انتشار این مقاله


با قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهید!

برای شمایی که از نوشیدن یک فنجان قهوه لذت می برید، این می تواند خبری خوشی باشد. مطالعه ای جدید نشان می دهد که نوشیدن قهوه به صورت روزانه، می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.  حتی قهوه بدون کافئین دارای اثر حفاظتی است. دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون و ادینبرگ در انگلستان، یک متاآنالیز […]

برای شمایی که از نوشیدن یک فنجان قهوه لذت می برید، این می تواند خبری خوشی باشد. مطالعه ای جدید نشان می دهد که نوشیدن قهوه به صورت روزانه، می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.  حتی قهوه بدون کافئین دارای اثر حفاظتی است.

دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون و ادینبرگ در انگلستان، یک متاآنالیز بر روی ۲۶ مطالعه قبلی که شامل بیش از ۲ میلیون شرکت کننده برای کشف ارتباط بین مصرف قهوه و سرطان هپاتوسلولار (HCC) که رایج ترین شکل از سرطان اولیه کبد است، انجام دادند.

این اولین بار نیست که مصرف قهوه با سلامت کبد مرتبط است. در سال ۲۰۱۶، سازمان بهداشت جهانی گزارشی را منتشر کرد که پس از بررسی ۱۰۰۰ مطالعه ای، شواهدی مبنی بر کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد و رحم پس از مصرف قهوه وجود دارد.

این مطالعه جدید که در مجله British Medical Journal منتشر شده است، برای اولین بار خطر HCC در رابطه با قهوه را محاسبه کرده است. سرطان اولیه کبد، ششمین سرطانی است که در جهان بیش از همه تشخیص داده شده است، اما با توجه به پیش آگهی ضعیف، آن را دومین عامل مرگ ناشی از سرطان می دانند. HCC در موارد بیماری مزمن کبدی و نیز عمدتا در افراد مسن که در حال حاضر از سیروز رنج می برند، تا ۹۰ درصد محاسبه می شود. با توجه به پیش آگهی ضعیف آن، تنها ۱۰ تا ۳۷ درصد از بیماران واجد شرایط برای برداشتن تومور به طور بالقوه هستند.

این مطالعه نشان داد که نوشیدن فقط یک فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به HCC را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. دو فنجان می تواند این احتمال را ۳۵ درصد کاهش دهد و پنج فنجان می تواند خطر را به نصف برساند. اگرچه توصیه نمی شود که پنج فنجان قهوه در روز مصرف شود، چراکه آسیب های بالقوه مصرف کافئین زیاد، خود نیازمند مطالعه بیشتر است.

محققان دریافتند که قهوه بدون کافئین نیز به نظر می رسد یک محافظ در برابر خطر است، اگر چه کم اهمیت تر از قهوه کافئین دار است.

پروفسور پیتر هیز از دانشگاه ادینبورگ می گوید:

مل نشان دادیم که قهوه سیروز و سرطان کبد را در شرایط وابسته به دوز، کاهش می دهد.

همچنین گزارش شده است که قهوه خطر مرگ را بنا بر هر دلیلی، کاهش می دهد. تحقیقات ما می افزاید که شواهدی وجود دارد که، در حد اعتدال، قهوه می تواند یک داروی طبیعی فوق العاده باشد.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید