساله‌‌ای مقدار زیادی Mountain Dew نوشید و بعد ازآن در McDonald لاته خورد و در انتها نیز یک نوشیدنی انرژی‌زا بی نام و نشان مصرف کرد.

گری واتس، مسئول پزشکی قانونی بخش ریچلند می‌گوید که مرگ این نوجوان به دلیل تحریک قلبی ناشی از کافئین بوده که بی‌نظمی‌های ریتمی احتمالی را ایجاد کرده است. به عبارت دیگر کافئین مشکل قلبی را ایجاد کرده است که می‌تواند منجر به ضربان قلب نامنظم بشود. واتس همچنین می‌گوید که این نوجوان سالم بوده و هیچ مشکل پزشکی نداشته است که کافئین، آن را تشدید کرده باشد.

براساس نوشته Mayo Clinicمصرف روزانه حدود ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین، معادل چهار فنجان قهوه، برای بزرگسالان سالم بی خطر تلقی می‌شود.

بنابراین چقدر کافئین می‌تواند مشکلات این چنینی قلبی را ایجاد کند؟ و چقدر از آن می‌تواند به مرگ در سنین جوانی بیانجامد؟

دکتر لوییس نلسون، رئیس طب اورژانس دانشکده پزشکی روتگرز نیوجرسی در نوارک، که درگیر اینچنین موارد نوجوان نبوده است، در گفتگو با Live Science می‌گوید: کافئین یک محرک است و طبق معمول محرک‌ها تعداد ضربان قلب فرد را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند که بعضی از افراد مشکلات قلبی پیدا کنند. در موارد خاصی، محرک‌ها می‌توانند باعث شوند ریتم قلب مختل شود.

نلسون اضافه می‌کند: کافئین همچنین می‌تواند باعث شود فرد تشنج‌های سخت درمان داشته باشد و این می‌تواند باعث شود اثرات روی قلب بدتر بشود.

براساس نوشته روزنامه کارولینای جنوبی، دکتر امی دورسو، معاون رئیس ازمونگر پزشکی بخش ریچلند در کارولینای جنوبی یعنی جایی که این نوجوان زندگی می‌کرده، می‌گوید: نوشیدن این مقدار از کافئین در این زمان محدود می‌تواند فرد را در خطر قرار دهد.

دورسو در این نوشته می‌گوید: یک فنجان قهوه و یا یک قوطی مشروب منجر به این چیزها نمی‌شوند.

در واقع دنیس فولر، مدیر انجمن پزشکی قانونی کارولینای جنوبی، در این نوشته می‌گوید که او تا پیش از این هرگز چنین اتفاقی را مشاهده نکرده بود.

اگرچه اثرات کافئین بر روی قلب مستند است.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ که در مجله JAMA منتشر شد، محققان فشار خون و سطح هورمون‌ها را در یک بزرگسال سالم قبل و بعد از مصرف ۱۶ اونس نوشیدنی انرژی‌زا اندازه گرفتند. آن‌ها دریافتند که هر دوی این‌ها بعد از مصرف نوشیدنی در افراد زیاد شده است.

محققان در این مطالعه نوشتند که این تغییرات ممکن است افراد را در خطر مشکلات قلبی قرار دهد.

علاوه بر این، یک مورد نیز در آگست ۲۰۱۶ گزارش شد که مشکلات قلبی مرد ۲۸ ساله‌ای را توصیف می‌کرد که باعث شده بود بعد از نوشیدن دو نوشیدنی انرژی زا و استفاده چند ماهه از الکل، به اورژانس برود. پزشکانی که او را درمان کردند گزارش کردند که تعداد ضربان قلب او سریع بود و ضربان قلبش نا منظم بوده است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید