انتشار این مقاله


چگونه احساسات شدید را کنترل کنیم؟

مشخص‌ترین راه برای دست‌وپنجه نرم‌کردن با احساسات قوی، الزاماً بهترین راه نیست.

مشخص‌ترین راه برای دست‌وپنجه نرم‌کردن با احساسات قوی، الزاماً بهترین راه نیست.

درحالی که بسیاری از افراد عقیده دارند فرد سالم، احساسات خود را کنترل می‌کند، پژوهش‌های جدید، خلاف این ادعا را نشان می‌دهند. زمانی که می‌خواهید شرایطی را تغییر دهید، این احساسات شما هستند که برای تغییر، انگیزه می‌بخشند چرا که ما را تشویق می‌کنند به دنبال راه حلی برای گریز از شرایط دشوار باشیم. درصورتی که مدام احساسات خود را با منطق بپوشانید، احتمال انگیزه‌داشتن برای ایجاد تغییر بسیار کم می‌شود. این پدیده زمانی که قادر نیستیم در اوضاع تغییری ایجاد کنیم، مفید خواهد بود. این پدیده در علم روان‌شناسی، ارزیابی مجدد شناختی (cognitive reappraisal) نام دارد.

دکتر آلیسون تروی۱، نویسنده‌ی اول این پژوهش، می‌گوید:

زمینه مهم است؛ پژوهش ما جز نخستین اقداماتی در زمینه‌ی بررسی اثرات مخرب ارزیابی مجدد روان‌شناختی بر سلامت روان است.

وی در ادامه، معایب و مزایای سرکوب احساسات را بیان می‌کند برای دسته‌ای از افراد، مواجه شدن با یک شرایط استرس‌آور که کنترل اندکی بر آن دارند، برای مثال بیمار شدن کسی که دوستش دارند، می‌تواند بسیار وخیم باشد. در این دسته، توانایی ارزیابی مجدد احساسات می‌تواند بسیار مفید باشد. تغییر احساسات و عواطف و توانایی می‌تواند از جمله موارد نادری باشد که وی نیاز است بر آن‌ها متمرکز شود.
از طرفی دیگر، برای دسته‌ای از افراد که به علت ناکارآمدی در محیط کار با مشکل مواجه‌اند، ارزیابی مجدد احساسات شاید بهترین گزینه نباشد.

زمانی که عوامل استرس‌آور، قابل کنترل هستند، به نظر می‌رسد ارزیابی مجدد شناختی، امر مضری باشد.

نتایج این پژوهش، هم‌چنین نشان داده‌اند که یک استراتژی مشخص برای مواجهه با تنش‌ها وجود ندارد که برای همه‌ی افراد مفید باشد. احساسات با احتمال فراوانی با استفاده از استراتژی و تکنیک‌های فراوانی مرتبط استظ
تنظیم آداپتیو احساسات شال روش‌های متعدد و در برخی موارد، نحصر به‌فرد هستند و به یک روش محدود نمی‌شوند. زمانی که می‌توانید شرایط را کنترل کنید، بهتر است روی حل مشکل متمرکز شوید. دکتر تروی می‌گوید:
برای مثال، راه‌های فعال‌تر دیگری برای دست‌وپنجه نرم‌کردن با احساسات شدید، مانند به دنبال حل مشکل بودن و جستجو برای حمایت اجتماعی وجود دارند که می‌توانند در مواردی که کنترل شرایط با شماست، مفید باشند.


پی نوشت

۱ Allison Troy 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید