انتشار این مقاله


علائم سنگ کلیه را بهتر بشناسید!

اندازه سنگ کلیه معمولا بین اندازه یک دانه نمک تا یک دانه ذرت متغیر است. گاهی ممکن است چیزی احساس نکنید و هرگز متوجه نشوید که سنگ کلیه دارید. اما گاهی از وجود آن مطمئن می‌شوید زیرا قسمتی از سیستم ادراری آسیب دیده‌است. دردی که شما به‌خاطر وجود سنگ کلیه احساس می کنید نشانه اصلی […]

اندازه سنگ کلیه معمولا بین اندازه یک دانه نمک تا یک دانه ذرت متغیر است. گاهی ممکن است چیزی احساس نکنید و هرگز متوجه نشوید که سنگ کلیه دارید.

اما گاهی از وجود آن مطمئن می‌شوید زیرا قسمتی از سیستم ادراری آسیب دیده‌است. دردی که شما به‌خاطر وجود سنگ کلیه احساس می کنید نشانه اصلی این است که بدن مواد معدنی بیش از حد یا مایعات ناکافی دارد. این عدم تعادل یکی از دلایل ایجاد این اشیاء ریگ مانند است. سنگ می تواند قهوه ای یا زرد، و صاف یا خشن باشد. با یادگیری اطلاعات بیشتر در مورد علائم سنگ کلیه می‌توانید متوجه شوید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

داشتن سنگ کلیه چه حالاتی را القا می‌کند؟

حتی اگر یک سنگ کلیه داشته‌باشید، ممکن است تا زمانی که سنگ شروع به حرکت نکرده است هیچ علامتی نداشته باشد. سنگ می تواند درون کلیه حرکت کند یا وارد حالب که کلیه را fi مثانه متصل می‌کند، شود.

علائم می‌توانند متفاوت و شدت آن‌ها متغیر باشد. اما شایع‌ترین نشانه آن این است که می‌تواند در ناحیه‌های مختلف آسیب ایجاد کند. شما ممکن است درد را در به صورت زیر احساس کنید:     

  • در پهلو و کمر، در زیر دنده ها که می تواند شدید باشد
  • در کشاله ران و پایین شکم
  • رفت و برگشتی و دارای شدت متغیر هستند
  • افزایش تعداد دفعات دفع ادرار

دردی که شما احساس می کنید در واقع می تواند به مکان های مختلف بدن منتقل شود، از شکم و پایین کمر به کشاله ران. این به این معنی حرکت سنگ از طریق حالب، از کلیه های به سمت مثانه است که باعث احساس سوزش هنگام ادرار و افزایش دفعات مورد نیاز برای دفع ادرار می‌شود. گاهی اوقات، حتی می‌توانید خروج سنگ را هنگام دفع ادرار ببینید!

آیا سنگ‌های بزرگ‌تر درد بیشتری ایجاد می‌کنند؟

بر خلاف تصور شما اندازه سنگ تعیین‌کننده میزان درد ایجاد‌شده نیست. گاهی یک سنگ کوچک می‌تواند درد خیلی شدید ایجاد کند در حالی که سنگ بزرگتری تنها یک درد کند را القا کند.

علائمی دیگر در کنار درد

درد تنها یکی از نشانه‌های​ سنگ کلیه است. دیگر علائمی که ممکن است داشته باشید شامل ادرار کدر، صورتی، قرمز و یا قهوه‌ای و یا بدبو است. دیگر علائم شامل:

احساس دائمی وجود ادرار در مثانه

تب‌و‌لرز در صورت داشتن عفونت

مقدار کم ادرار در هنگام ادرار‌کردن

چه‌زمانی نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد؟

اگر درد شدیدی داشته‌باشید احتمالا نیاز به مراجعه به پزشک دارید. اگر نتوانید سنگ را دفع کنید احتمالا مبتلا به عفونت مجاری ادراری هستید. اگر تب‌و‌لرز دارید و یا ادرارتان کدر و بدبو است توصیه می‌شود که حتما با پزشک تماس بگیرید. در صورت داشتن این علائم، نیاز به اقدامات پزشکی سریع دارید:

بیماری در معده و پرتاب شدن هنگام درد

تب‌ولرز هنگام درد

ادرار خونی و دفع ادرار دشوار

اگر سنگ مجرای ادراری را مسدود کرده باشد درد بدی خواهید داشت. حتی اگر سنگ را دفع کرده‌باشید باز هم ممکن است دردناک باشد. اما در اغلب موارد یک درد دائمی را القا نمی‌کند.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید