انتشار این مقاله


این غذاها باعث تغییر رنگ دندان‌های شما می‌شوند

آیا می‌خواهید دندان‌های خود را سفید نگه دارید؟ این مقاله به شما غذاها و نوشیدنی‌هایی را نشان خواهد داد که دندان‌ها را زرد می‌کنند، تا شما بتوانید از تغییر رنگ دندان خود جلوگیری کنید. چای و دندان‌های شما چای یک نوشیدنی سالم است، اما ممکن است بهترین انتخاب برای سفید نگه داشتن دندان‌ها نباشد. دندانپزشکان […]

آیا می‌خواهید دندان‌های خود را سفید نگه دارید؟ این مقاله به شما غذاها و نوشیدنی‌هایی را نشان خواهد داد که دندان‌ها را زرد می‌کنند، تا شما بتوانید از تغییر رنگ دندان خود جلوگیری کنید.

چای و دندان‌های شما

چای یک نوشیدنی سالم است، اما ممکن است بهترین انتخاب برای سفید نگه داشتن دندان‌ها نباشد. دندانپزشکان می‌گویند دم نوش به ویژه انواع سیاه، می‌توانند بیش از قهوه باعث تغییر رنگ شوند. دم نوش‌های گیاهی و چای سفید هم می‌توانند دور پوشش خارجی دندان‌ها، مینا، را بپوشانند و باعث ایجاد لکه شوند.

سس‌ها

ممکن است خوشمزه باشند، اما سس‌های بسیار رنگی  مثل سویا، گوجه فرنگی و کاری، هم می‌توانند باعث ایجاد لکه شوند. از سس با رنگ روشن و یا خامه‌ای استفاده کنید و پس از غذا خوردن آن‌ها دندان‌های خود را مسواک زده و بشویید.

نوشیدنی‌های ورزشی

نوشیدنی‌ها و غذاهای اسیدی هم می‌توانند روی دندان‌ها تاثیر بگذارند. یا نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا می‌توانند باعث ساییده شدن مینای دندان شوند وصحنه را برای لکه‌ها آماده کنند. نوشیدن آب در طول تمرینات انتخاب بهتری است.

شراب و دندان‌های سفید

اگر یک غذا و یا نوشیدنی می‌تواند روی یک سفره لکه برجای بگذارد، می‌تواند دندان‌ها را هم رنگی بکند. جای تعجب نیست اگر شراب قرمز، که یک نوشیدنی اسیدی معروف بخاطر تیرگی و رنگ زیادش است، باعث تغییر رنگ دندان شود. اما شراب سفید، که دارای اسید حتی بیشتری است، هم می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود.

میوه‌ و توت‌ها

زغال اخته، تمشک، گیلاس، آلبالو، انار و سایر میوه‌های روشن و پررنگ می‌توانند رنگ دندان را تغییر دهند. آب‌میوه و کیک ساخته شده از آن‌ها هم همینطور. میوه کمرنگ‌تر، مثل انگور سفید و زغال اخته سفید، کمتر احتمال دارد منجر به ایجاد لکه شوند. اما آن‌ها دارای اسید هستند که می‌تواند مینای دندان را نرم یا تضعیف کند.

سودا، کولا و دیگر نوشیدنی‌های گازدار

آیا دنبال راه حلی برای کنار گذاشتن این نوشیدنی‌ها هستید؟ به لطف اسیدها و رنگ، این نوشیدنی‌ها، حتی آن‌هایی که رنگ روشن دارند، می‌تواند به ایجاد تغییر رنگی  جدی منجر شود. به علاوه، مواد شیمیایی طعم دهنده می‌توانند مینای دندان را از بین ببرند.

آب نبات و شیرینی

اگر شیرینی موردعلاقه‌ی شما، مانند آب نبات سخت، آدامس یا چوبی، باعث می‌شود زبان تغییر رنگ دهد، آن هم می‌تواند منجر به تغییر رنگ دندان‎‌ها شود. خبر خوب این است که اگر آن‌ چیزهای خوشمزه را اغلب نخورید، احتمالا آسیب زیادی نخواهند داشت.

تغییر رنگ را کاهش دهید : مقدار را کم کنید

ممکن است نخواهید تمام مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی را که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند از رژیم غذایی خود حذف کنید. بسیاری از آن‌ها، مانند زغال اخته، تمشک و سس گوجه فرنگی  غنی از آنتی‌اکسیدان هستند. بنابراین به خوردن آن‌ها ادامه دهید، اما کمی مقدار آن‌ها را کاهش دهید و یا منابع دیگری را انتخاب کنید، مانند گل کلم، سیب، گریپ فروت و خربزه.

از نی استفاده کنید

نوشیدنی‌هایی که باعث تغییر رنگ دندان می‌شوند مثل سودا، آب میوه و چای سرد را از طریق نی بنوشید. این کار مایع را دور از دندان‌ها نگه می‌دارد.

به سرعت قورت دهید

اجازه ندهید که مواد غذایی لکه زا و نوشیدنی‌ها در دهان بماند. آن‌ها را قورت دهید. هر چند، در مورد غذا، آن را به خوبی جویده و وقتی‌که مطمئن شدید باعث خفگی نمی‌شود قورت دهید.

بعد از خوردن دهان خود را بشویید و سپس مسواک بزنید

دهان خود را بعد از خوردن غذا و نوشیدن یا چیزی که می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شود، با آب بشویید. یک ساعت بعد از خوردن چیزی با اسید مسواک بزنید. اگر زودتر این کار را بکنید و می‌توانید به مینای دندان‌های خود صدمه بزنید. اگر به مسواک دسترسی ندارید، یک تکه آدامس بدون قند به محض خوردن آن مواد بجویید.

 

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید